Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Tesla har nu släppt lite long range bilar med enbart bakhjulsdrift.
62 mil enligt WLTP.

495 000kr.

Jag gissar att få kommer köpa en Polestar 2 LR RWD för 100 000kr mer.

Riktigt bra pris
Var ser du denna modell?
Hittar ej på deras hemsida.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tar man med 5 egna påsar har man sparat 20kr. Betydligt smidigare...
Vad har det ena med det andra att göra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var ett svar på entreprenadmaskiner som t.ex. grävmaskiner men även andra som används där el många gånger saknas 😉 se hela citerade inlägget.
Avsåg inte vanliga personbilar🙂
Det är riktigt. En maskin som går i skogen är dålig tillämpning för eldrift. På en byggarbetsplats, industri eller lantbruk finns det oftare tillgång till el än diesel.
 
Summering av dagens tur.

4p, full packning.

Laddade två gånger.

Bilresa-statistik: körsträcka 1002,4 km, kör tid 10h 22min, snitthastighet 97 km/h, förbrukning 19,2 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu kan man få en M3 RWD LR för under 500k (ny modell i sverige)
Lite fult att lägga upp din personliga promotionlänk...
 
Redigerat av moderator:
Attitudeswe
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det ena med det andra att göra?
Har man köpt en elbil så känns det inte som man behöver anstränga sig för att spara 10kr/vecka på att ladda på storköpet (om man kan ladda hemma)

Har man en PHEV kan jag förstå vitsen om man skall åka vidare.

Jag har gratis laddning på "vårat" köpcentrum. Bökade med sladden 2-3 gånger när bilen var ny, men senaste året har jag aldrig gjort det. (Tar dock med egna påsar till 90% av all handling (om lagret i bilen inte sinat))
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Lite fult att lägga upp din personliga promotionlänk...
Den är inte min (jag kör Enyaq). Länken kom från alltomelbil.se

Säg till om du vill ha min Tibber invite kod dock :p
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den är inte min (jag kör Enyaq). Länken kom från alltomelbil.se

Säg till om du vill ha min Tibber invite kod dock :p
Fult av alltomelbil.se att använda sin länk i så fall....
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu kan man få en M3 RWD LR för under 500k (ny modell i sverige)

[länk] 02&region=SE&coord=57.719258,11.9417454&titleStatus=new&redirect=no#overview
Hoppas det går om 6månader med då det är dags att byta för mig!
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu kan man få en M3 RWD LR för under 500k (ny modell i sverige)

[länk] 02&region=SE&coord=57.719258,11.9417454&titleStatus=new&redirect=no#overview
Notera att den inte har stora ljudsystemet som LR AWD har.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nej. Tänk dig att du har en farmartank hemma som fylls på av tankbil. Du tankar bilen hemma till en bråkdel av priset på stan. Du tankar bara på macken på långresa och svär varje gång över att det kostar en tusenlapp när det hemma kostar ett par hundralappar.

Jag tycker elfordon har stora fördelar. Speciellt tydligt blir fördelen med truckar, grävmaskiner, teleskoplastare och andra arbetsmaskiner. De är stökiga att köra till macken så man får använda dunk eller carrytank. Det tar tid och lämnar man tanken är någon där och snor dieseln. Tänk om man bara kunde koppla in maskinerna i eluttaget?
Hur funkar det för maskiner som förbereder mark för gjutning? Granntomten håller på med det nu, då har där varit, 2 mindre grävmaskiner, 1 stor grävmaskin, 1 hjullastare, 1 "pålare"(om de heter så) och en bobcat.

Där finns så långt ögat ser ingen byggel eller kontakt i närheten av den tomten ännu.

Eter att frågat en bekant om just vad han tyckte om elgrävare så var svaret, trevligt. Men det funkar inte för honom alls pga att en dag gräver han ett hål i en by, sen på kvällen kan han transportera grävaren xx mil till en annan plats utan el och ska gräva 10 timmar den dagen.
Dieseln har han på sin pickup så de får således ta sig in i hans garage =)

Eltruckar har tyvärr extremt låg räckvidd vid en kallare vinter. Har man otur så klarar det inte ens en arbetsdag medans på sommaren kan den klara sig 2 dagar. Fördelen är ju såklart att den luktar inget, men trots samma spec om lyftkapacitet på 2400 kg som vår gasol har så är gasolen starkare.
Nu använder jag ju min truck mest utomhus.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En vanlig handling tar minst 30 minuter, det ger ca 15% på totalen på den bilen, eller ca 4-5 mil extra i räckvidd. Jag stoppar nästan alltid i sladden där på min laddhybrid (enfasladdning) då det kan vara skillnaden mellan att komma hem på el eller inte (några kilometer längre räckvidd).

Men nu finns det fler ärenden i närheten också exempelvis vårdcentral, järnhandel, apotek och bageri. Idag spenderade jag 1:15 där då jag både var på vårdcentralen och på apoteket.
Finns det ingen tilläggsskylt på laddaren? Typ endast för "maxis" kunder?
C4 shopping har en sådan om att Kunder får ladda typ 3 timmar. Jag vågar satsa pengar på att minst 4 av bilarna som står där är inte kunder utan träskallar som bor i lägenheterna bredvid som inte kan läsa (har sett dessa 4 bilar varenda gång man varit där och det är sällan) Ja nervärderande ord då de missbrukar köpcentrets förmån till sina kunder. Hoppas de kommer ta betalt snart.
 
T Trevlig skrev:
Notera att den inte har stora ljudsystemet som LR AWD har.
Är inte ”bas”systemet rätt ok med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.