Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
Fruns har typ 35 mil på vintern. Det är tyvärr inte bättre när det är kallt och mycket korta sträckor. (Mercedes EQE)

Räknar inte med att det är så många som funderar på att köpa elbil för 1,5Mkr+ så dem med extremt lång räckvidd har jag inte tagit med.
Det var ynkligt för en så dyr bil.

Tesla Model 3 LR har över 45 mils verklig räckvidd vid blandad körning i +10°, och kostar 590.000:- Så det finns vettiga alternativ till de svindyra bilarna och bilarna med kort räckvidd.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
Även Teslas nätverk är långt mindre utbyggt än ex ST1. Det finns 270st ST1 i Sverige.
Vad ska man med 270 tankstationer?

Vi kör Malmö-Vemdalen några gånger varje vinter. Det är nästan 100 mil och på vägen passerar vi 13 st av Teslas laddstationer, men laddar bara på 3 st av dem. Nästa år ser det ut att vara 22 st Tesla laddstationer på samma vägsträcka. Vi kommer fortfarande bara att ladda på 3 st av dem. Det är verkligen inget problem.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kolla med Schneider då. Deras styrning kan rotera tilldelningen men de säger att det varit problem med att bilar inte startat laddningen när de blir helt omstartade och bytt från 1 till 3-fas.
Jag misstänker att de inte nollar spänningen på piloten i så fall. Det måste alla bilar klara av. Kan de inte det så laddas de inte efter ett strömavbrott nämligen.
 
R Robert-san01 skrev:
Även Teslas nätverk är långt mindre utbyggt än ex ST1. Det finns 270st ST1 i Sverige.
På vilket sätt hjälper det någon med elbil? Jag förstår verkligen inte jämförelsen.
 
R Robert-san01 skrev:
Tänker du skaffa laddbox eller ladda på jobbet kan du ha en dunk med 20l i skuffen och toppa upp med till 30mil när du känner för det.
Men i elbilsfallet så fylls denna dunk på automatiskt och till en väldigt attraktiv peng som fossila drivmedel inte kommer i närheten av, så din jämförelse faller på denna avgörande punkt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är 100% på samma spår som din beräkning här.
Jag har själv räknat också.
Det svåra är att hitta siffror på verkningsgrad, kWh/liter osv, för dessa små elverk. Det är väl så dåligt att det inte är något de vill skylta med. Det kan finnas mumbo-jumbo som "har upp till 10 timmars driftstid på en tank" och sånt som kan betyda nästan vad som helst.

Men så långt jag kunnat få fram något blir det de siffror du skriver här, ca 2kWh/liter bränsle - i absolut bästa fall. Det ger en verkningsgrad på ca 20%

Jag har som sagt även jag gjort den räkneövningen och kom också fram till att det ger ungefär dubbelt så lång körsträcka att köra på bränslet i en modern (senaste 20 åren) bränslebil än att först göra el av den i ett litet portabelt elverk och sen köra elbil.

Om det är något så skulle det vara bränslecell.
Där har vi en max teoretisk verkningsgrad på 83% (ottomotor lite drygt 30%), och en verklig kan vara uppåt 60%.
Dessutom har de senaste tjugo årens bensinbilar fungerande avgasrening vilket inte elverk (eller dieselbilar för den delen) har.
 
Nissens
martin43 martin43 skrev:
Dessutom har de senaste tjugo årens bensinbilar fungerande avgasrening vilket inte elverk (eller dieselbilar för den delen) har.
Euro 6 dieslar och Euro 4 bensinare släppper ut ungefär lika mycket elände, så du får uppdatera dig…
 
D
R Robert-san01 skrev:
För er som funderar på elbilar och om det funkar för dig med räckvidd osv kan jag föreslå följande test med din diesel eller bensin bil.

Välj ut en eller två kedjor att tanka vid. Gärna några udda som ST1 och Jet.

Tanka inte mer än att du tar dig 30mil. Även det tar 2min att tanka väntar du 15-20min innan du åker vidare.

Tänker du skaffa laddbox eller ladda på jobbet kan du ha en dunk med 20l i skuffen och toppa upp med till 30mil när du känner för det.

Är det kallare än +10 när du skall prova drar du ner tankningarna till max 20mils räckvidd.

Tänker du lägga mer än 700k (nypris) på elbil kan du plussa på 15mil.

Tänker du lägga mindre än 350k drar du av 10.

Tycker du det funkade bra är elbil något för dig!

Obs! Ingen ironi utan det är såhär jag upplever det att köra elbil.
Ja, detta kanske är ett sätt att använda en bil, svårt att se det som vanligt. För de flesta som skaffat elbil nu, med laddning hemma, så är nog mönstret väldigt annorlunda.
 
Skynda att fynda, kampanj på Mach-E hos Hedins. Är faktiskt riktigt billigt:

Röd bil med reklamskylt för Ford Mustang Mach. Reklam för privatleasing. Reflective surface, indoors, car dealership ambiance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För er som funderar på elbilar och om det funkar för dig med räckvidd osv kan jag föreslå följande test med din diesel eller bensin bil.

Välj ut en eller två kedjor att tanka vid. Gärna några udda som ST1 och Jet.

Tanka inte mer än att du tar dig 30mil. Även det tar 2min att tanka väntar du 15-20min innan du åker vidare.

Tänker du skaffa laddbox eller ladda på jobbet kan du ha en dunk med 20l i skuffen och toppa upp med till 30mil när du känner för det.
Nej. Tänk dig att du har en farmartank hemma som fylls på av tankbil. Du tankar bilen hemma till en bråkdel av priset på stan. Du tankar bara på macken på långresa och svär varje gång över att det kostar en tusenlapp när det hemma kostar ett par hundralappar.

Jag tycker elfordon har stora fördelar. Speciellt tydligt blir fördelen med truckar, grävmaskiner, teleskoplastare och andra arbetsmaskiner. De är stökiga att köra till macken så man får använda dunk eller carrytank. Det tar tid och lämnar man tanken är någon där och snor dieseln. Tänk om man bara kunde koppla in maskinerna i eluttaget?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Skynda att fynda, kampanj på Mach-E hos Hedins. Är faktiskt riktigt billigt:

[bild]
Uff! Nissan Leaf kunde man privatleasa för 2495 kr/månad förr. Elbilar har blivit dyra.
 
Nissens Nissens skrev:
Euro 6 dieslar och Euro 4 bensinare släppper ut ungefär lika mycket elände, så du får uppdatera dig…
Bensinare med direktinsprutning släpper ut partiklar precis som dieslarna, och bensinare med magerdrift släpper ut mer Nox precis som dieslarna. Men dieslarna släpper ut mer i praktiken än vad standarden föreskriver och avgasreningen kan bli inaktiv under långa perioder beroende på utetemperatur och bilmodell.
Så för att vara tydligare kan vi säga att "Bensinare utan direktinsprutning och magerdrift från Euro4 år 2006, samt de flesta Euro6 från år 2000, är renare i praktiken än dieslar fram till Euro 6d år 2021 där avgasreningen nu äntligen börjat fungera i verkligheten ".

Många bensinare från år 2000 och framåt har dessutom lägre utsläpp av Nox och HC än vad Euro 6d från 2021 tillåter. Det är just bensinare med direktinsprutning+magerdrift som har "samma problem som dieslar" just eftersom dieslar alltid haft direktinsprutning+magerdrift.

Sorry för OT.
 
  • Gilla
Oskar Norrköping och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Uff! Nissan Leaf kunde man privatleasa för 2495 kr/månad förr. Elbilar har blivit dyra.
Absolut. Och MG ZS för 1995 kr/mån förr. Men det är andra tider (och räntor) nu.
Det här är ett bra pris för en bra bil som dessutom kostar betydligt mer än en Nissan Leaf. Mustangen kostar ju drygt 600 000 kr och är en helt annan bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Tesla har nu släppt lite long range bilar med enbart bakhjulsdrift.
62 mil enligt WLTP.

495 000kr.

Jag gissar att få kommer köpa en Polestar 2 LR RWD för 100 000kr mer.

Riktigt bra pris
 
  • Vit Tesla Model 3, lång räckvidd, snabb acceleration, hög topphastighet, autopilot, kampanjpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Synd att valutakursen är som den är. Hade den stått sig bättre hade man kanske fått en Model Y performance för strax över 500
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.