Nissens Nissens skrev:
Håller med om att de också är trista (även om solceller är mycket värre), och dessutom är de kass om man får en vargavinter.

Därför har jag bergvärme, kostnadseffektivt och helt oberoende av väder o årstider. Och det finns ingen synlig installation på huset. 😊
Så du skulle investera flera hundra tusen extra för att bergvärme är snyggare 😆
Dvs borra hål, bygga om huset så att det får ett pannrum och därmed ett sovrum mindre (vilket minskar husets värde drastiskt) och installera vattenburen värme istället för LLVP + elradiatorer?
Du är rolig du 😂
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på om man räknar på dygns- eller säsongsnivå. Att solelen inte bidrar mer än marginellt på vintern är ju sant, liksom att efterfrågan dagtid på sommaren är större än nattetid.
Självklart räknar man på årsbasis?
 
Då förstår jag inte vad du menar är debunkat. Att solel inte bidrar nämnvärt på vintern säger inte ens den källan du länkade till.
 
G
Anna_H Anna_H skrev:
Så du skulle investera flera hundra tusen extra för att bergvärme är snyggare 😆
Dvs borra hål, bygga om huset så att det får ett pannrum och därmed ett sovrum mindre (vilket minskar husets värde drastiskt) och installera vattenburen värme istället för LLVP + elradiatorer?
Du är rolig du 😂
I många hus finns det redan vattenburet och lämpligt utrymme för pumpen utan minska boytan. BV minskar det maximala effektbehovet rejält (och det när Sverige behöver mest effekt, du också?) och producerar tappvarmvatten med hög verkningsgrad.
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då förstår jag inte vad du menar är debunkat. Att solel inte bidrar nämnvärt på vintern säger inte ens den källan du länkade till.
Det räcker med lite sunt förnuft. Ju längre norrut man bor desto mindre ger solceller, speciellt på vintern. Hela Sverige ligger långt norrut, och i norra Sverige går solen inte upp alls ett tag, men solceller ger väl många tusen kWh per installation i månaden ändå tänker du?

Har du satt upp strålkastare till dina paneler? 😀

Här kommer en länk:

https://svensksolenergi.se/statistik/

Här är ett citat:
”Grafen visar hur stor andel av den svenska installerade soleffekten som producerar el just nu. En kall solig dag ligger andelen nära 100 procent och mörka vintertimmar ligger den tyvärr nära 0 procent.”

Även du måste väl medge att ”nära 0%” är väldigt lite, särskilt när det är 100% på den ljusaste tiden på året? (om det är kallt)
 
Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Så du skulle investera flera hundra tusen extra för att bergvärme är snyggare 😆
Dvs borra hål, bygga om huset så att det får ett pannrum och därmed ett sovrum mindre (vilket minskar husets värde drastiskt) och installera vattenburen värme istället för LLVP + elradiatorer?
Du är rolig du 😂
Bergvärme installerar man typiskt i 70-talshus som redan har pannrum eller tvättstuga där bergvärmepumpen tar den plats som förut användes för varmvattenberedaren. Annars blir det ju lite knepigt. Men rätt gjort behöver du inte offra ett sovrum för att installera bergvärme.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Så du skulle investera flera hundra tusen extra för att bergvärme är snyggare 😆
Dvs borra hål, bygga om huset så att det får ett pannrum och därmed ett sovrum mindre (vilket minskar husets värde drastiskt) och installera vattenburen värme istället för LLVP + elradiatorer?
Du är rolig du 😂
Du har inte koll tydligen. Många ersätter sina gamla oljepannor/elpannor etc med bergvärmepumpar. Själv byggde jag nytt hus för ca 20 år sedan och bergvärmepumpen står så fint i tvättstugan bredvid tvättmaskinen. Den behöver inget eget rum, den tar inte mer plats än ett kylskåp.

Eftersom bvp oftast har har inbyggd varmvattenberedare kan den med fördel ta den platsen den gamla vvb hade om man installerar i ett äldre hus. 😊

Nackdelen med llvp är att om det blir en riktigt kall vinter så sjunker verkningsgraden ordentligt. En sådan vinter lär elen vara snordyr, och solcellerna funkar inte när solen knappt är uppe. De producerar ju mest el när man behöver som minst…

Det är en förstås fördel att ha ett värmesystem som drar så lite el som möjligt och är oberoende av väder och årstid.

Annars tycker jag att det går att bygga in llvp på ett snyggt sätt så stör de inte så mycket rent utseendemässigt.

Oavsett, ett värmesystem måste man ha, solceller är däremot och lyckligtvis inget man måste lägga ner hundratusentals kronor på om man inte vill. 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Bergvärme måste var den sämsta investeringen man kan göra i en villa. Efter det ökar ju återbetalningstiden markant på alla andra energieffektiviserande åtgärder.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bergvärme måste var den sämsta investeringen man kan göra i en villa. Efter det ökar ju återbetalningstiden markant på alla andra energieffektiviserande åtgärder.
Spännande sätt att se det på, man kan ju vända på det och istället säga att man inte behöver så många energibesparande åtgärder om man har bergvärme.

Nu har jag LLVP och även denna lösning skulle ju försämra ekonomin för alla andra åtgärder enligt ditt resonemang.

Edit: detta gäller ju för alla energieffektiviseringar i praktiken. Så fort du gjort en så lönar sig nästa sämre...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Bergvärme måste var den sämsta investeringen man kan göra i en villa. Efter det ökar ju återbetalningstiden markant på alla andra energieffektiviserande åtgärder.
Det är tvärtom, har man en energieffektiv värmekälla så gör den ytterligare enegieffektiviserande åtgärder mer eller mindre meningslösa ekonomiskt sett. Men ditt inlägg var väl ett skämt antar jag.

Har man en 170 kvm villa + stort garage som drar ca 9000 kWh per år inklusive allt så är det inte meningsfullt att lägga pengar på ytterligare energibesparande åtgärder.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är tvärtom, har man en energieffektiv värmekälla så gör den ytterligare enegieffektiviserande åtgärder mer eller mindre meningslösa ekonomiskt sett. Men ditt inlägg var väl ett skämt antar jag.

Har man en 170 kvm villa + stort garage som drar ca 9000 kWh per år inklusive allt så är det inte meningsfullt att lägga pengar på ytterligare energibesparande åtgärder.
Om man då inte måste göra det för att nå en högre klass i EUs klassningssystem för bostäders energieffektivitet. Men det har vi en annan tråd om...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är tvärtom, har man en energieffektiv värmekälla så gör den ytterligare enegieffektiviserande åtgärder mer eller mindre meningslösa ekonomiskt sett. Men ditt inlägg var väl ett skämt antar jag.

Har man en 170 kvm villa + stort garage som drar ca 9000 kWh per år inklusive allt så är det inte meningsfullt att lägga pengar på ytterligare energibesparande åtgärder.
Lite festligt för i inlägg 346 så drog din villa ca 11 000 kWh:)
Är väl lite som med andra inlägg från din sida, inte alla som alltid stämmer med andras erfarenheter.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Om man då inte måste göra det för att nå en högre klass i EUs klassningssystem för bostäders energieffektivitet. Men det har vi en annan tråd om...
Njaaa, @Nissens var ute och slörade i nån osedvanligt dum monolog där han försökte övertyga sig själv så jag gjorde ett litet räkneexempel på just det i inlägg #483 men som vanligt så är @Nissens inte intresserad av att kommentera nåt då inte ens Lavrov-strategin fungerar.
 
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Lite festligt för i inlägg 346 så drog din villa ca 11 000 kWh:)
Är väl lite som med andra inlägg från din sida, inte alla som alltid stämmer med andras erfarenheter.
Inte festligt, tvärtom är det genomtänkt.
Med min 20 år gamla vp drar det ca 11 000 kWh per år. Men om man köper en ny vp idag så har 20 års utveckling förbättrat COP, vilket minskar förbrukningen.
Förbrukningen borde gå ner från 11000 kWh till ca 9000 kWh.
Min nuvarande vp har ett COP på ca 3,0 en modern vp ligger på ca 4-5.

Vad är det lustiga med detta menar du? 😘
 
Redigerat:
Nissens
F fsn skrev:
Har du täckning för det du skriver nu? Många med solceller kan A-klassa sitt hus och på det sättet automatiskt få 0,1% lägre ränta på HELA bolånet. Och som du vet finns det många högt belånade. Har man 5 miljoner i lån så blir det ju 5000kr bara där innan räntebidrag. Om man ponerar att man har investerat i en solscellsanläggning som kostar 150000kr och vi hugger till med den i dagsläget högst rimliga räntan 3,3% på bostadslånet så råkar det bli just 5000kr.

Reflektioner på det?
Visst, räntenivån idag är inte under 4%, och några banker tror att den ligger på ca 4,9% vid nyår. Så där spricker din kalkyl.
De 0,1% du pratar om är jag övertygad om att man kan förhandla sig till oavsett.

Kan du visa en bank som ger 3,3% ränta idag ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.