G
lilytwig lilytwig skrev:
Att du inte fattar, det fattar vi ju. Eftersom du inte alls har ekonomisk kunskap så blr det svårt att förklara.
Den som producerar och säljer något lägger på moms. Moms på försäljning kvittas sedan mot den moms du betalar på det du investerar.
Om din anläggning kostat 200' så har du betalat 40' i moms som du skulle kunna dra av.
Man ju inte förts ha ROT på arbetet och materialet (ink moms) sen dra av momsen? Antingen eller. 60 öringen har inget med moms att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Man ju inte förts ha ROT på arbetet och materialet (ink moms) sen dra av momsen? Antingen eller. 60 öringen har inget med moms att göra.
Nej precis, det skulle bli krångligt med momsredovisning, så man hittade på en annan lösning.
 
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Vindkraften subventioneras för att ta ett exempel. Fast det kanske inte räknas som fossilfritt. Det åtgår en hel del fossilenergi för uppförandet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du började med en citering, men det kom liksom inget svar ...
Har du möjlighet att berätta vilka subventioner vindkraften har?
Jag väntar fortfarande på ett svar.

Var det möjligen bara så att du öppnade munnen och släppte ut lite varmluft?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Söndag 2/7 i år skulle ett teoretiskt kärnkraftverk i Danmark velat gå från 100% produktion vid kl 02 på morgonen ner till noll på vid 6-tiden på morgonen (fast helst noll redan kl 03) för att slippa betala upp till 5kr/kWh kl 13-16 för att bli av med elen, för att sen vara uppe i full produktion igen kl 19 för att börja tjäna pengar igen.
Det är det här som gör att sådana som jag kallar vindkraften för parasitär. Men jag tror inte den klarar sig i ett elsystem där man inte skulle tillåta fossilkraft (eller beskatta denna väldigt högt) om kunderna förväntar sig stabil eltillgång (vilket de gör, och vilket skulle leda till mer blockköp* på en sådan marknad).

Utan fossilkraft eller annan reglerkraft skulle helt enkelt inte den intermittenta kraften klara sig som den gör idag. Att en extremt volatil marknad inte passar ihop med trögrörliga producenter innebär inte per automatik att det är de tröga producenterna som slås ut – det kan också bli tvärtom.


*Blockbud innebär att man lägger bud där sammanhängande timmar villkoras ihop, så man exempelvis garanteras 12 sammanhängande timmar eller ingen affär alls.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu är det jag som inte förstår vad du inte förstår?

Är det att kärnkraft är dyrt i förhållande till andra produktionssätt och marknadspris på el?
Nej det är allt halvtrollande både du och för mig då obegripligt även TS sysslar med i tråden. I mina ögon något som hör högstadietiden till på min tid. Vi behöver inte kalla in diverse extremister åt båda håll och kanske främst de som föder sig på alternativmedias fronter som ibland vad jag förstår skymtar här för att kunna se allt lite enkelt och grundat på ingenjörsmässiga och vidare då mer naturvetenskapliga grunder.

I någon tråd föreslog jag att du med data jag kan ge dig skulle skatta vad som i backspegeln endast några decennier bakåt skulle gjorts annorlunda i ett nätavsnitt 130 kV -> 0.4 kV för att undvika problem med den omhuldade mikroproduktionen solel och hur den då ger något reellt bidrag i nutid sett till trådens tema. Jag är givetvis medveten om att det är trollande från min sida då du som jag förstår det är relativt renons i det facket men jag vill bara lite lätt lägga en blänkare om att jag själv undviker att bönhasa så flagrant som många på forumet gör utan i stort minsta insikt mer än något googlande.

På samma sätt som jag tidigare skrev till harka är det inget direkt personligt riktat mot just dig djac men du är ändå för mig en reprensantant för något för mig flyktigt och inte helt grundat mer än i någon ekonomistisk mening. Kan vara bra att inse att såna hjärnspöken är flyktiga och lokala samt fullständigt antropogent både definierade och i alla avseenden möjliga att påverka, förändra inom det som de mer solida "naturlagarna" sätter som gränser.

Det är mitt synsätt och nu återgår jag till att passivt betrakta både tråden och i ökande grad även forumet där jag kan tillföra allt mindre allt eftersom.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De som ska investera behöver inte bygga någonting, de har inte den rollen, de kan avstå också.
Du menar att investerare ska köpa upp befintlig kraftproduktion?
Kanske som spekulation i att svenska elpriser kommer att stiga (ökad efterfrågan) och göra olönsam produktion lönsam?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra, då bygger vi några tiotals till sådana - problem solved!
Tja, i någon mån är det väl det vi gör så fort vi har ett kraftverk med generatorer. För vattenkraften som Krångede från bilden är väl egentligen bara generatorer och betong. Säkerligen har vi en materialförbättring i generatorerna som gör att de apparater som @harka efterfrågade inte riktigt förslår i sina 30-talsformer, samtidigt som stora generatorer som de i vatten-, kol-, olje- och kärnkraftverk nog står sig bättre än vad motsvarande i ett vindkraftverk skulle göra. I de senare har vi ju också sett en stor materialutveckling i rotorbladen.

Men själva apparaterna, eller maskinerna, är sig nog oväntat lika, till skillnad från de mer finmekaniska exempel han gav.

Detsamma skulle jag tro gäller ett kärnkraftblock.
  • Kan reaktortank, inneslutning, kylrör och liknande förväntas bli överspelade inom rimlig tid? Näppeligen.
  • Kan maskinerna det? Kanske, men de är relativt oändrade sen många år.
  • Kan nya metoder för energilagring som vi idag inte känner till konkurrera ut långsiktiga projekt? Ja, men den risken får väl ingå i kalkylen. Jag tror den överskattas av många som vill slippa kärnkraft.

Sannolikheten att vi likt vissa av de givna exemplen får se en radikal förändring som skiftet från mekaniska till elektriska maskiner håller jag för liten. Det är ju just omvandling från mekanik till elektricitet dessa maskiner gör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En bra rapport du hittat där.👍
Jag har bara hunnit ögna lite just nu. Men den ska läsas.
I avsnitt 3.3.3 så hittar du siffror för OL3, som är betydligt bättre på att reglera än de äldre reaktorerna. Framför allt så är den designad för att tåla daglig reglering. (Vilket man kan se här - jämfört med t.ex. OL1 och OL2.)

Du kan också hitta de imponerande siffrorna för ABWR (som alltså kan reglera 1% per sekund i området 65% till 110%) och för ESBWR (som SMRen BWRX-300 är baserad på), vilken har en lägre nivå på reglering (1% per minut) då den inte har huvudcirkulationspumpar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Du kan också hitta de imponerande siffrorna för ABWR (som alltså kan reglera 1% per sekund i området 65% till 110%)
Ja det är riktigt imponerande.

Och ärligt talat, det räcker nog gott att ett kärnkraftverk kan reglera ner till kanske typ 50% och sen upp igen till nära 100% på någon timmes tid för att parera svängningar i vind och solkraft, ja förutsatt då att kärnkraftverket inte är ensamt i landet, utan att bördan för den nödvändiga regleringen kan delas av flera kärnkraftverk.

Lite felkalkylerat effektbehov kan man ju även kyla bort, det behöver ju inte träffa alldeles exakt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är ju därför man får 60 öringen (för att man inte kan dra moms). Alternativet är att alla solel-producenter skapar en firma för att kunna dra momsen, men det är ju det som man vill undvika.
”Företagarens uttag av varor, inventarier eller andra tillgångar ur företaget ska redovisas på samma sätt och till samma belopp som vid en försäljning, dvs uttaget anses ha gjorts till marknadsvärdet inklusive moms. Tar du ut en tillgång som företaget har lyft moms på vid inköpet ska du redovisa uttagsmoms.”

Om du ska dra av momsen på investeringen i en verksamhet ska du ju sedan lägga på moms på baserat på marknadsvärdet på ditt uttag (din elproduktion) ur verksamheten. Momsen blir ju då en kostnad för dig, inte pengar tillbaka från staten så som 60 öringen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har funderat ett tag på att starta en tråd om hur vi ska kunna få mer kärnkraft.
Diskutera vad som är hindren, vad som saknas för att det ska kunna startas något bygge.
Hur morgondagens kärnkraft måste fungera för att vara tekniskt, politiskt och ekonomiskt möjlig.
Det huvudsakliga morgondagens kärnkraft behöver för att vara ekonomiskt möjlig är att börja byggas idag.

Problemet är ungefär:
  • Få kraftverk byggs, så varje enskilt kraftverk blir dyrt eftersom det är unikt.
  • Eftersom få kraftverk byggs så är det svårt att underhålla kompetens och effektivitet bland entreprenörer.
  • Kompetensbristen leder till att projekt blir mer osäkra och byggarna vill ha högre riskpremium.
  • Eftersom byggen blir mer osäkra vill finansiärerna ha mer avkastning för att satsa pengar. Det gör varje kraftverk ännu dyrare.
Lösningen på det här är förstås att Någon™️ som kan absorbera risk och låna pengar billigt finansierar reaktorer, så att det byggs några, så att konstruktionsfirmorna får erfarenhet, så att risken går ner, så att fler är villiga att finansiera utan förväntningar om brutalt hög avkastning.

I EDFs kostnadsberäkningar för Hinkley Point C (vilket refererades tidigare i tråden som exempel på ett galet dyrt projekt, med ett strike price på £92.50/MWh i 2012 års prisnivå), så är 38% konstruktionspremium, 29% är finansieringskostnader, 12% är kapitalkostnader och bara 21% är driftskostnader.

Ett exempel på lyckliga fall är havsbaserad vindkraft. Här kan man ta motsvarande upphandlingar för förnybar energi 2015 (alltså efter Hinkley Point C), där de två förnybara projekten fick strike prices på £119.89/MWh respektive £114.39/MWh. De får alltså Hinkley Point att verka billigt.

Tittar man däremot på runda 4 som avslutades 2022 så är istället strike price £37.35/MWh. Jag är tämligen övertygad att en hel del av kostnadssänkningen handlar om att det är etablerat, inblandade företag kan göra bättre prognoser och det är en mer säker investering varvid priset för risk går ner.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
”Företagarens uttag av varor, inventarier eller andra tillgångar ur företaget ska redovisas på samma sätt och till samma belopp som vid en försäljning, dvs uttaget anses ha gjorts till marknadsvärdet inklusive moms. Tar du ut en tillgång som företaget har lyft moms på vid inköpet ska du redovisa uttagsmoms.”

Om du ska dra av momsen på investeringen i en verksamhet ska du ju sedan lägga på moms på baserat på marknadsvärdet på ditt uttag (din elproduktion) ur verksamheten. Momsen blir ju då en kostnad för dig, inte pengar tillbaka från staten så som 60 öringen.
Egen förbrukning har inte med detta att göra. Det är försäljning som man momsar. Sedan kvittar du den mot dina momsutgifter på inköp. Din förtjänst är att du slipper betala moms på din investering.
 
D
GK100 GK100 skrev:
Nej det är allt halvtrollande både du och för mig då obegripligt även TS sysslar med i tråden. I mina ögon något som hör högstadietiden till på min tid. Vi behöver inte kalla in diverse extremister åt båda håll och kanske främst de som föder sig på alternativmedias fronter som ibland vad jag förstår skymtar här för att kunna se allt lite enkelt och grundat på ingenjörsmässiga och vidare då mer naturvetenskapliga grunder.

I någon tråd föreslog jag att du med data jag kan ge dig skulle skatta vad som i backspegeln endast några decennier bakåt skulle gjorts annorlunda i ett nätavsnitt 130 kV -> 0.4 kV för att undvika problem med den omhuldade mikroproduktionen solel och hur den då ger något reellt bidrag i nutid sett till trådens tema. Jag är givetvis medveten om att det är trollande från min sida då du som jag förstår det är relativt renons i det facket men jag vill bara lite lätt lägga en blänkare om att jag själv undviker att bönhasa så flagrant som många på forumet gör utan i stort minsta insikt mer än något googlande.

På samma sätt som jag tidigare skrev till harka är det inget direkt personligt riktat mot just dig djac men du är ändå för mig en reprensantant för något för mig flyktigt och inte helt grundat mer än i någon ekonomistisk mening. Kan vara bra att inse att såna hjärnspöken är flyktiga och lokala samt fullständigt antropogent både definierade och i alla avseenden möjliga att påverka, förändra inom det som de mer solida "naturlagarna" sätter som gränser.

Det är mitt synsätt och nu återgår jag till att passivt betrakta både tråden och i ökande grad även forumet där jag kan tillföra allt mindre allt eftersom.
Jag tackar som vanligt för dina åsikter, som för det mesta liknar personangrepp, som jag avstår från att bemöta. Tillstår omedelbart att jag inte är en av de kraftingenjörer som sköter våra elnät, men tillräckligt allmänbildad för att förstå de grundläggande dragen i hur man bedriver verksamheter och företag

Jag tror vi håller där helt enkelt.
 
G
lilytwig lilytwig skrev:
Egen förbrukning har inte med detta att göra. Det är försäljning som man momsar. Sedan kvittar du den mot dina momsutgifter på inköp. Din förtjänst är att du slipper betala moms på din investering.
Ja, om det varit ett företag och företag får inga rot avdrag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.