D Dilato skrev:
[länk]

Sidan 6 här:
[länk]
Tack, uppenbarligen missar jag något stort om 90 kwh/m2atemp är gränsen och jag får 74 och energiklass D....😄

Känns egentligen orimligt att det inte finns gratis kalkylatorer för det här på nätet (som det gör med bolån och skatter och allt annat). Även om man skulle behöva ett verifierat certifikat vid försäljning så är det väl ingen skada om man kunde laborera med siffrorna och se vilken effekt eventuella åtgärder skulle få?🤔
 
A Anders_Nilsson skrev:
Är det inte Atemp som räknas, dvs all uppvärmd yta?
Det trodde jag också, men sedan stod det boarea på ett annat ställe i Boverkets dokument.

Hittade dock denna definition:
Atemp
Arean av samtliga våningsplan, vindsplan och källarplan för temperaturreglerade utrymmen, avsedda att värmas till mer än 10 ºC, som begränsas av klimatskärmens insida. Area som upptas av innerväggar, öppningar för trappa, schakt och dylikt, inräknas. Area för garage, inom byggnaden i bostadshus eller annan lokalbyggnad än garage, inräknas inte.

Med detta kan jag tillgodoräkna mig några kvm till...
...nu är huset plötsligen 160kvm stort istället för 134 kvm. Sedan har jag 15 kvm inglasning som är minst tio grader tio av årets tolv månader, men där börjar jag nog tänja på gränserna. Förrådet i garaget borde dock räknas in då det är inom klimatskalet, men det är kanske tveksamt. Får kanske öppna upp en dörr dit från kontoret....
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Tack, uppenbarligen missar jag något stort om 90 kwh/m2atemp är gränsen och jag får 74 och energiklass D....😄

Känns egentligen orimligt att det inte finns gratis kalkylatorer för det här på nätet (som det gör med bolån och skatter och allt annat). Även om man skulle behöva ett verifierat certifikat vid försäljning så är det väl ingen skada om man kunde laborera med siffrorna och se vilken effekt eventuella åtgärder skulle få?🤔
Du kan ju sätta upp en sida på nätet...
 
N
D Dilato skrev:
[länk]

Sidan 6 här:
[länk]
Innebär detta att regeln för energiprestanda alltså är generösare (100 istället för 90) för ett hus i storleksintervallet 50-90 m2?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan ju sätta upp en sida på nätet...
Gärna det, om jag nu kunnat räkna rätt...
 
N Nalleman64 skrev:
Innebär detta att regeln för energiprestanda alltså är generösare (100 istället för 90) för ett hus i storleksintervallet 50-90 m2?
Ja så fattar jag det.
EDIT:

Energikrav enligt Boverkets byggregler 2021​

  • Nybyggda småhus > 130 m2 / 90 kWh
  • Nybyggda småhus > 90 – 130 m2 / 95 kWh
  • Nybyggda småhus > 50 – 90 m2 / 100 kWh
  • Flerbostadshus 75 kWh
  • Lokaler 70 kWh
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Många verkar ha missat att Boverket ska se över energiklasserna för att lägga sig i linje med resten av EU. Det skulle kunna innebära en sänkning av definitionerna på ett sätt som kan göra det möjligt att renovera till klass A:
https://www.sverigesallmannytta.se/boverket-ser-over-energiklasser-for-energideklarationer/

Själv är jag nyfiken på utsläppen ur ett livscykelperspektiv på renoveringarna. Vi har gamla fönster i kärnfura från 50-talet. Historiska erfarenheter visar att de kommer hålla lääänge till om de underhålls och halvsulas vid behov. Hur mycket koldioxid kostar det att kasta bort fungerande fönster och ersätta med moderna som har kortare livslängd, jämfört med att låta värme läcka ut över tid?
 
  • Gilla
Bådablir9 och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

pacman42 pacman42 skrev:
Som jag tolkade det så skall man inte vikta värmen från hushållsapparaterna med 1,8, men jag kan mycket väl ha fel. Jag ser i din formel att det skall viktas, men läste på annat håll att det inte skulle viktas.

Edit: lite surt att vikta värmen från hushållsapparater med 1,8 då det gör att datorer och annat i praktiken försämrar ditt hus när du har en värmepump. Då bör ju även pool och spabad räknas in i detta och då blir det många som får problem.
Matematisk formel, ekvation, potentiellt kopplad till energi eller ekonomi, innefattar summatecken och bråkstreck.
Ef,i är ju byggnadens fastighetsenergi om jag förstog det rätt och Etvv (tappvarmvattnet) ska multipliceras med viktningen för el.
 
S Staffan-N skrev:
Många verkar ha missat att Boverket ska se över energiklasserna för att lägga sig i linje med resten av EU. Det skulle kunna innebära en sänkning av definitionerna på ett sätt som kan göra det möjligt att renovera till klass A:
[länk]

Själv är jag nyfiken på utsläppen ur ett livscykelperspektiv på renoveringarna. Vi har gamla fönster i kärnfura från 50-talet. Historiska erfarenheter visar att de kommer hålla lääänge till om de underhålls och halvsulas vid behov. Hur mycket koldioxid kostar det att kasta bort fungerande fönster och ersätta med moderna som har kortare livslängd, jämfört med att låta värme läcka ut över tid?
Vad jag läst om meps så verkar det inte heller vara varken okomplicerat eller helt standardiserat men den stora frågan är väl som vanligt hur och under vilka former det införs.

Livscykelanalyser är alltid komplicerade. Som vårt hus av kärnfuru och självdrag från 30-talet. Vad händer där om man drar på med isolering? Det kommer att bli rötskador och fuktproblem. 70-talet all over again....
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är så vansinnigt. Jag bor i ett 1,5-planshus med inredd ovanvåning, men den är väldigt sliten och behöver renoveras i sådan omfattning att det i princip blir som att inreda den från början. Idag använder jag inte ovanvåningen till annat än förvaring, och jag har funderat på att ta bort trappan och sätta igen öppningen för att kallställa ovanvåningen och spara energi på det sättet. I så fall har jag återställt huset till oinredd vind utan uppvärmning, och den ytan borde inte räknas in i Atemp.

På grund av osäkerheten om hur energikraven kommer implementeras för äldre hus, och hur det kommer påverka om några få år så är det omöjligt att veta vad som är bästa alternativet för mig. Måste räkna på båda alternativen, men jag är övertygad om att det energisnålare alternativet kommer vara minst en energiklassning sämre.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B buffyin skrev:
byggnadens fastighetsenergi
är väl pumpar och annat, inte spis,kyl,frys,kaffebryggare, vattenkokare,mixerstav,tv, datorer, belysning m.m i normala bostäder hoppas jag?
 
N
S Staffan-N skrev:
Många verkar ha missat att Boverket ska se över energiklasserna för att lägga sig i linje med resten av EU. Det skulle kunna innebära en sänkning av definitionerna på ett sätt som kan göra det möjligt att renovera till klass A:
[länk]

Själv är jag nyfiken på utsläppen ur ett livscykelperspektiv på renoveringarna. Vi har gamla fönster i kärnfura från 50-talet. Historiska erfarenheter visar att de kommer hålla lääänge till om de underhålls och halvsulas vid behov. Hur mycket koldioxid kostar det att kasta bort fungerande fönster och ersätta med moderna som har kortare livslängd, jämfört med att låta värme läcka ut över tid?
Bra!
I Sverige motsvarar klass C nybyggnadsstandard. I Finland motsvarar detta klass A.
Regeringen har alltså gett Boverket i uppdrag att harmonisera vårt klassificeringssystem med övriga länders så kraven här inte är hårdare. Fullt rimligt!
Skall vara klart innan EU-direktivet träder i kraft.
Som jag skrev i tidigare inlägg sitter jag lugnt i båten (klarar klass D med råge idag) eftersom ingen vet hur detta kommer att se ut om/när det införs.
 
  • Gilla
kabelkaparen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
är väl pumpar och annat, inte spis,kyl,frys,kaffebryggare, vattenkokare,mixerstav,tv, datorer, belysning m.m i normala bostäder hoppas jag?
Sant! Mitt fel där
 
D Dilato skrev:
är väl pumpar och annat, inte spis,kyl,frys,kaffebryggare, vattenkokare,mixerstav,tv, datorer, belysning m.m i normala bostäder hoppas jag?
Någon som vet om pumpar och liknande till minireningsverk (där pumparna sitter i eller vid reningsverket) ska belasta energiprestandan, eller om den ska räknas bort på samma sätt som t ex gårdsbelysning?

Enligt gränsdragningslistan ska "Apparater som är placerade utanför byggnaden men avser att försörja
byggnaden, t.ex. pumpar och fläktar till frikyla" räknas in, men det är listat under "Värme och kyla" så apparater för avlopp borde väl inte räknas in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.