D Dilato skrev:
Jag undrar om min anläggning är regelvidrig , min värmepump kan dra mer än 6.6 kW.
Räknar jag på mitt 214 m² hus i Skåne med Fgeo 0,9 (blir 1.0) så får jag max ha 4,5 kW + 2.1 kW värmekälla.
Har jag missförstått något?


4,5 +
1,7 x (Fgeo – 1)

1,7 *(1-1) = 0

Tillägg får göras med (0,025 + 0,02 x (Fgeo -1)) x (Atemp – 130) då Atemp är större än 130 m2.
(Atemp – 130) = 214-130=84
Fgeo =0.9 = 1-1=0
0,02 *0=0
0,025 *84 = 2,1

[bild]
Det korta svaret ja, men bara om ditt hus är nybyggt senaste 3 åren. Annars Nej!

Från https://blogg.polarpumpen.se/boverkets-byggregler-och-nybygge-vad-galler-for-dig/

Hur påverkar reglerna dig vid köp av värmepump?​

Bor du redan i en fastighet med installerad värmepump och värmesystem behöver du inte oroa dig för något. Ska du däremot bygga nytt måste du hålla dig inom de nya riktlinjerna, för att du inte ska bryta mot Boverkets byggregler. Är det däremot dags att investera i ett nytt värmesystem i ett äldre hus behöver inte reglerna följas till punkt och pricka. Detta är till exempel för att de äldre husen inte är lika välisolerade som nya hus bör vara
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har 11kW installerat men använder ca 2kW som mest...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
C
B buffyin skrev:
Varmvattenbehov
Den verkliga varmvattenanvändningen ska dras bort och ersättas med normaliserat varmvattenbehov. I småhus 20 kWh/m².
WTF, varmvattenförbrukning per kvadratmeter??
 
  • Ledsen
  • Wow
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
WTF, varmvattenförbrukning per kvadratmeter??
Japp, dock schablon för nybyggen när ej finns något verkligt. Det är ju ”sämre” än verkligtvärde med marginal.
 
C cpalm skrev:
WTF, varmvattenförbrukning per kvadratmeter??
Du får trösta dig med att varmvattnet inte räknas upp med ortsfaktor som uppvärmningen gör. 🥺
 
Skönt att det inte bara var jag som satte kaffet i vrångstrupen av den här nyheten. Enligt debattartikel i DN föreslås det efter kravet på klass D till 2023 bli en "linjär utvecklingsskala mot klass A".

https://www.dn.se/debatt/eu-krav-ger-kraftigt-hojda-kostnader-for-bostader/

Det innebär ju, beroende på sanktioner, att man slår undan benen för majoriteten av fastighetsmarknaden i landet som bilden från Boverket (energiklassificeringen i det svenska fastighetsbeståndet) visar.

Vi har en 30-talsvilla med fjärrvärme klass D. Kanske skulle den gå att skrämma upp i C men knappast högre med mindre än att man byter både fasad, fönster och tak (samtliga fullt fungerande och hyfsat moderna). A är en utopi.
 
  • Cirkeldiagram i regnbågens färger som visar fördelning av energiklasser A till G.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gick igenom grannarnas energideklarationer på nätet (de fastigheter som har sålts nyligen), en av grannarna hade G med stor marginal. Jag funderade lite över vad som krävs för att åtgärda energiklassningen och kom snabbt fram till att den villan nog bör jämnas med marken och en ny byggas på tomten...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lutte skrev:
genda 2030 är strålkärringarnas och foliehattsgubbarnas nya grej, Ödlefolket ska tvinga människor att bli boskap åt ödlefolket och andra "upphöjda".
1: Vill man vara trovärdig & bemötas med respekt så är det bra att uppträda på ett sånt sätt så att man förtjänar det. Det finns säkert många agendor bakom Agenda2030, men garanterat inte den.

2: Vad försöker du säga med "Typ det man får ut av dom faktaresistenta stofilerna."?
Jag får inte ut nån vettig betydelse av det.
 
  • Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
De faktaresistenta stofilerna är väl de själva?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Skönt att det inte bara var jag som satte kaffet i vrångstrupen av den här nyheten. Enligt debattartikel i DN föreslås det efter kravet på klass D till 2023 bli en "linjär utvecklingsskala mot klass A".

[länk]

Det innebär ju, beroende på sanktioner, att man slår undan benen för majoriteten av fastighetsmarknaden i landet som bilden från Boverket (energiklassificeringen i det svenska fastighetsbeståndet) visar.

Vi har en 30-talsvilla med fjärrvärme klass D. Kanske skulle den gå att skrämma upp i C men knappast högre med mindre än att man byter både fasad, fönster och tak (samtliga fullt fungerande och hyfsat moderna). A är en utopi.
Minst D till 2033 låter inte så ovettigt och och minst E till 2028 låter verkligen vettigt (få bort alla direktverkande el villor) och har precis kommit bidrag man kan söka för det. Minskar trycket på elnätet när vissa villor kräver upp till 19kwh (hittat i annan tråd om reservkraft).

Jag antar att ni har energidekleration innan 2020? Efter det så premiärs fjärrvärme med viktning av 0,7 samt så räknas endast uppvärmning, varmvatten och kylning med. Om så är fallet kanske du redan har bätre.

Att komma till D kräver för bara något modernt uppvärmningssystem. Och solceller hjälper inte en längre. Själv gick vi från E till B med optimering, LLVP till FLVP samt (solceller hjälpte oss från C till B då vid låg nära gränsen).
 
L lat skrev:
1: Vill man vara trovärdig & bemötas med respekt så är det bra att uppträda på ett sånt sätt så att man förtjänar det. Det finns säkert många agendor bakom Agenda2030, men garanterat inte den.

2: Vad försöker du säga med "Typ det man får ut av dom faktaresistenta stofilerna."?
Jag får inte ut nån vettig betydelse av det.
Ja det är intressant vilka kommentarer mitt tidigare (kanske lite överdrivna) inlägg fick från konspirationsförnekarna och så läser man CharlieFlowers referens till DN.

Alla förstår ju att klass A i praktiken betyder rivning och personlig ruin sant hemlöshet för många om man är dum nog att försöka genomföra det.

Jag misstänker att snacket om offentlig finansiering i praktiken betyder att du tvingas ta ett statligt lån för att finansiera ombyggnaden vilket kommer att äta upp allt eget kapital.

2030: You'll own nothing and you'll be happy.

Du kommer åtminstone spela glad när du hotas med personlig ruin.
 
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Minst D till 2033 låter inte så ovettigt och och minst E till 2028 låter verkligen vettigt (få bort alla direktverkande el villor) och har precis kommit bidrag man kan söka för det. Minskar trycket på elnätet när vissa villor kräver upp till 19kwh (hittat i annan tråd om reservkraft).

Jag antar att ni har energidekleration innan 2020? Efter det så premiärs fjärrvärme med viktning av 0,7 samt så räknas endast uppvärmning, varmvatten och kylning med. Om så är fallet kanske du redan har bätre.

Att komma till D kräver för bara något modernt uppvärmningssystem. Och solceller hjälper inte en längre. Själv gick vi från E till B med optimering, LLVP till FLVP samt (solceller hjälpte oss från C till B då vid låg nära gränsen).
Jag är tacksam om du pekar ut vilket bidrag det handlar om eftersom jag själv är i den sitsen.

En tänkbar metod är att man bygger närvärme i alla villa områden och kallar det fjärrvärme men det blir oerhört dyrt.

Eller så slutar man vikta om el med 1. 8.

Alternativt slutar man helt med el och värmer med ved ett år så kan man fuska igenom en energideklaration.

Att tekniskt sett förbättra från D till A är omöjligt utan mångmiljoninvesteringar.

Bara konvertering till vattenburet med bergvärme är 300.000 kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag är tacksam om du pekar ut vilket bidrag det handlar om eftersom jag själv är i den sitsen.

En tänkbar metod är att man bygger närvärme i alla villa områden och kallar det fjärrvärme men det blir oerhört dyrt.

Eller så slutar man vikta om el med 1. 8.

Alternativt slutar man helt med el och värmer med ved ett år så kan man fuska igenom en energideklaration.

Att tekniskt sett förbättra från D till A är omöjligt utan mångmiljoninvesteringar.

Bara konvertering till vattenburet med bergvärme är 300.000 kr.
Självklar https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/ kom nu i Juli.

Nu tror jag bara det är överdrivet med allt ska gå till A. Specilt när byggreglerna tillåter C som högst idag som nybyggen. Kommer vara byggreglerna som ändras först. Att rensa upp de lägstklasserna hjälper ju väldigt mycket bara det och låter som vettigt förslag.

Du värkar väldigt bitter att de viktar med El viktningen. Men är inte så stort problem om man har någon moderna energi källa som inte är direktverkande. Bara komplettera med LLVP hjälper mycket och finns flera modeller som går till -25 o -35 (samma som LVVP). Detta bör oavsätt ses som en underhållskostnad på hus.

Prata med kommunens energirådgivare är alltid ett tips. Det kan t.o.m ha värme kamror att låna :)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det är intressant vilka kommentarer mitt tidigare (kanske lite överdrivna) inlägg fick från konspirationsförnekarna och så läser man CharlieFlowers referens till DN.

Du kommer åtminstone spela glad när du hotas med personlig ruin.
Anders,
på vilket sätt är ovanstående svar på detta?
"1: Vill man vara trovärdig & bemötas med respekt så är det bra att uppträda på ett sånt sätt så att man förtjänar det. Det finns säkert många agendor bakom Agenda2030, men garanterat inte den."
 
P
C cpalm skrev:
Ja, glöm inte bort att entrébelysningen skall räknas med, så till vida det inte handlar om en entré till en enskild lokal eller lägenhet! 😏
[länk]
EU-byråkratin är dårarnas paradis.
 
  • Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.