Hej, jag bor i Göteborg, landshövdingehus från 1920-talet. När vi flyttade in i lägenheten för 6 år sedan fanns det stora träd utanför huset, gav mycket skugga. Nu, alla träd borta pga almsjuka tyvärr. Det är så varmt på sommaren att vi nästan dör. Solen ligger på från kl 12 till solnedgång i vardagsrummet och stora sovrummet. Köpte 2 st portabla ac, låter jättemycket men har inget val. Annars är det minst 28°c i sovrummet på natten. Under dagen har vi alltid rullgardinerna nere plus hänger för gardinerna. Alltid stängt fönster på dagen för att inte varmluft ska komma in. Som att bo i en bunker😵Detta är ändå ett otätt gammalt trähus, ändå blir det som en ugn. Jag förstår precis vad du menar. Mitt hyresbolag gör inget för att underlätta för hyresgästerna. Katastrof! Tänk på alla gamla människor som kanske inte har råd att köpa ac. Det måste bli skärpta regler för vad som är ok att leva i.
 
L lapplinda skrev:
Hej, jag bor i Göteborg, landshövdingehus från 1920-talet. När vi flyttade in i lägenheten för 6 år sedan fanns det stora träd utanför huset, gav mycket skugga. Nu, alla träd borta pga almsjuka tyvärr. Det är så varmt på sommaren att vi nästan dör. Solen ligger på från kl 12 till solnedgång i vardagsrummet och stora sovrummet. Köpte 2 st portabla ac, låter jättemycket men har inget val. Annars är det minst 28°c i sovrummet på natten. Under dagen har vi alltid rullgardinerna nere plus hänger för gardinerna. Alltid stängt fönster på dagen för att inte varmluft ska komma in. Som att bo i en bunker😵Detta är ändå ett otätt gammalt trähus, ändå blir det som en ugn. Jag förstår precis vad du menar. Mitt hyresbolag gör inget för att underlätta för hyresgästerna. Katastrof! Tänk på alla gamla människor som kanske inte har råd att köpa ac. Det måste bli skärpta regler för vad som är ok att leva i.
Otäta gamla trähus blir varmare än välisolerade byggnader, speciellt när man har kylsystem.
De hade troligen inte heller samma problem och krav 1920 som idag.
Men det är märkligt att ingen hyresvärd alt bostadsrätt verkligen har kyla idag.
Jag hade en BRF i mitt gamla jobb som tittade på att dra in fjärrkyla men det blev "för dyrt".
Själv hade jag valt FTX o ett borrhål o cirkpump till ett batteri på uteluften och sedan solceller/kylmaskin.
Där jag bor finns i stort sett fjärrvärme redan överallt till vinterns behov.
 
P patriklarsson skrev:
Otäta gamla trähus blir varmare än välisolerade byggnader, speciellt när man har kylsystem.
De hade troligen inte heller samma problem och krav 1920 som idag.
Men det är märkligt att ingen hyresvärd alt bostadsrätt verkligen har kyla idag.
Jag hade en BRF i mitt gamla jobb som tittade på att dra in fjärrkyla men det blev "för dyrt".
Själv hade jag valt FTX o ett borrhål o cirkpump till ett batteri på uteluften och sedan solceller/kylmaskin.
Där jag bor finns i stort sett fjärrvärme redan överallt till vinterns behov.
Största problemet är att alla element måste bytas och det vil man inte
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Största problemet är att alla element måste bytas och det vil man inte
Inte om det gäller ett nybyggt hus?
Så varför vill man fortf INTE ha kyla?
Jag hade en förening med mängder med solceller, de hade överskott i massor. Men de har heller ingen kyla.
 
B Bsved skrev:
En fysikalisk omöjlighet att uppnå dessa temperaturer när det är under +13 grader ute, om du inte har en värmekälla som avger extremt mycket värme! Bor du ovanför värmecentralen,(UC) eller är din termometer felaktig?
Hur många kWh gör du av med per år och hur många m2 är lägenheten.
Alltså ska jag behöva förklara det här många gånger eller ? Haha, med största trolighet ett sånt hus som jag bott i i stenhagen i Uppsala som saknar spalt i fasaden och väggen inomhus efter maj brukar hålla 30-35 grader ungefär 1-2 meter från fasaden. Det är en helt katastrofal design och vi hade också 25-30 grader inomhus från maj till september. Fysikaliken i det hela är alltså 30 ton (vild gissning) betong som är värmt till 35 grader och sen strålar ut det i rummen dygnet runt från maj till september. Kan väl nämnas att man frångått denna typ av konstruktion på modernare hus med spalt i fasad som det var innan byggreglerna revs upp av facket / S för och förbilliga byggandet på 80-talet.
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Det måste vara ett byggfel. I BBR står regler om att värmesystem måste isoleras så de bara avger värme där den önskas.Det står också att det skall finnas termostater i varje rum (själklart skall de fungera). Det står också att varmvattenrör skall isoleras så att de inte avger värme. Myndigheten som skall bevaka att BBR efterföljs heter Byggnadsnämnden i kommunen. Be Byggnadsnämnden om ett TILLSYNSÄRENDE att BBR inte har uppfyllts. Sänd PM till mig om du vill snacka i telefon med mig.
 
  • Älska
frisken
  • Laddar…
Fairlane
E eklov skrev:
Det måste vara ett byggfel. I BBR står regler om att värmesystem måste isoleras så de bara avger värme där den önskas.Det står också att det skall finnas termostater i varje rum (själklart skall de fungera). Det står också att varmvattenrör skall isoleras så att de inte avger värme. Myndigheten som skall bevaka att BBR efterföljs heter Byggnadsnämnden i kommunen. Be Byggnadsnämnden om ett TILLSYNSÄRENDE att BBR inte har uppfyllts. Sänd PM till mig om du vill snacka i telefon med mig.
Gäller det på hus från 60-talet också?
 
Vet inte. Men myndigheterna vill ju att vi inte skall slösa med energin. Kolla med någon som kan mer än jag!
 
L lapplinda skrev:
Hej, jag bor i Göteborg, landshövdingehus från 1920-talet. När vi flyttade in i lägenheten för 6 år sedan fanns det stora träd utanför huset, gav mycket skugga. Nu, alla träd borta pga almsjuka tyvärr. Det är så varmt på sommaren att vi nästan dör. Solen ligger på från kl 12 till solnedgång i vardagsrummet och stora sovrummet. Köpte 2 st portabla ac, låter jättemycket men har inget val. Annars är det minst 28°c i sovrummet på natten. Under dagen har vi alltid rullgardinerna nere plus hänger för gardinerna. Alltid stängt fönster på dagen för att inte varmluft ska komma in. Som att bo i en bunker😵Detta är ändå ett otätt gammalt trähus, ändå blir det som en ugn. Jag förstår precis vad du menar. Mitt hyresbolag gör inget för att underlätta för hyresgästerna. Katastrof! Tänk på alla gamla människor som kanske inte har råd att köpa ac. Det måste bli skärpta regler för vad som är ok att leva i.
Men nu har du ju svarat på din egen fråga när du skriver att det var bättre förut när träden skuggade huset. Som jag skrev tidigare i tråden så lagrar väggarna värme om solen ligger på under dagen vilket medför att väggarna frigörs den värmen under natten.
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
Angående BBR och isolering. Vad har värmesystemet med det här att göra? Det är ju solen som värmer upp betongstommen som sen strålar in i bostaden. Här har jag haft min AC (3,5kW) på full fräs i sovrummet sen lunchtid idag. Alla element är kalla. Alla rör är välisolerade. Luften som blåser ut är 12°, Men det är fortfarande 22,5°, i sovrummet. Man ska inte underskatta effekten av strålningsvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
Att det håller över 26 grader så tidigt på året då solen knappt värmer låter som att det är ett värmesystem som gör fel. Har bott på ett hotell en varm vår som va olidligt varmt i alla rum. Alla gardiner va fördragna under dagarna men hjälpte inte. Något jag märkte va att handdukstorken i badrummet gick för fullt. Frågade om detta i receptionen och mycket riktigt hade man kopplat varmvatten cirkulationen över handdukstorken vilken gjorde att det inte gick att få ner värmen. Kan ju vara något liknande här även om jag inte tror att TS kommer att bry sig mer då TS ska flytta.
 
L lapplinda skrev:
Hej, jag bor i Göteborg, landshövdingehus från 1920-talet. När vi flyttade in i lägenheten för 6 år sedan fanns det stora träd utanför huset, gav mycket skugga. Nu, alla träd borta pga almsjuka tyvärr. Det är så varmt på sommaren att vi nästan dör. Solen ligger på från kl 12 till solnedgång i vardagsrummet och stora sovrummet. Köpte 2 st portabla ac, låter jättemycket men har inget val. Annars är det minst 28°c i sovrummet på natten. Under dagen har vi alltid rullgardinerna nere plus hänger för gardinerna. Alltid stängt fönster på dagen för att inte varmluft ska komma in. Som att bo i en bunker😵Detta är ändå ett otätt gammalt trähus, ändå blir det som en ugn. Jag förstår precis vad du menar. Mitt hyresbolag gör inget för att underlätta för hyresgästerna. Katastrof! Tänk på alla gamla människor som kanske inte har råd att köpa ac. Det måste bli skärpta regler för vad som är ok att leva i.
Solfilm av rätt sort kan hjälpa dig.

I väntan på det finns det en mycket enkel & billig nödlösning: Papper på utsidan av fönstret som tejpas fast. Särskilt estetiskt blir det förstås inte, och när det regnar & blåser så kanske pappret går sönder och faller ned. Du kan också tejpa papper mellan fönstren, men det blir inte lika bra effekt. Här har du tips på billigt papper:
https://www.ikea.com/se/sv/p/mala-ritrulle-70461088/
 
Man kan även hänga tex lakan utanför fönstret, klämma mellan karm & båge.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Att det håller över 26 grader så tidigt på året då solen knappt värmer låter som att det är ett värmesystem som gör fel. Har bott på ett hotell en varm vår som va olidligt varmt i alla rum. Alla gardiner va fördragna under dagarna men hjälpte inte. Något jag märkte va att handdukstorken i badrummet gick för fullt. Frågade om detta i receptionen och mycket riktigt hade man kopplat varmvatten cirkulationen över handdukstorken vilken gjorde att det inte gick att få ner värmen. Kan ju vara något liknande här även om jag inte tror att TS kommer att bry sig mer då TS ska flytta.
Ja, håller med om att maj är lite tidigt för en värmebölja. Och handdukstork på cirkulationen... ingen bra lösning. Rent hälsomässigt funkar det väl om där inte finns någon ventil så det alltid cirkulerar ca 55° året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.