D Danne213 skrev:
Undra vad en annan hamnar på.. Har D just nu men bytt från direktverkande till LVVP samt precis fått upp 7.2kwp solceller. Väntar dock på mätarbyte.

164m2 förbrukat 5300kWh hittills i år. Kan det bli B?
Beror på hur många kvm ni har, har ni 150+ kan man komma ditt (9000kwh med FLVP 150kvm sätter en i B). I exempel jag har sätt. Solceller hjälper lite men inte mycket med nya sättet. Minst C iaf.
 
B buffyin skrev:
Beror på hur många kvm ni har, har ni 150+ kan man komma ditt (9000kwh med FLVP 150kvm sätter en i B). I exempel jag har sätt. Solceller hjälper lite men inte mycket med nya sättet. Minst C iaf.
164m2 är huset på 4st i hushållet
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kom du ihåg att multiplicera med 1,8 också (eluppvärmning)?
Nej, det här är siffrorna från befintlig energideklaration.
 
D Danne213 skrev:
164m2 är huset på 4st i hushållet
Då borde du nog få B :) o grönt bolån!

Kan rekommendera dessa för energideklaration på distans o billigt https://www.enara.se/gront-bolan/
 
B buffyin skrev:
Då borde du nog få B :) o grönt bolån!
Min totala elförbrukning hittills i år är 5730 kWh på 214 m² (26,77 kWh/m²)

Danne213 har hittills förbrukat 5300kWh på 164m² (32,31 kWh/m²)

Din prognos är att han hamnar i B men jag ligger i C (gamla modellen)?
 
Finns det någon sammanställning någonstans med alla parametrar för hur man räknar ut den nya energideklarationen och dess olika gränsvärden?
 
D Dilato skrev:
Min totala elförbrukning hittills i år är 5730 kWh på 214 m² (26,77 kWh/m²)

Danne213 har hittills förbrukat 5300kWh på 164m² (32,31 kWh/m²)

Din prognos är att han hamnar i B men jag ligger i C (gamla modellen)?
Har du innan eller efter 2020?
Info finns här men lite svårtolkad.
https://rinfo.boverket.se/BFS2011-6/pdf/BFS2020-4.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/raekna-ut-husets-energiklass-sjaelv-energideklaration.394022/

Exempel finns här https://www.enara.se/exempel-energiklasser/

Antar dinna värden är från tabellen i deklarationen? Du har kanske använt mindre i år för dina värden är ju över 5000kwh bara vatten o uppvärmning utslaget på halvår (ingen annan el användning?)
 
Redigerat:
Mina kunskaper i matte klarar inte att dechiffrera denna formel, särskilt det markerade Sigma.
Hur skriver man denna formel i excel?

Svensk text om energiprestanda, formel för byggnadens primärenergital, matematiska symboler och variabler.
 
D Dilato skrev:
Mina kunskaper i matte klarar inte att dechiffrera denna formel, särskilt det markerade Sigma.
Hur skriver man denna formel i excel?

[bild]
det är Sigma a.k.a summa. Man räknar ihop formeln 6 gånger för de olik energislaggen.
Har du bara en el kan du skippa för blir 0 på de andra :)
Tabell med viktning av olika energibärare, inkluderar el, fjärrvärme, fjärrkyla, biobränslen, olja, gas.
 
Så vad är Fgeo och vad är gränsen för varmvatten enligt BEN? Någon som hittat detta?

Det kan vara denna geografiska faktorn, eller?
- https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/bbb-boverkets-byggregler/geografiska-justeringsfaktorer/

Jag gissar att varmvattnet är faktorn 20/n I detta dokumentet:
- https://rinfo.boverket.se/BFS2016-1...8QFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw1u-cONdlnt7PPGDuVjihap

I så fall får man ned COP=2 räkna med 20 kWh/kmv och år.

Ventilation mm är ju försumbart i denna kalkylen så det är dessa två jag behöver korrigera enligt så har jag en korrekt siffra..

I mitt fall får jag då med 4 MWh värme då 33 då jag har en geofaktor på 0,9 och ytterligare 10 från varmvattnet så får jag en summa på 43.

Jag ser ut att klara mig rätt bra alltså.

Läs i BEN också om hur du kan tillgodogöra dig mer nytta med solvärme eller annan solenergi.
 
B buffyin skrev:
Som @Ganescha skrev så räknades förra på hela sin elförbrukning.

Tyvärr är inte uträkningen så enkel.
Geografisk viktning samt väderviktnining, välkommen när i kanin hålet, haha.

[länk]
[länk]

Är ny 4 så borde ert varmvatten vara mer minst 1800kwh med de metoder som finns i tråden. Så tror ni har högre än total, gissar mer åt 6MWH om är total är 10-11 utan elbilar.
Vi har ju värmepump som halverar energin för varmvattnet, men nu upptäckte jag ju att man skall räkna med 20 kWh/kvm och år som mest och jag får dessutom tillgodoräkna mig COP på värmepumpen.
 
P
P Peter787 skrev:
Inte nog med att man har en glidande skala, man fejkar energiförbrukningen genom att använda hittepåtermen "Primärenergital" som multiplicerar verklig förbrukning med en hittepåfaktor (viktningsfaktor) som vars storlek beror på vilken energikälla som används.
1 kWh = 1 kWh oavsett hur den produceras.
I EU's värld har ett hus med en riktig mätt energiförbrukning på 10000 kWh med elradiatorer, en officiell förbrukning på 18000 kWh.
Eventuella husspekulanter måste se igenom fejket i energideklarationerna och inte bli lurade av siffrorna.
Man kan ju tydligt se Tysklands lobbyverksamhet som jämställer deras tidigare importerade ryska gas med el producerad av vattenkraft eller kärnkraft (alla med viktningsfaktor 1,8).
EU ska nog inte lägga sig i hur hus värms upp i Europa för förutsättningarna är så totalt olika mellan södra och norra delarna av Europa.
Att sen Tyskland var så extremt korkade att de la ner fungerande kärnkraft och ersatte det med Putins gas gör ju bara saken än värre.
Tyskarna skulle få frysa en vinter, så hade de röstat rätt.
Nu fick bla. svenskarna hjälpa tyskarna ur deras egengrävda hål de försatt sig i.
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så vad är Fgeo och vad är gränsen för varmvatten enligt BEN? Någon som hittat detta?

Det kan vara denna geografiska faktorn, eller?
- [länk]

Jag gissar att varmvattnet är faktorn 20/n I detta dokumentet:
- [länk]

I så fall får man ned COP=2 räkna med 20 kWh/kmv och år.

Ventilation mm är ju försumbart i denna kalkylen så det är dessa två jag behöver korrigera enligt så har jag en korrekt siffra..

I mitt fall får jag då med 4 MWh värme då 33 då jag har en geofaktor på 0,9 och ytterligare 10 från varmvattnet så får jag en summa på 43.

Jag ser ut att klara mig rätt bra alltså.

Läs i BEN också om hur du kan tillgodogöra dig mer nytta med solvärme eller annan solenergi.
Fgeo finns i https://rinfo.boverket.se/BFS2011-6/pdf/BFS2020-4.pdf

Lättare att läsa än rockwool som jag också först gjorde.

Tabell över geografiska justeringsfaktorer för olika kommuner i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmvattenbehov
Den verkliga varmvattenanvändningen ska dras bort och ersättas med normaliserat varmvattenbehov. I småhus 20 kWh/m². För att räkna ut den verkliga varmvattenanvändningen kan man ta 35 % av kallvattenanvändningen * 55 kWh/m³ eller antal personer i hushållet * 15 m³/person * 55 kWh/m³.

Vi hade 1800 kWh innan och nu 1400 kWh med solcellerna iaf på vår deklaration. Vi hade då 9300kwh utan solceller och spa pool halva året (10c över vintern).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag undrar om min anläggning är regelvidrig , min värmepump kan dra mer än 6.6 kW.
Räknar jag på mitt 214 m² hus i Skåne med Fgeo 0,9 (blir 1.0) så får jag max ha 4,5 kW + 2.1 kW värmekälla.
Har jag missförstått något?


4,5 +
1,7 x (Fgeo – 1)

1,7 *(1-1) = 0

Tillägg får göras med (0,025 + 0,02 x (Fgeo -1)) x (Atemp – 130) då Atemp är större än 130 m2.
(Atemp – 130) = 214-130=84
Fgeo =0.9 = 1-1=0
0,02 *0=0
0,025 *84 = 2,1

Tabell med krav för energiprestanda, effekt, värme, klimatskärm för olika typer av småhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.