F
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju precis det jag säger: Det är en investering, vilket inte är samma sak som "att ligga ute med pengar". Varför måste just solceller ha en återbetalningstid på 5 år, när inte ett nytt kök, en bil, en semesterresa eller en pool behöver ha det?
Beror väl på hur man ser det. men pengarna skall ut. Har man gjort investeringen av ideologiska skäl gäller kanske andra regler. Men har man investerat i solceller för att det ger en god ekomoni så är det ju pengar som skall fram, som blir låsta i anläggningen och nåt som skall betalas tillbaka genom avkastning.

Det är svårt att jämföra med en semesterresa, den är förbrukad dagen efter man kommer hem och det är helt enkelt en annan sak. Pool är väl mer en lyxinvestering som det inte finns nån som helst avkastning på utan mer nåt man unnar sig till en viss kostnad. det blir svårt att jämföra med solceller som man inte har mer utbyte av än att det genererar låga elräkningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju precis det jag säger: Det är en investering, vilket inte är samma sak som "att ligga ute med pengar". Varför måste just solceller ha en återbetalningstid på 5 år, när inte ett nytt kök, en bil, en semesterresa eller en pool behöver ha det?
Men nu blandar du väl ändå ihop det? Finns väl ingen som anser att de saker du nämner är ett inköp som ger en förväntad avkastning, dvs en investering?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tänkte mer på den som skrev det innan dess. 😊
Återigen dax för lite länkar från din sida.
 
Nissens Nissens skrev:
Att du väljer att inte ta med det när du ändå gräver i tråden är ju ditt problem. Eftersom du lagt så mycket energi på att leta så har du medvetet valt bort det som inte passar ditt syfte. Rätt trist.
Jag har inget behov av att övertyga någon om något, men du har tydligen en agenda eftersom du så tydligt utelämnar information.

Man undrar ju vad det är som driver dig, för det verkar vara känsligt.

Det enda som hedrar dig är att du nöjde dig med att påstå att återbetalningstiden är 6 år för dig, vilket alla vet att du inte kan ha en aning om idag.
Ok, du kan inte visa på en länk som bevisar det du beskriver.
Om du läser mitt inlägg är jag tydlig med att återbetalningstiden är med dagens förutsättningar, jag vet inte vad som händer i framtiden.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men nu blandar du väl ändå ihop det? Finns väl ingen som anser att de saker du nämner är ett inköp som ger en förväntad avkastning, dvs en investering?
Nej, det tycker jag inte. Inte när folk påstår att solceller är dåligt och hänvisar till att det är bättre ränta på banken men i samma veva köper nytt kök elelr resor för lika mycket pengar, summor som man aldrig kan få tillbaka. Det är väl mycket bättre att köpa solceller som gör mina månatliga utgifter lägre än att köpa saker jag inte vill ha? Jag är inte intresserad av att lagra pengar på hög på banken.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Fast då hittar du ju på en helt egen definition på vad ordet investera betyder, det är det jag invänder mot. Vad du vill köpa för dina pengar har har jag inga åsikter om, men att kalla alla inköp investeringar blir konstigt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast då hittar du ju på en helt egen definition på vad ordet investera betyder, det är det jag invänder mot. Vad du vill köpa för dina pengar har har jag inga åsikter om, men att kalla alla inköp investeringar blir konstigt.
Jag tycker det är mycket ”grå-zon” när det gäller vad som är investering/renovering/konsumtionen. Ska allt jämföras med ”börsen” kommer det nog inte hända mycket med våra hus.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju precis det jag säger: Det är en investering, vilket inte är samma sak som "att ligga ute med pengar". Varför måste just solceller ha en återbetalningstid på 5 år, när inte ett nytt kök, en bil, en semesterresa eller en pool behöver ha det?
Kan ju bero på att man aldrig påstår att tex en semesterresa ger någon ekonomisk vinst.
Självklart har man lagt ut pengar, men det är inte allt man väntar sig få tillbaka pengar från.

Självklart ligger man ute med pengar om man gjort en investering man tror sig få tillbaka.

Om jag köper solceller för säg 150 000:- och jag vill ha tillbaka investeringen så får jag räkna med att det tar minst 10 år med 4% kalkylränta. (Grov skattning)

Om man däremot ser det som en utgift och att jag tar den av ideologiska skäl så struntar man kanske i ekonomin.

Stor skillnad på att investera i kök, värmepump el liknande, för den typen av utgifter ingår i driften av ett hus, och gör man kloka investeringar så höjer de värdet på huset än vad de kostade. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det tycker jag inte. Inte när folk påstår att solceller är dåligt och hänvisar till att det är bättre ränta på banken men i samma veva köper nytt kök elelr resor för lika mycket pengar, summor som man aldrig kan få tillbaka. Det är väl mycket bättre att köpa solceller som gör mina månatliga utgifter lägre än att köpa saker jag inte vill ha? Jag är inte intresserad av att lagra pengar på hög på banken.
Stor skillnad tycker jag. En resa t ex är en upplevelse, kanske för livet. Ett nytt kök är praktiskt och snyggt och har således ett affektionsvärde osv. Solpaneler installeras enbart i ett syfte, spara pengar och förhoppningsvis ge avkastning. Inte installerar man solpaneler för att det är snyggt eller praktiskt?
Sen är det väl ingen som säger att solpaneler är dåligt? Solpaneler gör vad dom ska, producerar el. Frågan är väl snarare om det är värt summan att installera i Sverige. För min egen del, skulle jag installera solpaneler så gör jag det via lån, ligger jag inte ute med några pengar, får dra av räntan och har jag tur så producerar dom så pass att dom även betalar lånet månadsvis ( önsketänkande kanske ) och min förbrukning. PS. Inget jag räknat på ännu då jag är osäker på hur länge den där 60öringen finns kvar. EU ska väl lägga sina klåfingriga fingrar i den delen också.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
U uplj skrev:
Jag tycker det är mycket ”grå-zon” när det gäller vad som är investering/renovering/konsumtionen. Ska allt jämföras med ”börsen” kommer det nog inte hända mycket med våra hus.
Nej det håller jag med om, men de flesta kostnader jag tar gällande mitt hus tar jag inte för att i ett senare skede få mer pengar än jag hade innan. Tex nytt kök eller nya tapeter. En värmepump däremot köper jag för att spara pengar och samma sak med en solcellsanläggning. Att köpa något som på sikt betalar av sig själv och baserat på utgångsläget sedan ger en stadigvarande besparing faller in under definitionen på en investering.

Med det sagt får folk köpa hur mycket solceller de vill för sina pengar. Personligen tycker jag det förfular så pass mycket att det inte är värt den lilla besparingen det skulle ge mig, men jag har full respekt för att andra tänker olika.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U uplj skrev:
Ursäkta att jag är tjatig men det är svårt att ha en diskussion när en person påstår något men sedan visar det sig att hen inte kan underbygga sitt påstående.
..som med majoriteten av världens befolkning som påstår att det finns en gud 😇helt utan bevis.
 
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det håller jag med om, men de flesta kostnader jag tar gällande mitt hus tar jag inte för att i ett senare skede få mer pengar än jag hade innan. Tex nytt kök eller nya tapeter. En värmepump däremot köper jag för att spara pengar och samma sak med en solcellsanläggning. Att köpa något som på sikt betalar av sig själv och baserat på utgångsläget sedan ger en stadigvarande besparing faller in under definitionen på en investering.

Med det sagt får folk köpa hur mycket solceller de vill för sina pengar. Personligen tycker jag det förfular så pass mycket att det inte är värt den lilla besparingen det skulle ge mig, men jag har full respekt för att andra tänker olika.
Där ser man att man tänker olika. Själv köpte jag värmepump för att värma huset i första hand. När man måste skaffa en värmekälla så väljer man den mest kostnadseffektiva. Man räknar ju inte på att få tillbaka investeringen eftersom man ändå måste ha en värmekälla. Solceller väljer man ju fritt om man vill ha, så för mig ställer det högre krav på återbetalning. Särskilt som det dessutom förfular huset så vill man ju få något tillbaka. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Synd att inläggen med påståenden om intjäningar på solcellerna inte var med, det var väl inte lika intressant att ta med dem av någon anledning. 😊
Med dem så hade bilden blivit komplett. 😀
Nissens Nissens skrev:
Där ser man att man tänker olika. Själv köpte jag värmepump för att värma huset i första hand. När man måste skaffa en värmekälla så väljer man den mest kostnadseffektiva. Man räknar ju inte på att få tillbaka investeringen eftersom man ändå måste ha en värmekälla. Solceller väljer man ju fritt om man vill ha, så för mig ställer det högre krav på återbetalning. Särskilt som det dessutom förfular huset så vill man ju få något tillbaka. 😊
Nu är du ute på djupt vatten utan att vara simkunnig. En värmekälla kan man tydligen välja baserat på "most bang for the buck" men en solcellsanläggning som man räknar hem på minskade kostnader skall alltså inte hanteras på samma sätt trots att du har hamrat in otaliga gånger att just värme och varmvatten var de högsta posterna på en elräkning?

Och hur går det med dina länkar till de som betalar av sin anläggning på 3-4år? Det är många som är nyfikna.

Jag kikade precis igenom min uppföljning från min start den 11:e Juli 2019. 76% är det på 4 år (minus 1-10Juli 2023 då). Så jag får nog faktiskt ta med hela 2024 också innan det är betalat.

2020 var det extremt låga priser, trots att jag fick tillbaka mer än jag belalade i rörliga kostnader (elpris, moms, skatt, överföringsavgift) så landade jag på en ROI på precis under 11%, att jämföra med 2021 på 16% och 2022 på 35%.
 
  • Gilla
eisen4x4 och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju dock @Nissens en poäng när han diskuterar värmekälla vs solpaneler. I december så spelar det ingen roll om räkningen betalas av lotterivinster, aktier eller under sommaren intjänade pengar på solpaneler. Det gör dock skillnad i december om räkningen ligger på 5000kr eller 8000kr utifrån vilken värmepump du valde. Det är en markant skillnad.

Att solpanelen är monterad på huset förbättrar inte huset på vintern. Jag hade kunnat tjäna in pengarna för att betala räkningen i december på helt andra sätt lika gärna. Som jag ser det då är det just precis här gränsdragningen bör göras. EU tycker dock annorlunda då de anser att solpaneler på huset gör att jag inte behöver ha bra isolering i väggarna....
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
När du ändå är igång kan du ju klistra in inlägget som påstod att hen tjänade 25-30tkr per år på solcellerna. Du råkade missa det?
Nissens Nissens skrev:
När du ändå är igång kan du ju klistra in inlägget som påstod att hen tjänade 25-30tkr per år på solcellerna. Du råkade missa det
Nissens Nissens skrev:
När du ändå är igång kan du ju klistra in inlägget som påstod att hen tjänade 25-30tkr per år på solcellerna. Du råkade missa det?
Du ner andra om referenser men klarar inte att göra det själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.