G
F fsn skrev:
Fast nu svarade jag på ett inlägg med ett påstående att det alltid är just ägare till solceller som försvarar sin investering där jag starkt ifrågasätter att det snudd på är nån annan än just solcellsägare som skulle kunna göra det. Jag kunde också ha poängterat den 70-100% överdriften med 3-4år med avstod från det för jag är så trevlig… Du tar då från ingen stans fram en släkting som rimligtvis inte har koll på läget och har blivit lurad. Jag ser inte kopplingen mot att ni är ett par stycken som konsekvent avstår från att ta in fakta från de här som flera gånger visat att de har ekonomi i sina installationer.
Läste du dåligt? Det är ingen släkting till mej utan en bekant, och det är inte taget "från ingenstans", obs ett ord, du brukar ju klaga på att folk inte kan skriva...
Ja, vi är några stycken som kan räkna och inte får ihop kalkylen i dagsläget, räntan är högre, priserna på cellerna har ökat, bor inte i omr 4, gör av med lite el solcellsperioden, skeptiska till höga elpriser solcellsperioden osv men jag har skrivit det tidigare att jag förstår att det funkar bra för dig och flera till.
Jag är mest kritisk mot samhällsnyttan med solceller i Sverige, 60öringen, rot på mtr osv.
 
F
G OMathson skrev:
Läste du dåligt? Det är ingen släkting till mej utan en bekant, och det är inte taget "från ingenstans", obs ett ord, du brukar ju klaga på att folk inte kan skriva...
Ja, vi är några stycken som kan räkna och inte får ihop kalkylen i dagsläget, räntan är högre, priserna på cellerna har ökat, bor inte i omr 4, gör av med lite el solcellsperioden, skeptiska till höga elpriser solcellsperioden osv men jag har skrivit det tidigare att jag förstår att det funkar bra för dig och flera till.
Jag är mest kritisk mot samhällsnyttan med solceller i Sverige, 60öringen, rot på mtr osv.
G OMathson skrev:
Läste du dåligt? Det är ingen släkting till mej utan en bekant, och det är inte taget "från ingenstans", obs ett ord, du brukar ju klaga på att folk inte kan skriva...
Ja, vi är några stycken som kan räkna och inte får ihop kalkylen i dagsläget, räntan är högre, priserna på cellerna har ökat, bor inte i omr 4, gör av med lite el solcellsperioden, skeptiska till höga elpriser solcellsperioden osv men jag har skrivit det tidigare att jag förstår att det funkar bra för dig och flera till.
Jag är mest kritisk mot samhällsnyttan med solceller i Sverige, 60öringen, rot på mtr osv.
Släkting…. bekant, är det det du tar med dig Som det stora bekymmret? Jag skiter i vilket faktisk. Från ingenstans i den här specifika tråden då jag inte direkt kan peka på nån här som hävdar på ekonomi i solcellerna som inte skulle ha det. Jag gifter mig inte med mina grejer och har ingen som helst prestige i det, räknar jag inte hem investeringen på mina solceller så skulle jag absolut skriva det. Jag har flera bekanta som nyligen investerat i solceller som absolut påstår att det just nu förefaller som en ytterst tveksam investering men som tror på högre priser och jag har andra bekanta som faktiskt har hoppat av sina affärer efter övervägande.
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
U uplj skrev:
Vilka är dessa innehavare av solceller som påstår 3-4 års återbetalning? Jag tar för givet att du kan länka referenser.
För egen del var min kalkyl återbetalning på 8 år men efter 8 månader lutar det mer åt 6-7 år. Givetvis kan det komma förändras beroende på elpris, 60-öringen osv men det vet jag inget om idag.
U uplj skrev:
Vilka är dessa innehavare av solceller som påstår 3-4 års återbetalning? Jag tar för givet att du kan länka referenser.
För egen del var min kalkyl återbetalning på 8 år men efter 8 månader lutar det mer åt 6-7 år. Givetvis kan det komma förändras beroende på elpris, 60-öringen osv men det vet jag inget om idag.
@Nissens jag saknar ditt svar. Jag har svarat på dina frågor så jag hoppas att du gör samma sak.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Vilka är dessa innehavare av solceller som påstår 3-4 års återbetalning? Jag tar för givet att du kan länka referenser.
För egen del var min kalkyl återbetalning på 8 år men efter 8 månader lutar det mer åt 6-7 år. Givetvis kan det komma förändras beroende på elpris, 60-öringen osv men det vet jag inget om idag.
Om du kollar kalkylerna i trådarna så påstår man ju att man får 20-30 tkr tillbaka varje år och att man betalat högst 125 tkr för sina celler. Då är man nere på typ 4-5 års återbetalning. Att det inte är sant är en annan sak.

Har kroknat på alla dessa som helst bortser från att de investerat, att 60 öringen inte betyder något och att kalkylränta är oviktig.

Lite som spelberoende människor som bara räknar vinsterna, inte vad det kostade att få dem.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Varför låter du då inte folk räkna och vara lyckliga i sin enfald istället ?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du kollar kalkylerna i trådarna så påstår man ju att man får 20-30 tkr tillbaka varje år och att man betalat högst 125 tkr för sina celler. Då är man nere på typ 4-5 års återbetalning. Att det inte är sant är en annan sak.

Har kroknat på alla dessa som helst bortser från att de investerat, att 60 öringen inte betyder något och att kalkylränta är oviktig.

Lite som spelberoende människor som bara räknar vinsterna, inte vad det kostade att få dem.
Ska jag tolka dit svar att du inte kan länka till dom som säger sig ha 3-4 års återbetalningstid? De siffror du nämner ger längre återbetalningstid.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Om du kollar kalkylerna i trådarna så påstår man ju att man får 20-30 tkr tillbaka varje år och att man betalat högst 125 tkr för sina celler. Då är man nere på typ 4-5 års återbetalning. Att det inte är sant är en annan sak.

Har kroknat på alla dessa som helst bortser från att de investerat, att 60 öringen inte betyder något och att kalkylränta är oviktig.

Lite som spelberoende människor som bara räknar vinsterna, inte vad det kostade att få dem.
Du glömde länka de efterfrågade referenserna…. Leverans är inte din grej. Låt mig gissa…. 62år, riktigt jävla gubbgnällig och har aldrig någonsin ens reflekterat över att du kan ha fel?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

F fsn skrev:
Du glömde länka de efterfrågade referenserna…. Leverans är inte din grej. Låt mig gissa…. 62år, riktigt jävla gubbgnällig och har aldrig någonsin ens reflekterat över att du kan ha fel?
Fasiken, det är nästan mig du beskriver………😂
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
På mig är missen 9 år, men annars så... 🧐 🤣
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
På mig är missen 9 år, men annars så... 🧐 🤣
13 år men annars korrekt…..avseende mig alltså
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du kollar kalkylerna i trådarna så påstår man ju att man får 20-30 tkr tillbaka varje år och att man betalat högst 125 tkr för sina celler. Då är man nere på typ 4-5 års återbetalning. Att det inte är sant är en annan sak.

Har kroknat på alla dessa som helst bortser från att de investerat, att 60 öringen inte betyder något och att kalkylränta är oviktig.

Lite som spelberoende människor som bara räknar vinsterna, inte vad det kostade att få dem.
I de fall där folk har installerat 25+kWp och de befinner sig i SE4 så kan de ju förra året ha hamnat på 20-30tkr, men då har ju anläggningen kostat över 10tkr/kWp i installation oxo.

Trots tveksam lönsamhet till dagens priser tror jag att installationstakten kommer ligga kring dagens nivå. Detta kommer att leda till att framtida försäljningspriser för solel i medel kommer att gå ner. Kvar blir 60öringen...
 
F
M merbanan skrev:
I de fall där folk har installerat 25+kWp och de befinner sig i SE4 så kan de ju förra året ha hamnat på 20-30tkr, men då har ju anläggningen kostat över 10tkr/kWp i installation oxo.

Trots tveksam lönsamhet till dagens priser tror jag att installationstakten kommer ligga kring dagens nivå. Detta kommer att leda till att framtida försäljningspriser för solel i medel kommer att gå ner. Kvar blir 60öringen...
Du är fel på nivån. SE3, 17kWp och 37500kr ungefär. Så SE4 och 25kWp borde ha genererat betydligt mer förtjänst 2022.
 
M merbanan skrev:
I de fall där folk har installerat 25+kWp och de befinner sig i SE4 så kan de ju förra året ha hamnat på 20-30tkr, men då har ju anläggningen kostat över 10tkr/kWp i installation oxo.

Trots tveksam lönsamhet till dagens priser tror jag att installationstakten kommer ligga kring dagens nivå. Detta kommer att leda till att framtida försäljningspriser för solel i medel kommer att gå ner. Kvar blir 60öringen...
SE4, 17kWp tot men får ut Max 12kWp pga öst o väst. Installerat 23/3 -22 och sparat ca 31000:- 2022. Behövs inga 25kWp i SE4
 
Det enda viktiga vad gäller solcellsinstallationer är att man ser till att de levererar mest när man har användning för elen, via tvätt,tork disk etc effektkrävande prylar. Rätt enkelt.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför låter du då inte folk räkna och vara lyckliga i sin enfald istället ?
Hade de hållt det för sig själva så, men de försöker ju hela tiden övertyga andra om att deras kalkyler är sanningen. Vore väl bättre om de vore saliga på sin kammare istället för att missionera om det?
Var och en har ju ansvar för hur man själv agerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.