Det är viktigt för köparen att veta årtal för renoveringar och vitvaror som ingår i försäkringen. Blir det t.ex. en liten vattenskada vid diskmaskinen som gör att parkettgolvet behöver bytas i ett kombinerat kök vardagsrum kostar det ca 50000kr. Parkettgolv har 15år utan åldersavdrag. Är huset 20år och ingen uppgift finns om renovering antas golvet vara 20år vilket 25% ålderavdrag (eller max avdrag typiskt 10000kr). Försäkringsbolagen brukar dock inte kräva kvitto, det kan räcka med en uppgift från säljaren.
 
försäkringsbolaget lär inte betala för parkettbyte i vardagsrummet om där är en skada vid diskmaskinen,då byter de i köksdelen och gör en skarv mellan köksdelen och vardagsrummet
 
Z Zlade skrev:
Blir inte riktigt klok om du menar att man inte ska handla från de företagen du listar eller om du tycker de skött garantiärenden på ett bra sätt?
Företagen jag lisade är utmärkta
 
Jag som köpte hus förra året tyckte det var utmärkt med kvitton,intyg och dylikt.
Fick ett besvär med värmen som skulle kostat mig 75 000 om jag ej haft papper på det från tidigare ägare... nu kostade det mig 0kr och lite tid...

Har ett par kompisar som köpte hus för 2år sedan.
Med hjälp av intyg från renovering av dusch 6år tidigare och en jurist fick dem ett nytt badrum på reklamation då företaget fuskbyggt.

Så papper är guld (eller pengar då) värt för nästkommande ägare. Är ni rädda för att ert namn och personnummer eventuellt står på kvittot? Ta det lugnt, det står även på kontraktet, en massa andra papper och fås lätt fram från myndigheterna.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
OT:
En sak jag reflekterar lite över när jag läser på detta forumet är att många kräver sin rätt, eller föreslår för andra om deras rätt
"självklar ska man göra si", "självklart göra så före", "jag hade aldrig accepterat"... osv när det gäller att köpa, göra eller anlita.

Men när det gäller att själv erbjuda, ordna, ge eller ta fram då heter det
"Har ingen rätt", kan inte kräva" osv osv

Många skriver dock om en sak jag gillar, dialog, samarbeta, komma överens, ödmjukhet osv...

Mycket går att lösa genom att snacka, lösa och diskutera. Det är inte svårt att erbjuda en kopia på papperna som är viktiga, eller själv ta en kopia om det nu efterfrågas (jag ser exempelvis inte skillnad på original eller kopia på många av våra kvitton).
Lös situationen, var lite ödmjuka.

(Lite trött efter att ha jobbat idag inom skattefinansierad verksamhet där folk inte har någon som helst förståelse för andra, det är bara "deras" och "mitt" som är viktigt och "någon annan" ska lösas deras problem...
Därav lite OT spyande av denna gälla ;) )
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Annikakan Annikakan skrev:
Jag har precis sålt min bostad och vid kontraktsskrivningen sa min mäklare att jag behöver komma förbi deras kontor innan tillträdesdagen med alla manualer, kvitton, fakturor och dokumentation tillhörande bostaden så de kan lämnas över till köparna.

Jag blev helt paff...

Bostaden är inte nyrenoverad (snart 4 år sedan) och visst har jag kvitton för vitvaror, kök mm., men behöver inte jag dessa för att själv kunna göra avdrag vid bostadsförsäljningen?

Jag frågade om inte de kunde googla efter manualer på nätet, men nej det går inte. Även saker som inte har garantitid sa de måste ska lämnas över. Även fakturor från hantverkare måste de ha.

Är detta normalt och vad händer om jag inte hittar vissa dokument? Jag hittar ingenstans i mitt kontrakt att några dokument ska ingå i köpet...
Lämna absolut inte kvitton och fakturor. Det har inte dom med att göra. Manualer kan dom googla efter.
 
G Gurrakrog skrev:
OT:
En sak jag reflekterar lite över när jag läser på detta forumet är att många kräver sin rätt, eller föreslår för andra om deras rätt
"självklar ska man göra si", "självklart göra så före", "jag hade aldrig accepterat"... osv när det gäller att köpa, göra eller anlita.

Men när det gäller att själv erbjuda, ordna, ge eller ta fram då heter det
"Har ingen rätt", kan inte kräva" osv osv

Många skriver dock om en sak jag gillar, dialog, samarbeta, komma överens, ödmjukhet osv...

Mycket går att lösa genom att snacka, lösa och diskutera. Det är inte svårt att erbjuda en kopia på papperna som är viktiga, eller själv ta en kopia om det nu efterfrågas (jag ser exempelvis inte skillnad på original eller kopia på många av våra kvitton).
Lös situationen, var lite ödmjuka.

(Lite trött efter att ha jobbat idag inom skattefinansierad verksamhet där folk inte har någon som helst förståelse för andra, det är bara "deras" och "mitt" som är viktigt och "någon annan" ska lösas deras problem...
Därav lite OT spyande av denna gälla ;) )
Du får gärna förklara varför kvitton och fakturor ska överlämnas vid bostadsförsäljning?
Vad säger ett kvitto. Låt säga att jag köpt mtrl till en våtrumsrenovering men gjort jobbet själv. Kvittot säger inget om utfört arbete. Jag kanske inte ens använt materialet utan gjort en tattarrenovering.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
G Gurrakrog skrev:
Jag som köpte hus förra året tyckte det var utmärkt med kvitton,intyg och dylikt.
Fick ett besvär med värmen som skulle kostat mig 75 000 om jag ej haft papper på det från tidigare ägare... nu kostade det mig 0kr och lite tid...

Har ett par kompisar som köpte hus för 2år sedan.
Med hjälp av intyg från renovering av dusch 6år tidigare och en jurist fick dem ett nytt badrum på reklamation då företaget fuskbyggt.

Så papper är guld (eller pengar då) värt för nästkommande ägare. Är ni rädda för att ert namn och personnummer eventuellt står på kvittot? Ta det lugnt, det står även på kontraktet, en massa andra papper och fås lätt fram från myndigheterna.
Garantibevis och intyg är en annan sak.
 
Av många i denna tråd skulle jag ju inte vilja köpa ett hus av. I min värld är det självklart att relevant dokumentation ingår, visas det tidig att den finns och ingår är det ju också intressehöjande. I den mån den finns, men jag förväntar mig också att säljaren visar något engagemang i frågan. Det gäller väl både, hus, bilar, maskiner, fartyg etc.

För huset jag köpte för ett halvår sedan fick jag säljarens "huspärm". Huset byggdes 1914 och byggdes till 1949-1950 samt byggdes om 1980 och ett badrum tillkom på 1990-talet. Till allt fanns ritningar, byggbeskrivningar, alla köpekontrakt sedan 1914 mm. Ombyggnaderna 1980 och badrummet på 1990-talet förefaller ha varit gjorda i egen regi, iallafall är det tidigare ägare som gjort ritningarna. Genom underlagen kunde jag enkelt veta vad jag kunde förvänta mig när jag rev i väggar, återställde rummet där badrummet hade varit och visste att golvet inte var uppsågat, kunde känna mig trygg med att en borttagen bärande vägg är avväxlad på ett korrekt sätt, fick ett hum om hur vatten och elsystemet satt ihop osv.

Tyvärr finns ingen dokumentation på byte av inkommande vatten och avlopp. Det är uppenbart att det är gjort 1980-1990-tal, men jag vet inte vad och hur. Det hade varit mycket värdefullt för mig att ha fakturan, för då kan jag ha lite mer klarhet i om/när jag behöver budgetera för ett sådant jobb och om jag ska passa på att gräva upp allt igen när jag fixar infarten eller om det håller i 20 år till. Nu vet jag ingenting, bara att det som försvinner ned i golvet i källaren inte är urgammalt och att det syns att det varit grävt under grundmuren. Tidigare ägare minns inte heller mer än så, ingen omfattning.

1989 lade de om taket, jag har både offert och faktura. Tämligen direkt när jag flyttade in noterade jag att taket läckte (det var ingen överraskning utan jag hade räknat med det utifrån vad jag sett när jag gick igenom huset innan köp) och kunde konstatera att företaget inte hade gjort det de fakturerade för. Men det underlättade massor när jag ändå såg vad de gjort och av vilket fabrikat materialet var.

Det sparar mig en massa att utifrån det kunna prioritera renovering och budget. Sedan kan alltid överraskningar komma, men de blir färre.

Det är helt ointressant vem som har gjort jobbet (förutom i de fall det är ett företag och det finns kvar någon form av garanti), annars köper man ju huset i det skick det är vid visningen (förutom ev dolda fel - jag prutade en del extra mot att jag föreslog en friskrivning, på ett sätt ro i själen inte bara för säljaren utan också för mig, jag behöver aldrig fundera över om jag ska bråka med nån eller inte och i gengäld fick jag ett lägre pris som motsvarar i alla fall nån större överraskning)

Alla dessa underlag dokumenterar ju också husets "värde" i form av att det finns en dokumentation när olika åtgärder är genomförda, t.ex. mycket intressant vid ett försäkringsärende och åldersavdrag.

När jag sålde min lägenhet gjorde jag en "lägenhetspärm" och underlaget från den låg också till grund för innehållet i objektsbeskrivningen. I den fanns också t.ex. färgkoder och fabrikat av färg jag använt så att det är lätt att bättra osv.

Sen är ett kvitto på vitvaror kanske inte så relevant förutom om den bara är några år gammal, men finns det, är det ju alltid trevligt. Kvitton för en massa byggmaterial känns inte heller relevent (jag skannar dem och kastar orginalen) men för större arbeten, självklart. Kvitton för vitvaror etc vill skatteverket ändå inte ha, eftersom det inte går att göra avdrag för det.

Köper man ett nytt hus ingår också allt sådant.

Till både mina föräldrars villa och min finns mycket fotodokumentation på vad som är gjort och hur det är gjort och det är för mig självklart att det redan ska finnas tillgängligt för eventuella spekulanter så att de innan bud kan bilda sig en uppfattning kring vad de köper. Skulle jag välja mellan två likvärdiga hus, det ena väldokumenterat, det andra odokumenterat skulle jag absolut föredra det väldokumenterade.

Han som köpte min lägenhet var, tillsammans med mig, i lägenheten innan tillträde för att mäta för att kunna beställa grejer så att de fanns lagom till tillträdet och jag var i huset innan flera gånger för att jag bland annat beställde en bergvärmepump som jag ville ha så snart inpå tillträdet som möjligt. Eftersom det ofta ligger några månader mellan kontraktsskrivning och tillträde och många prylar har leveranstid på månader eller halvår tycker jag det är fullt rimligt. Man kan ju inte mäta alla dessa detaljer på de 50 hus man tittat på...

Innan jag sålde lägenheten hade jag också gjort en underhållsplan för bostadsrättsföreningen och dokumenterat alla åtgärder i den byggnaden. Den fanns inte innan och det var flera spekulanter som ville ha den. Vid tidigare lägenhetsförsäljningar hummade vissa spekulanter lite missnöjt över att det inte fanns. Jag tror inte den avskräckte utan nog var en fördel att visa att det är ordning och reda, trots givetvis en del att göra i ett hus från 1939.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.