C
Huddingebo Huddingebo skrev:
De har utvecklats enormt sista 10 åren. Läs om ZF 8 speed automatic, ett litet mirakel! Effektiv, robust och växlar sanslöst snabbt och mjukt. Kan dessutom hoppa över obestämt antal växlar skitfort.
Absolut, men fortfarande sjukt komplicerade och svindyra att serva (om/när det behövs), antar jag?
 
RoTe
C cpalm skrev:
Absolut, men fortfarande sjukt komplicerade och svindyra att serva (om/när det behövs), antar jag?
Va? Nej? En "vanlig" automat är inte ett dugg konstig eller komplicerad om man förstår grundprincipen. Problemet med oss här är att vi historiskt i princip aldrig kört automatväxlade bilar vilket gör att våra mekaniker sällan ens vet hur dom fungerar...
 
C cpalm skrev:
Absolut, men fortfarande sjukt komplicerade och svindyra att serva (om/när det behövs), antar jag?
Verkar fortfarande vara mer problem med dsg.
Grundprincipen för en hydraulautomat är ganska enkel.
Har inte hört talas om några generalfel på ZF 8hp lådan.
 
C
RoTe RoTe skrev:
Va? Nej? En "vanlig" automat är inte ett dugg konstig eller komplicerad om man förstår grundprincipen.
Jaså, jag fick för mig att (traditionella) automatlådor skickas till en speciell automatlådeverkstad och att en vanlig bilmek aldrig ens skulle tänka tanken att demontera en automatlåda? = dyrt att reparera. Även i t.ex. USA som har lång tradition av automatlådor.
 
RoTe
C cpalm skrev:
Jaså, jag fick för mig att (traditionella) automatlådor skickas till en speciell automatlådeverkstad och att en vanlig bilmek aldrig ens skulle tänka tanken att demontera en automatlåda? Även i t.ex. USA som har lång tradition av automatlådor.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt alls. Ja det finns specialistverkstäder för mycket olika ting. Bilel, AC, Automatlådor...
 
C
RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt alls.
Vad jag ville ha sagt är fel på traditionella automatlådor är dyra att reparera. Även idag antar jag? Och tydligen så även vad gäller DSG-lådor.
 
RoTe
C cpalm skrev:
Vad jag ville ha sagt är fel på traditionella automatlådor är dyra att reparera. Även idag antar jag? Och tydligen så även vad gäller DSG-lådor.
Problemet med automater är väl tillgången på reservdelar plus att arbetstiden gör det omöjligt dyrt i Sverige. Sedan är ju kulturen sedan länge i Sverige att vi byter bara delar, vi lagar inget. Det finns gott om verkstäder som är helt öppna med att dom inte tänker ta in bilen om man själv inte vet felet, dom vill bara byta delar och håva in pengar.

Jänks renoveras dock i Sverige:
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Problemet med automater är väl tillgången på reservdelar plus att arbetstiden gör det omöjligt dyrt i Sverige. Sedan är ju kulturen sedan länge i Sverige att vi byter bara delar, vi lagar inget. Det finns gott om verkstäder som är helt öppna med att dom inte tänker ta in bilen om man själv inte vet felet, dom vill bara byta delar och håva in pengar.

Jänks renoveras dock i Sverige: [media]
38000mil, inte konstigt att en del behöver service.
Med dsg hade inte varit konstigt om man var inne på andra svänghjulsbytet, kopplingsbyte och byte av hela lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.