S smackafisk skrev:
Jag tolkar manualen som om att du ska sätta bandet an mot spikläkten, alltså att istället för att den "ligger på" en spikläkt så sitter den på yttersidan av spikläkten? Det är väl därför "fingrarna" är böjda nästan 90 grader? "Fingrarna" böjs sedan och pressar mot lockläkten man spikar fast.

På din ritning så skulle alltså bandet vara vridet 90 grader mot betraktaren.

Kanske inte den klaraste beskrivningen av vad jag menar, men hoppas det framgår.

Med det sagt så har jag aldrig använt museband, så ta min tolkning med en nypa salt...
Jo, manualen tar ju inte höjd för en luftning bakom spikläkt vid stående panel...
Varför stoppa mössen vid panelbrädorna om de kan ta sig in via luftspalten?

Hur gör proffsen?
 
Vet inte hur proffsen gör det, men finns en annan tråd på hur nån här på forumet löste det: https://www.byggahus.se/forum/threads/musband-vaestkustskiva.281639/

Summeringen som jag tolkar det är att han använde musbandet omvänt för att blockera luftläktens nederkant, och sedan satte brädorna såpass tajt att mössen inte kan ta sig in där (alternativt kan man spika in spik i hålrummen innan man sätter lockläkten)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Spiklängd ska vara 2,5 gånger det som ska fästas fast. 90 mm räcker inte till 45*45.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
Spiklängden ska vara 3x tjockleken på virket, dvs utsticket bakom ska vara 2x tjockleken på virket :cool:
 
Åsa Lund
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spiklängden ska vara 3x tjockleken på virket, dvs utsticket bakom ska vara 2x tjockleken på virket :cool:
90 mm till 45 mm virke är på tok för lite
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
90 mm till 45 mm virke är på tok för lite
Kan lugna er med att det blir 120 skruv för regelverket
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
90 mm till 45 mm virke är på tok för lite
Utsticket ska vara 2xvirkes
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spiklängden ska vara 3x tjockleken på virket, dvs utsticket bakom ska vara 2x tjockleken på virket :cool:
Läs igen, jag har utryckt mig rätt, dvs UTSTICKET ska vara 2x tjockleken på virket.
Men du kanske bara menade det du skrev, då har du rätt :cool:
 
Renovering av trähusfasad, isolering synlig, arbetare på arbetsplattform, stege, delvis trött trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering, byggnadsisolering, delvis täckt med OSB-skivor, kvällsbelysning, skuggor, byggarbetsplats, stege, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, sliten tidning med svenska annonser är uppsatt på trävägg, verkar historisk och vädereksponerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats i skymning, hus med vindskydd, pågående renovering eller byggnation, solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdatering
Stommen visade sig vara frisk, någon stock var smådålig på ytan, men till 99,4% frisk.

Panelbrädorna som satt däremot, många föll av när man tog till kofoten.
Reglade upp cc60, fick dit två stycken nya fönster, isolerade och på med en vindduk hjälpligt.

Inte illa pinkat för fredag-söndag om man får vara sådan!
03:00 måndag morgon var det dock dags att lägga ner då liften skulle tillbaka för denna gång.

På det igen på onsdag.
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 7 till
  • Laddar…
En hel drös med intressanta tidningsartiklar och reklam, bla. Reklam för kakao med slogan; "Kakao till samma pris som innan världskriget!"

Det var nog dyrt med kakao i efterkrigstiden 1925.

Det visade sig vara en stående stomme på vårat hus med liggande timmer under fönster.
Kontrollmätte ena hörnan av huset och från grunden till takfoten skiljer det 2,5cm från den sista raka cc60 regeln. Det anser jag försumbart på 100 år :)

Nu är det bara resten kvar!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur har ni tätat vindduk mot fönster?
Fönstren hamnar ju lite längre in nu, så det blir en utvändig smyg.
Räcker det att vika in den och häfta mot smygens framtida anläggningsyta?
Var inne på att tejpa med flextejp mot fönsterkarm men vill ej heller bygga "för tätt"
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hur har ni tätat vindduk mot fönster?
Fönstren hamnar ju lite längre in nu, så det blir en utvändig smyg.
Räcker det att vika in den och häfta mot smygens framtida anläggningsyta?
Var inne på att tejpa med flextejp mot fönsterkarm men vill ej heller bygga "för tätt"
Du måste ha en öppen tejp utåt. Finns flera på marknaden. T ex wigluv, airtight-t.
 
Lite uppdateringar i bildform

Hus med träreglar och vit vindskyddsfolie under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering, isolering synlig, stegar lutade, träpanel endast delvis färdigställd, skymning, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gaveln mäter 9,6x7,2m, den är större än man tror när man börjar greja.
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Efter en vecka bortrest är bygget igång igen.
Lackade ur på uthyrar-firmans vardagspris för skylift.
4300 pix för tre vardagar.
Sagt och gjort så fick det bli ställning.

Ställningsbygge igår och ett gäng bottenbrädor idag.
Det tar fruktansvärt lång tid när man grejar själv, har ni några effektiviseringstips?


Rött hus under renovering, ställningar, verktyg, grå himmel, obearbetad trädgård, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Bär upp sågen på ställningen
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Tvåvåningshus med rött trä, byggställningar, såg och verktyg, renovering pågår, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ikväll blir det en bottenbrädes-öl
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Det går långsamt framåt..
Samtliga fönster är nu bytta och smygar samt foder börjar ta form. Ikväll blir det att såga upp samtliga lockbrädor till nederdelen
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.