I IngaGrönaFingrar skrev:
Jag köpte en på Elgiganten och den lät konstant tyckte i, evigt kompressorljud som LÄT. Efter en del stridande så fick vi bytt den 2 gånger, alltså tre kylskåp med samma ”fel”. Det visar sig att det är så de kylskåpen låter. Vi hade tyvärr även köpt en frys som gick knäpptyst.

Kontentan. De köpte tillbaka kylen, frysen sålde vi på blocket till 2000:- förlust och köpte två LG maskiner som kostade mer än 2x Samsung maskinerna. De går knäpptyst.
Tack för ett vettigt och relevant svar (om än nedslående).
 
  • Gilla
IngaGrönaFingrar
  • Laddar…
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Tack för ett vettigt och relevant svar (om än nedslående).
En kanske dum fråga. Vad har man för ångerrätt vid köp av kyl och frys ? Våra är ju bara en vecka gamla. Kanske kan lämna tillbaka dom och ta något annat fabrikat istället?
 
electroluxaren skrev:
finns du på riktigt eller är du exempel på en misslyckad AI?
Hej electroluxaren

Varför frågar du, om du inte bryr dig om vad jag svarar.

Läs nu, vad jag skrivit, och var då medveten att inverter även betyder frekvensomriktare.

Återkom sedan och fortsätt dialogen.
 
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej electroluxaren

Varför frågar du, om du inte bryr dig om vad jag svarar.

Läs nu, vad jag skrivit, och var då medveten att inverter även betyder frekvensomriktare.

Återkom sedan och fortsätt dialogen.
Ai-bot
ångrar mig
Botar är smartare
 
electroluxaren skrev:
Ai-bot
ångrar mig
Botar är smartare
Hej electroluxaren

Att du uppträder som en trotsig femåring ger inget gott renommé på detta forum, där vi försöker hjälpa andra.

Kom dessutom ihåg att det är många som kan läsa det du skriver här.

Läs nu, vad jag tidigare skrivit i dialogen med dig och var då medveten att inverter även betyder frekvensomriktare.

Återkom sedan och fortsätt dialogen.
 
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
En kanske dum fråga. Vad har man för ångerrätt vid köp av kyl och frys ? Våra är ju bara en vecka gamla. Kanske kan lämna tillbaka dom och ta något annat fabrikat istället?
Hej Hållis 13

Jag vet inte villkoren för att få lämna tillbaka kyl och/eller frys som man anser låter för högt. Det kan rimligen variera beroende på var och hur man köpt. Du får veta om du frågar. Du bör dock inte vänta, om du inte vill behålla det du köpt.

I bl.a inlägg #49 och #52 här i tråden, har jag skrivet om mina positiva erfarenheter av varvtalsstyrda kyl/frys.

Jag har vid jämförelse av två identiska frysboxar med den enda skillnaden, att den ena var varvtalsstyrd och den andra var konventionell on/off drift, kunnat se ca 30 % lägre energibehov i den varvtalsstyrda.

Rimligen så kommer det att bli vanligare i framtiden att kyl och frys är varvtalsstyrda. Eftersom varvtalsstyrningen innebär lägre elförbrukning men långa drifttider. Dessutom, för de som tittar på att klara kyl och frys vid strömavbrott, mindre inkopplingsströmmar som kan störa reservkraftdriften.
 
Min side by side drar otroligt mycket ström och låter som en skördetröska. Har rengjort bak vid kompressorn, blåst ut allt damm, alla lister hela och fina, ingen vacker syn på förbrukningen.
Förstår inte riktigt vad jag mer kan göra eller varför den drar så jäkla mycket 😞
I instruktionsboken ska den dra Max 1,4kWh, min drar det dubbla, aldrig under 2kWh per dygn.
En skärmvisning av en energiförbrukningsapp som visar daglig kWh-användning för juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärmsbild för elövervakning, visar förbrukning i kWh, ström, effekt, spänning och månadsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
G Ganescha skrev:
Min side by side drar otroligt mycket ström och låter som en skördetröska. Har rengjort bak vid kompressorn, blåst ut allt damm, alla lister hela och fina, ingen vacker syn på förbrukningen.
Förstår inte riktigt vad jag mer kan göra eller varför den drar så jäkla mycket 😞
I instruktionsboken ska den dra Max 1,4kWh, min drar det dubbla, aldrig under 2kWh per dygn.
[bild][bild]
precis som du gjort är ju renheten på baksidan A&O samt att fläkten fungerar.
ev kan det ju vara att din mätare inte visar rätt då kompressorn är en elmotor
 
G Ganescha skrev:
Min side by side drar otroligt mycket ström och låter som en skördetröska. Har rengjort bak vid kompressorn, blåst ut allt damm, alla lister hela och fina, ingen vacker syn på förbrukningen.
Förstår inte riktigt vad jag mer kan göra eller varför den drar så jäkla mycket 😞
I instruktionsboken ska den dra Max 1,4kWh, min drar det dubbla, aldrig under 2kWh per dygn.
Ganescha

Om den ” låter som en skördetröska.” (som är ett starkt ljud, och bådar inte gott) kan det då vara så, att det blivit något mekaniskt fel på kompressorn?

Att du har rengjort bak vid kompressorn (det stora ”elementet” där värmen från kyl/frys avges) är bra men hur varmt är det där bakom när kyl/frys står på plats.

När jag byggde om köket satte jag en temperaturgivare bakom kyl/frys för att veta hur varmt där blir. Idag är det 25,5 grader i köket och 28,7 grader bakom kyl/frys, en temperaturstegring på drygt 3 grader. Det låter rimligt.

Jag har mätt upp att min kyl och frys behöver tillsammans ca 25 W i genomsnitt. Desto lägre effekt kyl och frys behöver tillsammans, desto mindre värme avges bakom kyl och frys. Det sparar elenergi och underlättar en längre livslängd på kompressorn.

1,4kWh/dygn är en medeleffekt på ca 58 W, det är rimligt för kyl/frys med on/off kompressor.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
precis som du gjort är ju renheten på baksidan A&O samt att fläkten fungerar.
ev kan det ju vara att din mätare inte visar rätt då kompressorn är en elmotor
Möjligt, det är en DELTACO trådlös mätare, en sådan man sätter i väggen. Hur pålitliga dom är vet jag dock inte.
 
M Martin Lundmark skrev:
Ganescha

Om den ” låter som en skördetröska.” (som är ett starkt ljud, och bådar inte gott) kan det då vara så, att det blivit något mekaniskt fel på kompressorn?

Att du har rengjort bak vid kompressorn (det stora ”elementet” där värmen från kyl/frys avges) är bra men hur varmt är det där bakom när kyl/frys står på plats.

När jag byggde om köket satte jag en temperaturgivare bakom kyl/frys för att veta hur varmt där blir. Idag är det 25,5 grader i köket och 28,7 grader bakom kyl/frys, en temperaturstegring på drygt 3 grader. Det låter rimligt.

Jag har mätt upp att min kyl och frys behöver tillsammans ca 25 W i genomsnitt. Desto lägre effekt kyl och frys behöver tillsammans, desto mindre värme avges bakom kyl och frys. Det sparar elenergi och underlättar en längre livslängd på kompressorn.

1,4kWh/dygn är en medeleffekt på ca 58 W, det är rimligt för kyl/frys med on/off kompressor.
Den låter högt absolut, skördetröska va kanske att ta i men ljudet är extremt störande. Den har låtit så sen vi flyttade in i april. Kan absolut tänka mig att det blir varmt där bak, väldigt dåligt med luft tillförsel.
 
A
G Ganescha skrev:
Möjligt, det är en DELTACO trådlös mätare, en sådan man sätter i väggen. Hur pålitliga dom är vet jag dock inte.
de kan ha svårt med icke resistiva laster. det blir ju en fasförskjutning i en elmotor med en del reaktiv effekt
 
A
G Ganescha skrev:
Den låter högt absolut, skördetröska va kanske att ta i men ljudet är extremt störande. Den har låtit så sen vi flyttade in i april. Kan absolut tänka mig att det blir varmt där bak, väldigt dåligt med luft tillförsel.
så den låter även efter rengöring?
gick fläkten tyst?
eller lät det mest från kompressorn?
 
G Ganescha skrev:
Den låter högt absolut, skördetröska va kanske att ta i men ljudet är extremt störande. Den har låtit så sen vi flyttade in i april. Kan absolut tänka mig att det blir varmt där bak, väldigt dåligt med luft tillförsel.
Hej Ganescha

Låter inte bra.

I en kyl/frys gäller det att temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan skall hållas så liten som möjligt.

En hög temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan innebär ett högt tryck i cylindern i kompressorn. Detta höjer elförbrukningen och ökar slitaget (kortare livslängd på kompressorn).

När du rengjort bak vid kompressorn, och blåst ut allt damm, då förbättrar du värmeavgivningen.

Men om kylen/frysen står så att luftombytet försvåras (inbyggd baksida) då stiger temperaturen (i onödan) med höjd elförbrukning och ökat slitage, därför bör detta undvikas.

När jag byggde om köket ordnade jag luftinsläpp nertill och utsläpp upptill där kylen/frysen står. Det fungerar då lite som en skrotsten eftersom den varma luften stiger uppåt.

Som jag skrev tidigare, så är den uppmätta temperaturen inte mer än ca 3 grader högre bakom kylen/frysen än i mitt kök i övrigt.
 
electroluxaren skrev:
så den låter även efter rengöring?
gick fläkten tyst?
eller lät det mest från kompressorn?
Fläkten går tyst, det är kompressorn som brummar rejält och tyvärr blev det ej bättre efter rengöring, inte heller gick förbrukningen ner. MEN, strax efter rengöringen så slog värmen till ska tilläggas och vi har 25 grader inomhus. Detta har säker medfört att förbrukningen har stigit ytterligare. Jag är lite sugen på att köpa en ny kompressor, såg en på eBay för ett tag sen. Ska se om jag hittar den igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.