En bostadsrätt hum vad sägs om att tilläggs isolera själv? 😂. Tanken är då att värmeväxlingen blir trögare. 30-45mm Isolering i skivmaterial tex är nog enklast.
tex Träfiberisolering 45mm 55kr/m2
eller 20mm superdyr pir 174k/m2
Sen lite gips eller färg utanpå. hade nog tagit pir o sen målat något på det😂

Om jag minns rätt hur man räknar.
Säg att du har 200mm betong+50lätt betong =1.42 u på 60m2 väggyta =85.2w /grad&timme.
2x 12.5mm lager gips blir 74.58w så inte riktigt värt det.
Så slå på 30mm cellplast/ull (lamda 0.4)=0.688u =41w/grad&timme.

Med grad timme säg acn kyler till 20grader och det är 26 utomhus=85.2*6=0.511kwh/timme som försvinner ut, med minimal isolering så halveras förlusten...
Sen är ju frågan hur ventilationen, fönster, golv o tak osv förflyttar värmen förstås.
Bygga in sej i en igloo ^^

Annas kan du framföra till styrelsen att värmen så "dyr på vintern" så se över möjligheter för energieffektivisering /isolerings möjligheter. Men det är dina/era pengar så..

Utöver det finns det monoblocks pumpar (mer dom man ser i usa ofta) men montera dom e kruxit.
Jag har kassa fönster så tejpade fast billiga markisolerings skivor i vintras när acn blev huvud värme ett tag i hus. Låter hälften sitta kvar nu i sommar så acn inte behöver jobba lika hårt.
 
TRJBerg
M martin.sveg skrev:
Om du har en genomgående lägenhet kan du skaffa två höfläktar eller liknande och sätta en på att dra in luft i ett öppet fönster och en på att dra ut luft på andra sidan bostaden. Jag gjorde så med fläkt som flyttade 900 kubikmeter per timme. Du får en storm som drar igenom bostaden, och är stormen då 13 grader så blir det snabbt avkylt. Du kan sedan sänka hastigheten på fläktarna för att inte blåsa bort och för att anpassa luftgenomströmningens kyleffekt till betongkonstruktionens värmestrålning. Gör du detta varje natt och dessutom kan stoppa solinstrålningen på dagen innan den når dina fönster (i näst bästa fall får du stoppa solinstrålningen direkt på insidan fönstren) så värmer du inte upp bostaden på dagen och du kyler av den på natten. Problemet är att denna metod slutar fungera i värmeböljor när det blir runt 20 grader ute, då blir kyleffekten inte så stor.

Självklart är det mycket enklare med en luft/luft-värmepump med kyla, eller bergvärme med frikyla. Och eftersom det alltid fungerar även när det är varmt ute så är det något jag själv funderar på nu, även om det kanske framförallt är på grund av behov av uppvärmning på vintern.
Tänkte också föreslå höfläkt. Vi pratar nu om LUFTFÖRFLYTTNING.
Enda nackdelen är grannar som klagar. T ex de som bor en kilometer bort...
 
  • Haha
  • Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Logga temperaturen över tid för din termometer måste visa fel
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Det låter verkligen skumt med så varmt under så lång tid. Sen låter det skumt att luften i det rum man haft ac på direkt skulle stiga 5gr. Då har man inte haft den på tillräckligt länge.
Men tjocka betongväggar håller värmen bra!
Men 5-6månader... april - maj brukar inte jag uppleva några högre temperaturer. Framförallt inte under en längre tid. Oktober är inte direkt känd för sin otroliga värme, inga tropiska nätter är vanliga varken i oktober eller april - maj. Så har du 30gr under så lång tid innebär att föreningen brassar på ordentligt. Det är inte många fastighetsägare som har så varmt.

Hur värmen styrs? Den styrs mot utetemperaturen, oftast. Är det för kallt börjar den tuffa på för att sen koppla av. På hösten när det är varmt på dagen och kallt på natten och tröga hus. Gör att det inte hänger med. Och det blir kallt inne. Det brukar bli bättre när det är kallt ute..
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Det är värmen mellan yttertaket och innertaket som gör att det blir som i en bakugn i radhuslägenheter eller en planshus och andra våningen i 2 plans hus där borde fläktarna finnas
 
K kent1948 skrev:
[länk]
Det ser ut som en bra lösning, nackdelen är att man får allt ljud inomhus.
För min del klarar jag mig med att det är 28 grader några dagar om året.
Men jag fattar fortf inte varför tempen inte sjunker snabbare när det är 15 ute o 28 inne, det tar flera dagar med sådant väder för att få ner tempen.
Just nu har jag 24,8gr o 46% luftfuktighet vilket är helt ok, allt under 27 så kan jag sova gött.
Men nu är jag i Lubeck och här är det 28 grader dagtid, ändå svalt i läggan och på ballen i skuggan 🍻
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Förutsatt att värmen beror av solstrålning på fasad så är nog den bästa lösningen att isolera ytterväggar mot syd och väst invändigt. 10 cm borde göra stor skillnad.

Tänker man AC så skulle en vattenkyld maskin kunna vara ett alternativt. Då leder man kallvatten till maskinen och returen till avloppet. Eftersom man värmer upp vattnet till ca 40 C så blir inte vattenförbrukningen helt orimlig imo.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Tänker man AC så skulle en vattenkyld maskin kunna vara ett alternativt. Då leder man kallvatten till maskinen och returen till avloppet. Eftersom man värmer upp vattnet till ca 40 C så blir inte vattenförbrukningen helt orimlig imo.
Är det verkligen en AC? Låter mer som en värmeväxlare.
 
Ja precis det är riktig AC som jag också föreslog i inlägg #84...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är det verkligen en AC? Låter mer som en värmeväxlare.
Ja men kondensorn är vattenkyld istället för luftkyld. Som en split unit men utan utedel. Man sätter en termostatreglerad ventil på returvattnet som ser till att kondenseringen är ok men utan någon större underkylning av köldmediet för att spara på vattenförbrukningen.
 
Vätskekyld kondensor kanske man ska säga. Går också bra att koppla ihop med köldbärarvätskan om man har hål för bergvärme, men det blir ju en del extra ledningsdragning.
 
Jag kan inte förstå att korsdrag inte fungerar om det är 13° ute :O
Väggarna kan ju inte värma upp korsdraget så det blir en Tropisk vind?
Eller försöker du bara med öppna fönster några timmar? Vidöppet hela natten måste ju ge svalt i korsdraget iaf. 🙃


Ett höghus täckt av många likadana luftkonditioneringsenheter, tätt sammansatta balkonger, stadsarkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Men snälla, läs igenom trådstarten igen :D
Ingen BRF godkänner lvp. Ingen hyresgäst får lvp.
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
Säg till om du vill byta lägenhet en vecka, så du får prova på hur det är :D
Det hus din lägenhet är belägen i måste vara gravt felkonstruerat. Jag har bott i hyresrätt i 45 år (10 olika lägenheter) och aldrig haft detta problem.

Jag tackar nej till erbjudandet om att byta 😇.
 
Bor på bottenvåning i betonghus. Alltid persienner nedfällda på solsidan. Aldrig öppet på solsidan när det är som varmast. Vädrar med korsdrag när det är svalt. Flyttar sval luft till varmt rum med golvfläkt. Sällan mer än 23-24 grader på kvällen när jag ska gå och lägga mig. MEN jag har utskjutande balkong på sovrummet vilket skuggar. Har tidigare haft en ljus gardinkappa på balkongen, hjälpte också mycket mot värmestrålningen från lågt stående sol utan att det blev mörkt.
Fönsterlås godkända för att ha fönster på glänt även när jag är borta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En enkel och billig lösning är en golvfläkt. Om den inte kombineras med öppna fönster kommer den inte att sänka temperturen. Men så länge som luften är kallare än 37 grader kommer det ändå att upplevas svalkande.
En vecka om året kör vi så i sovrummet på nätterna.
 
  • Gilla
Radhussemlan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.