7 442 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Byta koppling i automatlåda
Jag upplever inte min transit från 2008 med enkelmassehjul varken ljudligare eller mer vibrerande än min transit från 2014 med dubbelmassesvänghjul.nino skrev:
Däremot har den med dubbelhjul börjat låta från just svänghjulet.
Med tanke på vad ett svänghjul kostar och vad arbetet kostar förstår jag att biltillverkarna valt att införa dubbelmassesvänghjul.
Jag upplever inget av detta. Har bilar där den ena har enkelt och den andra dubbelt.Huddingebo skrev:Mjukare gång och tystare gång.
Vanligt att tex lastbilsmotorer får det när de hamnar i bussar.
Annars mest nackdelar. Byts vid missljud eller när man byter koppling.
Ingenjörerna löste bara kraven på NVH som marknadssidan ställde och skillnaden är påtaglig, tom växellådan blir tystare. Billigare personbilar saknar ibland dubbelmassesvänghjul.
Det enda jag märker är att den med dubbelmassesvänghjul har börjat skramla i svänghjulet.
Ja det är helt galet, en i övrigt bra bil kan ju gå till skrot just pga kostnaden för att byta, själva grejerna är ju inte jättedyrt men det är ju ett jäkla jobb, speciellt på en fwdS Stubai skrev:Jag upplever inte min transit från 2008 med enkelmassehjul varken ljudligare eller mer vibrerande än min transit från 2014 med dubbelmassesvänghjul.
Däremot har den med dubbelhjul börjat låta från just svänghjulet.
Med tanke på vad ett svänghjul kostar och vad arbetet kostar förstår jag att biltillverkarna valt att införa dubbelmassesvänghjul.
Jag har i princip bara haft äldre bilar som gått 12-25 000 mil. Aldrig någon med dubbelmassesvänghjul eller mer än en koppling.
Sist jag bytte en koppling var på morsans Toyota Tercel i mitten av 90-talet. Har aldrig behövt byta något svänghjul.
Däremot har jag hört flera som har tvingats till väldigt dyra reparationer på grund av dessa moderna svänghjul på bilar som inte har gått allt för långt.
Sist jag bytte en koppling var på morsans Toyota Tercel i mitten av 90-talet. Har aldrig behövt byta något svänghjul.
Däremot har jag hört flera som har tvingats till väldigt dyra reparationer på grund av dessa moderna svänghjul på bilar som inte har gått allt för långt.
Byggde om från dubbelmasse- till enkelmassesvänghjul på en Caddy jag hade när jag ändå bytte koppling för att klara en viss effektökning.
Märkte absolut ingen skillnad när det gäller vibrationer eller liknande.
Märkte absolut ingen skillnad när det gäller vibrationer eller liknande.
Räkna med att andra märker av det.S Stubai skrev:
Dyra lösningar kommer inte till av en slump och måste försvara sina kostnader.
Är det alltså dyrare att tillverka en bil med dubbelmassesvänghjul men bilen blir så mycket bättre att kunderna väljer att betala mer för bilen om den har denna finess?Huddingebo skrev:
Dubbelmasse är bar en i raden av lösningar för att få en tystare bil med en drivlina som upplevs mer "förfinad".S Stubai skrev:
Ja folk betalar mer för en Q7 än för en Dacia för att spetsa till det extremt.
Självklart hade ingen kryssat för "dubbelmassesvänghjul" men folk läser biltester och jämför bilar,
Det har väl mer med våra skatter att göra... En verkstad idag måste ta över 2000kr i timmen för att gå runt. Märkesverkstäderna med fina glaslobbys tar väl 2500kr timmen minst idag.nino skrev:
Jo det är väl sant.RoTe skrev:
Är samma med A3 som dottern hade, där började kopplingen bli dålig och byte på en mindre verkstad blev ju ungefär det bilen var värd med bra koppling.
Tur i oturen så hade hon närkontakt med ett vildsvin i samma veva så det blev inlösen
Skatten är knappast en rimlig förklaring till att bilverkstäder "måste" har en timdebitering på advokatnivå, debitera "book time" och sedan ta genvägar, och göra materialpåslag som t.o.m. en röris eller elektriker skulle skämmas över. Bilverkstäder är väl inte högre beskattade än någon annan?RoTe skrev:
Den uppfattningen delar inte jag.Huddingebo skrev:
Jag anser att dubbelmassesvänghjul är ännu en produkt som tillverkarna tjänar pengar på.
Biltillverkare är inte intresserade av att bygga bra bilar, de är intresserade av att bygga bilar som de tjänar pengar på.
För att pengarna inte stannar hos bilmekanikern förstås?RoTe skrev:
Tidigare i våras behövde jag göra en service på motorcykeln. Pga tvivelaktiga garantivillkor behövde den göras hos en auktoriserad serviceverkstad. Pris i stockholm 4500kr, pris i Eskilstuna 2700kr.
Samma jobb utfört, båda auktoriserade verkstäder. Den ena har ett fint hus i stockholm, den andra delar verkstad med Euromaster i E-tuna.