R
J jockebq skrev:
Vad rekommenderar ni, att bryta fas eller nolla med Shelly Dimmer 2? Ska ha 3 brytare kopplad till samma Shelly (trapp).
Förstår kanske inte frågan men det är självklart fasen som ska brytas/dimras. Vad har brytarna med det att göra?
 
R RoAd skrev:
Förstår kanske inte frågan men det är självklart fasen som ska brytas/dimras. Vad har brytarna med det att göra?
Ja det är bara det jag har gjort hittills. Men kikar man på kopplingsscheman så ser man att det är möjligt att bryta nollan istället. https://www.styrahem.se/p/626/infalld-dimmer-1-kanal-kompakt-wifi-shelly-dimmer-2

Bara nyfiken på för och nackdelar med detta. Tex. att nollan redan kan vara framdragen vid vissa brytare då många delar på nolla.
 
R
J jockebq skrev:
Ja det är bara det jag har gjort hittills. Men kikar man på kopplingsscheman så ser man att det är möjligt att bryta nollan istället. [länk]

Bara nyfiken på för och nackdelar med detta. Tex. att nollan redan kan vara framdragen vid vissa brytare då många delar på nolla.
Jag förstår kanske fortfarande inte. Det finns inget exempel i det du länkade som visar en shelly som bryter eller dimrar nollan. Skrev du fel i förra inlägget och menar "styra Shellyn med fas eller nolla"?

I.s.f. ser jag inte fortfarande ingen anledning att använda nolla (visste inte ens att det gick på dimmern, och det går inte på andra enheter). En korrekt utförd belysningsinstallation i Sverige styr fasen till lampan och det är den du ska använda för att styra Shellyn.
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Hoppas få hjälp av forumet med följande bakgrund som utgångspunkt:

Installerade tidigare en Shelly1 för att kunna tidstyra uppvärmning av varmvatten i beredaren och det fungerar som det ska både med den fysiska och Shelly brytaren. Det jag skulle vilja fånga upp är laddningspumpens körtid dvs hur länge tempbrytaren är sluten. Utgångspunkten är att alla mina schemaläggningar startar när tempbrytaren är sluten men jag vet inte sen när den öppnar beroende på termostatens inställning och vattnets temperatur vid start-tillfället. I dagsläget så registrerar cloud-appen Shellyns på/av men naturligtvis inte pumpens körtid.

Funderade på om man skulle kunna ”flytta fram” Shellyn till temp brytaren istället eller kan man koppla befintlig Shelly1 på något annat sätt för att uppnå det jag eftersöker men samtidigt bibehålla den fysiska brytarens funktionalitet med på/av?

Kopplingsschema:
16. Fysisk brytare kopplad till Shelly1
17. Tempstyrd brytare för varmvatten som triggar 18
18. Laddningspump varmvatten.

Elektriskt kopplingsschema med numrerade komponenter, anslutande ledningar, brytare och anmärkningen "blå, brun".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kör ju när den skall, men det hjälper ju inte att du flyttar fram den för att du skall se körningen.
 
Det blir svårt med en Shelly1, men de har även clamp on-enheter för strömmätning. En sådan skulle du kunna sätta på en av trådarna till motorn. Alternativt peta in ett hjälprelä någonstans (om inte termostaten har något oanvänt kontaktpar) och läsa av med tex en Shelly uni.
 
En Shelly ingång kan väl registera om pumpen går. (Båda brytare är till ).

När pumpen "vill gå" är väl inte intressant?
 
Skulle det funka om jag kompletterar med en Shelly till, en för respektive brytare, då skulle ju tempbrytarens Shelly kunna skicka "av-kommando" till fysiska brytarens Shelly när körningen är klar vilket man då ser i cloudapp-loggen(tidstämpel både för på och av)?

Det handlar om en äldre elpanna med integrerad vvb där jag försöker styra vv-produktion mot lågpristimmar.
 
Redigerat:
N Norris2 skrev:
Skulle det funka om jag kompletterar med en Shelly till, en för respektive brytare, då skulle ju tempbrytarens Shelly kunna skicka "av-kommando" till fysiska brytarens Shelly när körningen är klar vilket man då ser i cloudapp-loggen(tidstämpel både för på och av)?

Det handlar om en äldre elpanna med integrerad vvb där jag försöker styra vv-produktion mot lågpristimmar.
En idé, koppla utgången från termostaten till Shelly sw ingången och koppla om så att shellyn ensamt styr pumpen. Konfigurera sw ingången så att den inte direkt styr utgången utan enbart används för att trigga ditt script som då enbart låter pumpen startas när timpriset är rätt. Då kan du logga tiden för när Shelly utgången faktiskt är aktiv för att se gångtiderna.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt så bygger din ide på att ”gå förbi” den fysiska brytaren? När du skriver "konfigurera sw ingången" och "trigga script" är det standardfunktionalitet som finns i cloud-appen?

Lite mer bakgrund; Som sagt, det handlar om en äldre elpanna(även möjlighet att använda pellets) med integrerad vvb(150liter). Vvb värms upp indirekt av elpatroner via pannvarmvattnet som cirkulerar mellan panna och dubbelmanteln i vvb. Jag har shellystyrning av elpatroner på/av(via kretskort) också så jag startar pannvattenuppvärmning 20-30min innan jag slår på vvb/laddningspumpen och slår av elpatronerna efter vv-körningen är klar.Jag vet på ett ungefär hur lång tid det kommer att ta när jag schemalägger "av" men skulle vilja automatisera just den delen även för styrningen av elpatroner.

Jag bor mestadels ensammen så vv-uttaget är lågt, är väl mest tomgångsförluster jag betalar för. Jag kör vv-produktion 2-3ggr/vecka varav 1 är legionellakörning(+60grader)
 
N Norris2 skrev:
Om jag förstår dig rätt så bygger din ide på att ”gå förbi” den fysiska brytaren? När du skriver "konfigurera sw ingången" och "trigga script" är det standardfunktionalitet som finns i cloud-appen?
Jag har aldrig använt cloud-appen, så jag vet inte vad man kan göra där. Men rent principiellt finns det ingen "fysisk" koppling mellan Shellyns in- och utgångar.
När man köper den är den programmerad att ingången styr utgången men det kan man ändra på. Då kan man använda en och samma Shelly för att slå på en sak och detektera om/när en annan sak är på oberoende av varandra.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
I cloud-appen finns det som kallas I/O actions, där verkar man kunna skicka http kommandon till andra shellys. Jag tänker då att om jag kompletterar med en Shelly till tempbrytaren så skulle funktionen se ut så här:

1.Shelly kopplad till tempbrytare
2.Shelly kopplad till fysisk brytare vvb
3.Shelly kopplad till fysisk brytare Elpatroner


När tempbrytaren i kretsschemat öppnar="laddningspump av" så skickar 1 "stäng av" kommando till 2, 2 skickar sedan i sin tur "stäng av" kommando till 3.

Om det skulle funka så automatiserar det frånslaget av vvb&elpatroner vid vv-körningens slut vilket jag saknar idag.

Vad tror ni, är det ett alternativ?
 
Det räcker med en shelly 2 för detta. Du behöver inte tre olika enheter, även om det givetvis också funkar.
 
Det går tyvärr inte att koppla ingången på en Shelly till en brytare där det även sitter en last (lampa, vvb, elpatron, osv), ingången kommer alltid att visas som sluten. Detta pga att shellyns ingång (switch input) måste vara flytande när den inte är aktiv, kopplas den mot fas ELLER nolla så registreras det som att den är sluten/aktiverad. Rätta mig gärna om det finns någon Shelly produkt som inte fungerar så, men Shelly 2pm vet jag av egen erfarenhet att det inte fungerar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ursäkta hakfre men hänger inte med i svängarna 😀 är ditt inlägg ämnat som svar på mitt förra inlägg(#1 902)?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.