Har haft kyl och frys från Miele - fanns i huset - skulle nog inte köpa så dyrt själv. Mielepaketet har fungerat kalas. Är från 2014 med ”no frost”

Nu har vi fått fjärrvärme och massor med plats i källaren. Ett av projekten var att flytta ner miele till källaren och köpa nytt rostfritt till köket för att matcha övriga vitvaror i utseende.

Främst behövde vi en extra frys.

Köpte ett paket från Electrolux via hemmy- jag tyckte hemmys websida var väldigt vilseledande. På samtliga produktsidor för Electrolux är där en gul inforuta där det står att Electrolux frysar ”ALLTID har låg energiförbrukning och automatisk avfrostning”

Jag djupdök inte mer i det utan tänkte att ja men då är det ju standard nu eftersom min 10 år gamla miele säkert var exklusiv med detta på sin tid.

Nu har jag fått hem möget och döm om min besvikelse när den har manuell avfrostning!!!

Redan efter ett dygn har jag lite frost och isdroppar i frysfacken. Kanske ställde jag in den lite för kallt innan jag hade lärt mig inställningarna.

Har ringt till hemmy och klagat och inväntar svar.

Orkar man leva med att frosta av en frys igen? Har inte gjort detta på 10 år…
 
Det är mest sommartid som det blir en hel del frost i kyl/frysar, så kanske det går att leva med.
 
J jonaserik skrev:
Det är mest sommartid som det blir en hel del frost i kyl/frysar, så kanske det går att leva med.
Jotack, drog igång den och lät den stå några timmar innan vi började lasta in de frysta matvarorna från gamla frysen. Råkade ställa den lite för kallt och redan nu efter något dygn ser jag frost och isdroppar - främst i de övre frysfacken.

Något jag inte sett på många år…
 
Även nofrost kan få is och sånt vid infrysning. Brukar försvinna
 
Appendix Appendix skrev:
Även nofrost kan få is och sånt vid infrysning. Brukar försvinna
Jao men denna är manuell. Klart och tydligt enligt manualen. Men jag tycker det motsatta var tydligt från återförsäljaren… man läser ju inte manualen förrän man fått hem och packat upp varav liksom
 
BirgitS
Det skulle kanske falla in under felaktig marknadsföring och därmed kunna vara ett giltigt skäl för reklamation (återgång av köpet).

Men visst kan man leva med manuell avfrostning. Vår frys är 20 år gammal och den får ju fortsätta att gå så länge den kan trots manuell avfrostning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 12 år gammal samsung med no frost med detta slutade fungera efter några år. Avfrostning 1 gång per år kan jag leva med.
Dåligt av Elektrolux men det blir en jobbig resa för dig. Jag hade gått vidare.
 
Det är solklart vilseledande marknadsföring/information.
Har man läst den gula rutan så behöver man i mitt tycke inte behöva leta efter atomatisk avfrostning i de tekniska specifikationerna .
Ring/Maila och beskriv detta till återförsäljaren så lär de byta det åt dig . De har nog inte uppmärksammat det och kommer vilja lösa det .
 
  • Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
Tack, skönt att det inte är jag som är korkad. Vi verkar överens om att det är sjukt vilseledande marknadsföring.

Jag hade gärna betalt 2500:- mer för det paketet som har ”no frost” - det var liksom inte som jag var snål
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hullan skrev:
Tack, skönt att det inte är jag som är korkad. Vi verkar överens om att det är sjukt vilseledande marknadsföring.

Jag hade gärna betalt 2500:- mer för det paketet som har ”no frost” - det var liksom inte som jag var snål
Jag säljer ett begränsat sortiment av vitvaror mot privatpersoner och information är alltid en fallgrop . Som exempel . (Den gula rutan är sannolikt gjord av marknadsföringsavdelningen) En vitvara kan från leverantör drabbas av lång leveranstid utan förvarning , då försöker man ersätta den snabbt med en annan . Produktansvarig gör bytet men missar att marknadsföring gjort en grej av att alla har automatisk avfrostning . Misstag har gjorts och i de flesta fall kanske det inte ger några bekymmer .
I ditt fall har det gett bekymmer och säkerligen kommer de att vilja lösa det .
Inget företag kan någonsin göra rätt för sig och rätta till sina misstag om inte informationen kommer fram .
Så du kommer göra både dig och företaget en tjänst om du uppmärksammar vad som blivit fel .
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jag skulle inte orka med en manuellt avfrostad frys i köket. Extrafrysen i källaren drar inte på sig så mycket frost så där skulle det kunna vara okej, men i köket håller man ju på och öppnar frysen dagligen och frosten bygger fort sommartid då 😬

Försök få dem att ta tillbaka frysen och byta till en självavfrostande. Hota med ARN och vad du nu kan komma på om de inte går med på det. Kolla med kommunens konsumentvägledare också (om dom inte är på semester).
 
M mrsnhp skrev:
Jag skulle inte orka med en manuellt avfrostad frys i köket. Extrafrysen i källaren drar inte på sig så mycket frost så där skulle det kunna vara okej, men i köket håller man ju på och öppnar frysen dagligen och frosten bygger fort sommartid då 😬

Försök få dem att ta tillbaka frysen och byta till en självavfrostande. Hota med ARN och vad du nu kan komma på om de inte går med på det. Kolla med kommunens konsumentvägledare också (om dom inte är på semester).
Man behöver oftast inte hota med någonting . Man påtalar vad som gått fel och ber om åtgärd . Det räcker i 9 fall av 10 . Alla vill ha nöjda kunder . Man vill att personen man pratar med ska sträcka sig efter ”nöjd kund kortet” inte ”juridiskt rätt” kortet.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Man behöver oftast inte hota med någonting . Man påtalar vad som gått fel och ber om åtgärd . Det räcker i 9 fall av 10 . Alla vill ha nöjda kunder . Man vill att personen man pratar med ska sträcka sig efter ”nöjd kund kortet” inte ”juridiskt rätt” kortet.
Det är därför jag skrev ”om dom inte går med på det”. Det där tionde fallet av tio existerar ju också 🙂
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det är därför jag skrev ”om dom inte går med på det”. Det där tionde fallet av tio existerar ju också 🙂
Du har såklart rätt i det
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.