Verkar inte som intresset är så stort för något jag gjort tidigare. Men tänkte försöka i denna forumdel att dela med mig av bilder och tankar kring mina hemmabyggda slagportar som ska pryda mitt garage.

Det är alltså 2st slagportar i storleken 2500x2000mm, dvs 4st blad. Har beställt 60x40 stålprofil att bygga ram utav. Har även påbörjat hembyggda gångjärn eftersom mina portar sitter lite speciellt.

Många kommer säkert tycka att vissa saker är överarbetat, men det är oxå kul att göra det lite speciellt.
Gångjärnen görs i 40x10mm plattjärn, som sedan har bockats i 45graders vinkel och fått en hylsa i änden. Hylsans mått är 35utv, 20mm H7 inv, och 40mm hög.
Väggfästet kommer nog göras i 40x12mm plåt med en rostfri gängad axel att hänga på. Ska förklara tydligare med bilder senare om intresset för tråden överhuvudtaget finns.

Mvh Tegheim-Brothers
 
  • Gångjärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Lite utav helgens arbete, bockade plattjärn. Svarvade hyslorna och sedan svetsade dem i en svetsfixtur jag byggde. Sedan har jag även borrat 12mm hål för M12 bultar som ska sitta i dörrbladen.
 
  • IMG_1240-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1241-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Rundade i ändarna...
 
  • IMG_1242-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Ni undrar om intresset svalnat?
Nej då! Förjer med spänning, mycket snyggt jobbat.
Fint smide.
 
Lite snabbt kvällsarbete, kapade till några brickor på 5mm och TIG:ade dit på en sida av hylsorna. Två funktioner, dels regn-stopp, dels att sätta en smörjnippel i för att pumpa i lite fett emellanåt :) Ska de va, ska de va ordentligt :)
När jag TIG:at så slipar o blästrar brorsan dem så de är färdiga för lack sedan. De kommer bli svarta.
 
  • Garageportar 071016 002-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071016 003-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071016 004-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071016 006-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Detta följs med spänning då jag måste bygga något liknande till mitt garage.
 
  • Gilla
Zakke
  • Laddar…
Har ju glömt förklara VARFÖR jag bygger egna gångjärn. Det finns två huvudorsaker.
För det första så skulle gångjärn till dessa dörrar gå på nära 1200:- i rätt dimension för 4st portblad. Vad materialkostnaden är på mina egna vet jag inte ännu. Inte säkert att det är mycket billigare. MEN...
Anledning nummer två är att eftersom vi har vår panel så långt ifrån grunden. Alltså i utanför grunden ligger först 45x45 regel, sedan panel, sedan foder. Detta ger mig ca 89-90mm långt från golvets kant till utsidan av fodret. Dörrbladen kommer bli ca 85mm tjocka beroende på vilken beklädnad vi kommer använda. Då måste jag ha dessa gångjärn med extra vinkel på för att få vägg-fästet på utsidan av garaget, samt att dörrarna ska stänga helt över golvet för att minimera kallras vid golvet. Hoppas ni förstod min förklaring, annars är de bara att fråga!
 
Tittarfråga!! :)

Vad tycker ni man ska klä bladen med utvändigt?! Gärna ett så tunt material som möjligt.
Invändigt hade vi väl tänkt någon form av plåt bara.
 
Vad är det för fasadmaterial på byggnaden de ska sitta på?
 
Det är vanligt 170-panel med 45-lock på :)
Funderade på någon fjällpanel eller dylikt, men ju tunnare desto bättre blir det iom svängradien på mina special-gångjärn. Om jag inte försänker gångjärnen i dörrbladet vill säga.
 
RoTe
Har du räknat något på vikten på portarna när du beräknade gångjärnen?
 
RoTe skrev:
Har du räknat något på vikten på portarna när du beräknade gångjärnen?
Nej, stålrören väger 110kg till 4st blad, dvs 27.5kg per blad i stål, totalt kanske de väger 35-40kg sen. Gjorde gångjärnen i lämpligt material som jag tyckte med lite förnuft. Med tanke på hur mycke mindre sådana man kan köpa färdiga är så kommer det nog vara snarare i överkant.
 
Helgarbete! Nu vid lunch så har vi hunnit kapa upp allt material, passat in, mätt, kryssmätt, mätt och kryssmätt igen, kapat lite till och mätt osv osv... efter principen "gör om, gör rätt" så gjorde vi två blad-ramar, åkte ut till garaget, trängde in dem i dörrhålet och insåg att man kan ibland är för noggrann... tillbaka, mer spalt och ska nu efter detta inlägg ut o pröva version 2 :)
 
  • Garageportar 071020 012-70.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071020 013-70.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071020 006-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportar 071020 008-40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
sallad
  • Laddar…
Vi har fått en helt crazy idé framåt nattarbetets småtimmar... med lite självkritik så inser jag att det med största risk inte kommer bli av. Men det är en rolig tanke... återkommer när jag funderat lite extra på det :)
 
  • Wow
sallad
  • Laddar…
RoTe
Det låter spännande! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.