Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är upp till varje enskild person att kalkylera med ränta eller inte. Speciellt när man betalar cash.
B BSOD skrev:
Fast även om man har cash, så kan man ju få en riskfri ränta på ca 3% idag utan bindningstid. Att räkna med 0% kalkylränta är ju bara dumt.

Men visst är det upp till varje individ att räkna som de vill, om de vill räkna rätt eller inte.
Återbetalningstiden kan man nog med frihet beräkna vilket som, men om man ska beräkna om det var en god investering eller inte så bör man räkna med en alternativ ränta på en annan investering som kunde ha gjorts, som exempelvis sparräntan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varifrån pengarna kommer eller om de ”var över” har inget med denna kalkylen att göra. Kalkylränta på typ 4% skall vara med ändå..
Hade inte gjort en men fixa en snabbt nu. utan grönt bolån.
På de tre senaste månaderna exklusive juli (kommer kreditfaktura på fredag).
Kalkylator för återbetalningstid på investering med parametrar som kostnad, produktion, och skattereduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllt exakt som det varit och min anläggning.
Skåne har 1000 i årsproduktion (ibland 1025-1050 beroende på plats). samt Snitt elpriser, el överföring, egenförbrukning, såld elpris samt nättnytta.

Ska dock bli spännande se hur produktionen över vintern blir, då har inte räknat med den bör vara 50-200kw per månad November-december. VI får nästan aldrig snö här i stora mängder.
 
Du har dock räknat väldigt högt på priset på köpt el.
Även om snittet vart sådant senaste året så är det inte jättetroligt att det står sig i 10 år framåt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Du har dock räknat väldigt högt på priset på köpt el.
Även om snittet vart sådant senaste året så är det inte jättetroligt att det står sig i 10 år framåt.
0,2645 överföring + 0,49 moms samt 1,14 öre el med moms. kollar man Terminerna så stämmer det med SE4 speciellt med vår koppling till kontinenten. samt så var standard värdet 2.0 så sänkte det.
 
B buffyin skrev:
0,2645 överföring + 0,49 moms samt 1,14 öre el med moms. kollar man Terminerna så stämmer det med SE4 speciellt med vår koppling till kontinenten. samt så var standard värdet 2.0 så sänkte det.
Kan du skriva det där igen utan att blanda enheter, så att jag kan svara utan att misstolka den där ekvationen.
 
M m@nge skrev:
Jo jag och tusentals andra :) Har aldrig överhuvudtaget varit insatt eller intresserad i elmarknaden. Bor i villa och kör bergvärme och har varit nöjd med det.

Förra året gick mitt billiga bundna avtal ut och priserna var drastiskt förändrade. Vad kan man göra?

Bo kallt, duscha mindre, börja elda i kaminen etc. Då är det lätt att söka alternativa lösningar och det som fanns närmast var solenergi, det ligger dessutom ”i tiden” med en fossilfri framtid etc.

Så jag hade absolut en förhoppning om att solenergi skulle ge mig en bra buffert inför vintrarna.

Naivt, ja kanske, men vad är alternativet?
Gör man en investering på 150-200k baserat på luft så borde man nog hålla i plånboken lite bättre.

Bufferten du eftersöker hade ju kunna varit de pengar du nu lagt på solceller. Samtidigt hr du redan bergvärme så din förbrukning bör vara i det lägre spannet. Har du problem med att betala den fakturan så är det nog klokt att ta hjälp av någon typ av energiexpert och köpa ulltofflor 👍🏻
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
0,2645 överföring + 0,49 moms samt 1,14 öre el med moms. kollar man Terminerna så stämmer det med SE4 speciellt med vår koppling till kontinenten. samt så var standard värdet 2.0 så sänkte det.
halvera det så blir det rimligare siffror. Framförallt om man tänker dit 20 års kalkylatid.
 
självklart, blev lite snabbt med bebis i knäet, haha
Elöverföring à 26,45 öre
Energiskatt, à 49,00 öre
Snittpris el å 114 öre (incl moms)
----------------------------------------------------
Total: 189,45‬ öre = 1,845kr avrundat till 1,9

terminspriser ex moms för SE 4:
https://www.bixia.se/elavtal/elmarknaden/elsituationen-just-nu
Linjediagram som visar varierande data över tid med en framtida prognos markerad med orange prickad linje.

https://elpriser24.se/prognos/#:~:text=Elområde E4 (Malmö),105,4 öre/kWh.
Elområde E4 (Malmö)

  • 2023 Q3: 88,9 öre/kWh. ( 111 öre incl moms).
  • 2023 Q4: 105,4 öre/kWh.
  • 2024 SE4 (Malmö): 97,0 öre/kWh.(121 öre incl moms)
  • 2025 SE4 (Malmö): 86,2 öre/kWh. (107 öre incl moms)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
halvera det så blir det rimligare siffror. Framförallt om man tänker dit 20 års kalkylatid.
Vad bygger du det på? kolla inlägget ovan med terminspriser för 2023,2024 och 2025 för oss i SE4.
Samt är ju återbetalt på 10år, här är data för hur det troligen blir kommande 3 åren (bästa gissning).

Tror du inte på dessa sifforna så rekommenderar jag dig starkt att köpa short i elbörsen ;) jag har satt minna pengar vad jag tror på, haha.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Gör man en investering på 150-200k baserat på luft så borde man nog hålla i plånboken lite bättre.

Bufferten du eftersöker hade ju kunna varit de pengar du nu lagt på solceller. Samtidigt hr du redan bergvärme så din förbrukning bör vara i det lägre spannet. Har du problem med att betala den fakturan så är det nog klokt att ta hjälp av någon typ av energiexpert och köpa ulltofflor 👍🏻
Där håller jag faktiskt med dig!
 
B buffyin skrev:
självklart, blev lite snabbt med bebis i knäet, haha
Elöverföring à 26,45 öre
Energiskatt, à 49,00 öre
Snittpris el å 114 öre (incl moms)
----------------------------------------------------
Total: 189,45‬ öre = 1,845kr avrundat till 1,9

terminspriser ex moms för SE 4:
[länk]
[bild]

[länk] E4 (Malmö),105,4 öre/kWh.
Elområde E4 (Malmö)

  • 2023 Q3: 88,9 öre/kWh. ( 111 öre incl moms).
  • 2023 Q4: 105,4 öre/kWh.
  • 2024 SE4 (Malmö): 97,0 öre/kWh.(121 öre incl moms)
  • 2025 SE4 (Malmö): 86,2 öre/kWh. (107 öre incl moms)
Hur ser likviditeten ut med de terminspriserna ?
 
B buffyin skrev:
självklart, blev lite snabbt med bebis i knäet, haha
Elöverföring à 26,45 öre
Energiskatt, à 49,00 öre
Snittpris el å 114 öre (incl moms)
----------------------------------------------------
Total: 189,45‬ öre = 1,845kr avrundat till 1,9

terminspriser ex moms för SE 4:
[länk]
[bild]

[länk] E4 (Malmö),105,4 öre/kWh.
Elområde E4 (Malmö)

  • 2023 Q3: 88,9 öre/kWh. ( 111 öre incl moms).
  • 2023 Q4: 105,4 öre/kWh.
  • 2024 SE4 (Malmö): 97,0 öre/kWh.(121 öre incl moms)
  • 2025 SE4 (Malmö): 86,2 öre/kWh. (107 öre incl moms)
över 100öre i snitt över en 10års period är nog att lura sig själv lite.. sänk det till ~50-60 så blir du iaf inte så negativt överraskad.
 
C Cerb skrev:
över 100öre i snitt över en 10års period är nog att lura sig själv lite.. sänk det till ~50-60 så blir du iaf inte så negativt överraskad.
Vad bygger du det på? speciellt med SE4 inkopplat till kontinenten.
Vi har nästan alltid samma priser som danskarna än med övriga Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Vad bygger du det på? speciellt med SE4 inkopplat till kontinenten.
Vi har nästan alltid samma priser som danskarna än med övriga Sverige.
Snittet de senaste 10 åren i ex. SE3 är 66öre.
 
C Cerb skrev:
Snittet de senaste 10 åren i ex. SE3 är 66öre.
Ex moms, så 82,5 öre incl moms? Och varför skriva SE3? jag bor i SE4

Oavsett så:
Ni kan vi kolla hur det påverkar totalt priset, då överföringen ej påverkas och kommer gå upp (tack Eon). Det historiska priset är bara 17% lägre än det jag räknat med med samma nätavgifter. El inköp är ju total kostnad inte elpriset ex moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.