Skogspromenix Skogspromenix skrev:
* 20 liter oljefärg röd
Stor gavel?
Jag föreslår att du använder vanligt sågat virke och slamfärg på fasaden, linoljefärg på fönster knutar vindskivor och foder.
En liter linoljefärg räcker till åtminstånde 10m2 så det räcker bra med en burk och två krukor (20l)slamfärg räcker nog till din gavel om den inte är större än 50m2.
 
PeterFalun
kolla butsjögård på instagram så får du lite tips
 
W warthog skrev:
Hur många virkespaket tror du bygghandlaren är villig att plocka fram så du kan gräva fram ett par brädor ur botten för att den är sågad på rätt sida?
Annars så skyddar ju färgen man målar med mot väder vind.
Att gräva i virkespaketen för att hitta kärnbitar låter som överkurs.
Skulle du spika upp och måla råspont på väggen istället så skulle det hålla lika länge
Så du menar att de flesta av de panelbrädor som finns i handeln skulle vara felhyvlade? Det har jag svårt att tro. Däremot har jag själv kunnat se att det är svårt att hitta brädor som inte är vridna eller buktade. Och försäljaren menade att "det får man räkna med"(!). Därför har jag för egen del köpt ohyvlat panelvirke hos en liten såg. 1 tum tjockt. OK om det är något dyrare, men om man gör ett sådant här jobb en gång i sin livstid så ska det göras för framtida generationer!

Målningen skyddar inte mot att panelbrädor buktar! Jag kan se på mitt eget hus vilka panelbrädor som är felvända för de buktar upp på sidorna, som ostskivor i solsken, vilket gör att locklisten släpper och spretar. Dessa brädor har också fler sprickor. Och det kvittar hur mycket man går över och slår in spikarna de släpper igen! De brädor som har kärnsidan utåt har hållit sig fina utan synliga glipor eller sprickor.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Råspont är normalt G4-3 (utskott) och virke till ytterpanel anser jag behöver vara minst G4-2 på bostadshus, att göra som du @warthog föreslår innebär ju att fasaden får sämre hållbarhet då virket i sej är av lägre klass och har fler fel och brister som urdrag, svartkvist osv.
Om man som jag kan såga sitt virke själv eller köpa bondsågat väljer man förståss bättre virke ( 3e sort) och vänder brädan med kärnsidan ut och topp uppåt, sämre virke och annan montering kan ju duga till formvirke och vedbodar (eller säljas till dem som inte förstår bättre)
Självklart menar jag inte att råspont ska användas, jag gjorde en poäng av att jag anser inte att 22mm klädsel skulle hålla längre bara för att du har kärnsidan utåt.
Klädselbrädor brukar för övrigt ha G4-3 och G4-2 blandat
 
W warthog skrev:
Klädselbrädor brukar för övrigt ha G4-3 och G4-2 blandat
Visst är det konstigt att folk vill köpa och montera virke som inte är minst 3:e sort på fasaden på ett bostadshus?
Erfarenheten visar ju att bra virke korrekt monterat lönar sig i längden, utskott, felvända brädor/taskigt montage är ju inte bra, att snickare på accord tar genvägar är en sak( om inget annat är avtalat) men när man som husägare själv gör ett panel panelbyte kan man gott kosta på sej tiden att välja bra virke, montera det rätt och vara eftertänksam med färgvalet så inte underhållet blir betungande under åtminstånde 'snickarens' livslängd.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Stor gavel?
Jag föreslår att du använder vanligt sågat virke och slamfärg på fasaden, linoljefärg på fönster knutar vindskivor och foder.
En liter linoljefärg räcker till åtminstånde 10m2 så det räcker bra med en burk och två krukor (20l)slamfärg räcker nog till din gavel om den inte är större än 50m2.
Gaveln är ca 65m²

Nu är ju målandet halvvägs, så jag kommer nog inte byta färg mitt i.
Fönster, knutar och foder för är jag såklart öppen för förslag! Ska komma ihåg det.
 
Nu har jag funderat ett slag.

Om jag ska sätta regelverket med 120 skruv, vilken skruv ska jag ha?

Jag kommer nog köpa in 12x45 som stående läkt på reglarna och 38x70 som spikläkt, efter era rekommendationer.
På så vis bör det räcka med 65mm spik och bli stabilt.
Vad tror ni om det ?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Om jag ska sätta regelverket med 120 skruv, vilken skruv ska jag ha?
Julas art 014441 anser jag vara prisvärd
 
Dagens/nattens bedrift, 313m lockpanel målad :)
 
  • Utomhusarbetsplats nattetid, arbetsljus, byggd trästruktur, tält, gräsmatta, blå leksaksbil, delar av tegelsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Funderar kring detta med musband, tar inte det bort idén med luftläkt om den monteras mot nedersta spikläkt?
 
Ska fortfarande vara ventilerat, vilken typ av musband kikar du på? När jag satte upp läkt tidigare i år så satte jag helt enkelt spik längst ner i hålrummet mellan bräderna där det var för brett för att blockera för mössen innan jag spikade på lockläkten.
 
S smackafisk skrev:
Ska fortfarande vara ventilerat, vilken typ av musband kikar du på? När jag satte upp läkt tidigare i år så satte jag helt enkelt spik längst ner i hålrummet mellan bräderna där det var för brett för att blockera för mössen innan jag spikade på lockläkten.
Jag har köpt denna variant;
https://www.byggmax.se/museband-tjb-xl55-p6303112

Det är ju fortfarande ventilerat via lockpanelen, men jag tänker på luftspalten närmast vindduken.
Samt även på ev. kondens som rinner längs duken ner på ett musband som inte släpper igenom detta?
 
Ser inte riktigt hur du tänker att musebandet blockerar luftningen av spalten mellan läkten och vindskivan, luftningen verkar ju vara öppen i nederkant som vanligt enligt instruktionsmanualen, om än lite blockerad med "fingrarna", men borde släppa igenom tillräckligt med luft.

Utgår iofs. från att det handlar om stående panel med lockläkt, men du kanske har liggande panel?
 
Förenklad arkitektonisk ritning av en bro med två pelare ovanpå, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alright, vi får se om jag kan klargöra vad jag menar;
Vägg ovanifrån
Stående reglar
Vindduk (svart streck)
Luftläkt
Spikläkt (brun)
Panelbrädor

Den gröna rektangeln ska föreställa musbandet, som ju i bakkant går förbi luftläkten och ligger dikt an duken för att inte släppa in möss.
Försvinner inte halva tanken med luftläkten då om man "täcker för" den i nederkant?
 
Jag tolkar manualen som om att du ska sätta bandet an mot spikläkten, alltså att istället för att den "ligger på" en spikläkt så sitter den på yttersidan av spikläkten? Det är väl därför "fingrarna" är böjda nästan 90 grader? "Fingrarna" böjs sedan och pressar mot lockläkten man spikar fast.

På din ritning så skulle alltså bandet vara vridet 90 grader mot betraktaren.

Kanske inte den klaraste beskrivningen av vad jag menar, men hoppas det framgår.

Med det sagt så har jag aldrig använt museband, så ta min tolkning med en nypa salt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.