Måste man värma en pool med el?
Solens strålar kan värma vatten i slangar, eller vacuumrör eller... har jag hört 🤬
 
D Dilato skrev:
Måste man värma en pool med el?
Solens strålar kan värma vatten i slangar, eller vacuumrör eller... har jag hört 🤬
Eller med pooltäcke. En kompis har ingen uppvärmning av poolen annat än av solens strålar på ett svart pooltäcke och han har runt 27 grader hela sommaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eller med pooltäcke. En kompis har ingen uppvärmning av poolen annat än av solens strålar på ett svart pooltäcke och han har runt 27 grader hela sommaren.
Temperaturen på sommaren i poolen varierar rätt mycket utan värme, säger man att man har 27 grader hela sommaren har man nog lyckats placera poolen där det alltid är sol...

Stänger man av cirkulationspumpen på natten och när det är mulet/kallt och har en vettig täckning (helst pooltak) så kan man absolut hålla runt 23-27 grader, men med cirkulationen avstängd hamnar man lätt i obalans i vattnet...

Nu handlar ju tråden om negativt elpris, så då vill man ju cirkulera och värma allt vad man orkar, men man ska ju komma ihåg att det aldrig är gratis el!
(om man inte producerar själv då)
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Eller med pooltäcke. En kompis har ingen uppvärmning av poolen annat än av solens strålar på ett svart pooltäcke och han har runt 27 grader hela sommaren.
då måste man enligt lagen ha ett icke lättklättrat staket runt poolen med låsbar grind.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Måste man värma en pool med el?
Solens strålar kan värma vatten i slangar, eller vacuumrör eller... har jag hört 🤬
Det finns många olika sätt att värma en pool på men vill man inte trampa själv så behöver man som minst el till cirkulationspumpen.
 
Cirkulationen drar inte mycket el
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Cirkulationen drar inte mycket el
Intressant att ni som varken har solceller eller pool är allvetare och vet allt om detta.

Cirkpumpen drar 1kw/h och ska gå mellan 12-15 timmar. Det blir några kronor om dagen. Ang. Värme så får vi inte upp någon badtemperatur utan värmepump även att vi var pooltäcke
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G
T t3o skrev:
Intressant att ni som varken har solceller eller pool är allvetare och vet allt om detta.

Cirkpumpen drar 1kw/h och ska gå mellan 12-15 timmar. Det blir några kronor om dagen. Ang. Värme så får vi inte upp någon badtemperatur utan värmepump även att vi var pooltäcke
Så svenska staten ska premiera folk med solceller så de kan värma pool med vp och som har en cirkulationspump som drar 1000W?
"1kw/h"? Antar att du menar pumpen drar 1kW?
 
Jag vet inte allt, men jag har en kompis som har pool och inte har någon annan uppvärmning än solen via ett pooltäcke och han håller runt 27 grader hela sommaren (när det regnat som nu så dippar det dock naturligtvis).

Min kompis har dessutom temperaturstyrd cirkulation på pumpen då det behövs olika mycket cirkulation beroende på hur varmt det är, nu har han inte så stor pool (2,5*5m och 1,80 djup) så han behöver inte heller särskilt stor pump. Påväxten styrs till stor del av ytan man har i poolen, inte av volymen. Jag har för mig att han sagt att han har runt 100W i snitt för cirkulationen av sin pool, men det skulle jag behöva dubbelkolla.

Och han har även solpaneler på taket, men han fick dessa sjukt billigt då han lyckades få tag på dem till inköpspris från elfirman han jobbar för och han gjorde hela installationsarbetet själv. Han har berättat för mig att han inte hade installerat solpaneler om han hade behövt köpa till gängse priser på marknaden. Men det är som sagt var en bedömning man får göra själv.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Cirkulationen drar inte mycket el
Har du pool? Det är inte akvariepumpar, min pump är på 1hk. Du kan ju räkna på det och se om det på något sätt är försumbart. Set är inga större problem att cirkulera bort ungefär 400kWh per månad.
 
F fsn skrev:
Har du pool? Det är inte akvariepumpar, min pump är på 1hk. Du kan ju räkna på det och se om det på något sätt är försumbart. Set är inga större problem att cirkulera bort ungefär 400kWh per månad.
Det beror på hur stor pool man har också, som jag skrev nyss så ligger min kompis poolpump på runt 100W i snitt. Effektbehovet står i direkt relation till vattenvolymen. Jag anser hur som helst inte att befolkningen via skattesubventioner skall betala för att folk skall ha stora pooler.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på hur stor pool man har också, som jag skrev nyss så ligger min kompis poolpump på runt 100W i snitt. Effektbehovet står i direkt relation till vattenvolymen. Jag anser hur som helst inte att befolkningen via skattesubventioner skall betala för att folk skall ha stora pooler.
Nu är du ute efter mygg igen, du borde gå med i gruppen ”Skattenytta” på Fäjsbååk! Där blir man galen på riktigt vad som händer (inte händer) med våra skattepengar!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Cirkulationen drar inte mycket el
Runt 12kwh/dygn drar min
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på hur stor pool man har också, som jag skrev nyss så ligger min kompis poolpump på runt 100W i snitt. Effektbehovet står i direkt relation till vattenvolymen. Jag anser hur som helst inte att befolkningen via skattesubventioner skall betala för att folk skall ha stora pooler.
Det var, och har inte varit frågan. Nu handlade det precis nu om vad en poolpump drar och ditt påstående att dom i princip inte förbrukar nån el alls. Du har uppenbarligen inte nån pool själv men kan bara säga att alla som har en riktig pool kommer inte långt på en 100W pump. Det låter som att din kompis har nåt från Rusta eller Toys R Us eller nåt sånt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet inte allt,
Ta då bort "Allvetare"
 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.