Nissens
B buffyin skrev:
103 öre i medel ex moms i SE4 juni och flesta nätter runt 100 öre. Skulle inte kalla det billigt.
[bild]
Vad jag vet har det gått 6 månader på 2023, men jag förstår ditt syfte med att bara visa Juni.
Dessa priser betalar vi som laddar bilar i regel inte. Vanligtvis laddar man på lågtaxa, och har man Tibbers lågprisavtal så gör det mycket också. I övrigt drar ju hushållet nästan ingen ström jun-aug.
Om man tänker på inkomster för solceller, så är det väldigt få kalkyler som räknar på 100 öre i elpris.
Men det skulle vara lite roligt om du visar grafen första halvåret 2023, men jag förstår om du inte vill det, den fyller ju inte det syftet du vill. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har det gått 6 månader på 2023, men jag förstår ditt syfte med att bara visa Juni.
Dessa priser betalar vi som laddar bilar i regel inte. Vanligtvis laddar man på lågtaxa, och har man Tibbers lågprisavtal så gör det mycket också. I övrigt drar ju hushållet nästan ingen ström jun-aug.
Om man tänker på inkomster för solceller, så är det väldigt få kalkyler som räknar på 100 öre i elpris.
Men det skulle vara lite roligt om du visar grafen första halvåret 2023, men jag förstår om du inte vill det, den fyller ju inte det syftet du vill. 😊
För jag har den siffran färsk och att motbevisa att vi har billig el på sommaren. Samt har ej funnit lågts timmar i juni (SE4 då).

Själv hade jag 80 öre i kalkyl och kollar jag detta året 595kwh och för 545kwh i juni. Så drar 50% av december.

Här har du hela 2023: priset i juni kostar som början av året. Juli börjat med rejält oväder så svårt att förutsäga. https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo
Linjediagram, tidsaxel januari till december, visar värdeminskning från maj till juni. Färgkodade år 2021, 2022, 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har det gått 6 månader på 2023, men jag förstår ditt syfte med att bara visa Juni.
Dessa priser betalar vi som laddar bilar i regel inte. Vanligtvis laddar man på lågtaxa, och har man Tibbers lågprisavtal så gör det mycket också. I övrigt drar ju hushållet nästan ingen ström jun-aug.
Om man tänker på inkomster för solceller, så är det väldigt få kalkyler som räknar på 100 öre i elpris.
Men det skulle vara lite roligt om du visar grafen första halvåret 2023, men jag förstår om du inte vill det, den fyller ju inte det syftet du vill. 😊
Du kan ju leta lite statistik själv, jag tänker inte göra det för du är overkligt korkad och saknar kapacitet att ta in ny data när du väl har bestämt dig för nåt så det är ganska ogjort arbete. Du får väl helt enkelt läsa de utfallen jag presenterade för helåret 2021 och 2022 tidigare i tråden och välja att antingen tro eller inte på att medelpriset är högre i år än det var 2021. Jag skiter faktiskt i vilket. Man måste acceptera att vissa har bättre förutsättningar att få ett skapligt utfall och andra har inte det, ofta faller det på mentala blockeringar.
 
Nissens
B buffyin skrev:
För jag har den siffran färsk och att motbevisa att vi har billig el på sommaren. Samt har ej funnit lågts timmar i juni (SE4 då).

Själv hade jag 80 öre i kalkyl och kollar jag detta året 595kwh och för 545kwh i juni. Så drar 50% av december.

Här har du hela 2023: priset i juni kostar som början av året. Juli börjat med rejält oväder så svårt att förutsäga. [länk]
[bild]
Sedär, 3 av 6 månader har medelpriset varit en bit under 100 öre. Juni var väl den dyraste månaden. Det borde betyda att spannet på priset varierar en del eftersom elen ofta kostar 20-40 öre på nätterna.
 
Nissens
F fsn skrev:
Du kan ju leta lite statistik själv, jag tänker inte göra det för du är overkligt korkad och saknar kapacitet att ta in ny data när du väl har bestämt dig för nåt så det är ganska ogjort arbete. Du får väl helt enkelt läsa de utfallen jag presenterade för helåret 2021 och 2022 tidigare i tråden och välja att antingen tro eller inte på att medelpriset är högre i år än det var 2021. Jag skiter faktiskt i vilket. Man måste acceptera att vissa har bättre förutsättningar att få ett skapligt utfall och andra har inte det, ofta faller det på mentala blockeringar.
Du kan fortsätta med dina personangrepp, de kommer när argumenten tryter så jag bryr mig inte.
Jodå, jag går på fakta, inte på hörsägen och påhittade siffror.
Som du ser postades grafen i tråden, men den stämmer väl inte med din bild antagligen. Juni råkade vara den dyraste månaden tillsammans med januari.

Hur kommer det sig att du kastar dig in i mitt och @buffyin ’s dialog när du bara är dryg och otrevlig? Han postade grafen, vilket var starkt gjort.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sedär, 3 av 6 månader har medelpriset varit en bit under 100 öre. Juni var väl den dyraste månaden. Det borde betyda att spannet på priset varierar en del eftersom elen ofta kostar 20-40 öre på nätterna.
Januari var dyrare med 1,1 öre. Men nattpriserna har försvunnit från SE4, bara sett enstaka när det inte blåsigt.

Kollar man Juni, så ligger nattpriserna 80-130öre (får kolla dag för dag) all data ligger öppet.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?dd=SE4&view=table
 
B buffyin skrev:
Januari var dyrare med 1,1 öre. Men nattpriserna har försvunnit från SE4, bara sett enstaka när det inte blåsigt.

Kollar man Juni, så ligger nattpriserna 80-130öre (får kolla dag för dag) all data ligger öppet.

[länk]
Kärnkraften har revision. Detta gör att huvuddelen av elen kommer från vattenkraft och den har samma pris oavsett tid på dygnet då den dominerar produktionen. Juni hade dessutom väldigt lite vind.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
F fsn skrev:
Och likväl så har jag ett högre försäljningspris i år än 2021 som var lite av ett rekorddyrt år. Konstigt…… Det liksom dryper jante över dig och några andra och så jagar ni upp och trissar varandra i korkade dumheter och tveksamma önskedrömmar om det ena dummare än det andra. Acceptera att det liksom inte är en usel affär för min ekonomi .
Jag har ALDRIG ifrågasatt om din eller andras ekonomi går plus på solceller men jag ifrågasätter samhällsnytta med solceller i Sverige och att man kan få rot på mtr och 60öringen, men vad vet jag som är så korkad :rofl:
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kärnkraften har revision. Detta gör att huvuddelen av elen kommer från vattenkraft och den har samma pris oavsett tid på dygnet då den dominerar produktionen. Juni hade dessutom väldigt lite vind.
Men är ju billig el på sommaren! Och alltid ladda på natten ser ju inte åt att stämma då :) de alla andra skriver utan egentligen kolla på datan.
 
B buffyin skrev:
Men är ju billig el på sommaren! Och alltid ladda på natten ser ju inte åt att stämma då :) de alla andra skriver utan egentligen kolla på datan.
Att ladda på natten stämmer på vinterhalvåret. På sommaren laddar jag på dagen om det är billigare då. Behöver jag ha laddat på morgonen så har jag en virtuell strömbrytare för att styra detta. I praktiken laddar jag alltid på de billigaste timmarna om bilen är ansluten och behöver laddas då
 
pacman42 pacman42 skrev:
Att ladda på natten stämmer på vinterhalvåret. På sommaren laddar jag på dagen om det är billigare då. Behöver jag ha laddat på morgonen så har jag en virtuell strömbrytare för att styra detta. I praktiken laddar jag alltid på de billigaste timmarna om bilen är ansluten och behöver laddas då
Dynamisk styrning av laddning är nog framtiden. Här var bara svar på svepande argument.
 
G
F fsn skrev:
Ditt borrhål är ju liksom inte digitalt så det är väl förhållandevis risig COP långt tidigare än vid -10. Du behöver inte vara orolig för min del, jag har ett väldimensionerat borrhål och bränner ungefär 8500-9200kWh/år på värme, varmvatten, ventilation och hushållsel.

Tar man solcellerna i beaktande (som verkar vara hysteriskt stigmatiserande för dig) så betalade jag totalt 2195kr totalt för elen under 2021 och fick tillbaka ca 12800kr totalt för elen under 2022 så för min del funkar det.
Borrhål är inte "digitala" men min Nibe 1245-8 från 2020 är en on-off och hålet begränsar (hålet är mer än 20 år gammalt), ingen ide med större inverter, har redan acctank. COP är nog -10% mindre än önskat som sämst så på årsbasis är det inga problem, har låg temp på varma sidan-stora radiatorer.
Dra din pump mindre när det är kallt ute, ingen sol?

Sen va min fråga inte om din ekonomi utan om solcellernas produktion när DITT värmebehov är som störst.
"Hysteriskt stigmatiserat"... snälla ge dig!
Om du svara klarar jag mej bra utan svordomar och "korkad".
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du kan fortsätta med dina personangrepp, de kommer när argumenten tryter

Hur kommer det sig att du kastar dig in i mitt och @buffyin ’s dialog när du bara är dryg och otrevlig? Han postade grafen, vilket var starkt gjort.
Där visar du på ett tydligt sätt att nåt inte står helt rätt till i skalen på farbror....... Buffyin svarade med en graf på ditt svar till mig. Du ser ordningen #183, #184, #195 om du verkligen fokiserar och gör ditt bästa.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Borrhål är inte "digitala" men min Nibe 1245-8 från 2020 är en on-off och hålet begränsar (hålet är mer än 20 år gammalt), ingen ide med större inverter, har redan acctank. COP är nog -10% mindre än önskat som sämst så på årsbasis är det inga problem, har låg temp på varma sidan-stora radiatorer.
Dra din pump mindre när det är kallt ute, ingen sol?

Sen va min fråga inte om din ekonomi utan om solcellernas produktion när DITT värmebehov är som störst.
"Hysteriskt stigmatiserat"... snälla ge dig!
Om du svara klarar jag mej bra utan svordomar och "korkad".
Helt tydligt stigamtiserat att man kan göra en fullgod avkastning med minimal risk på nåt sånt som solceller....... Ditt problem just nu är att mitt värmebehov faktiskt råkar vara NÄSTAN lika stort på sommaren som på vintern. Men du kan absolut få mina siffror på vad solcellerna producerar under Oktober-Mars om du vill. du kan få siffror på vad det totala elbehovet är med om det gör dig glad.
 
Redigerat:
  • Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
Är det moms på negativt elpris..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.