Nissens
F fsn skrev:
Har du pool? Det är inte akvariepumpar, min pump är på 1hk. Du kan ju räkna på det och se om det på något sätt är försumbart. Set är inga större problem att cirkulera bort ungefär 400kWh per månad.
Det blir dyra dopp i poolen….
 
Nissens Nissens skrev:
Det blir dyra dopp i poolen….
Inte med solceller eftersom du är med och betalar våra dopp 😆
 
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T t3o skrev:
Inte med solceller eftersom du är med och betalar våra dopp 😆
Jodå, solceller gör det ännu dyrare, åtminstone i 10 år framåt. För du har väl inte glömt bort alla pengarna du ligger ute med?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det blir dyra dopp i poolen….
Ja, absolut..... Men lätt värt det.
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, solceller gör det ännu dyrare, åtminstone i 10 år framåt. För du har väl inte glömt bort alla pengarna du ligger ute med?
Det är ju bara pengar, kommer nya varje månad. Väldigt tjöt om pengar och vad kostnader är på elbilar, solceller , mm. Men vad folk bränner i övrig tjötas det sällan om.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bara pengar, kommer nya varje månad. Väldigt tjöt om pengar och vad kostnader är på elbilar, solceller , mm. Men vad folk bränner i övrig tjötas det sällan om.
Och ändå är ni så måna om att få behålla subventionerna på er el... 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jodå, solceller gör det ännu dyrare, åtminstone i 10 år framåt. För du har väl inte glömt bort alla pengarna du ligger ute med?
Det är väl lite det vi som investerat i solceller för rätt investeringskostnad inte helt håller med om då avkastningen på de slantarna är nog så god som avkastningen på tex genomsnittsbörsen och oändligt mycket bättre än att ha de i en korträntefond vilket i praktiken var fallet för mig då jag redan tyckte att jag hade en hög andel aktier och aktiefonder.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och ändå är ni så måna om att få behålla subventionerna på er el... 😎
Är vi? Klart man vill ha det bidrag som finns hela livet, oavsett typ.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bara pengar, kommer nya varje månad. Väldigt tjöt om pengar och vad kostnader är på elbilar, solceller , mm. Men vad folk bränner i övrig tjötas det sällan om.
Har du helt missat att denna tråd handlar om pengar? Fritt valt att läsa och skriva i tråden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Har du helt missat att denna tråd handlar om pengar? Fritt valt att läsa och skriva i tråden.
Det gäller även i många andra trådar, think big!
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller även i många andra trådar, think big!
Ok? Nu va det i denna tråden du kommenterade och den har i rubriken "pris"!
Enligt vissa ska visst stora eller små cirkpumpar till pooler primeras, mycket märklig diskussion...
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bara pengar, kommer nya varje månad. Väldigt tjöt om pengar och vad kostnader är på elbilar, solceller , mm. Men vad folk bränner i övrig tjötas det sällan om.
Det kan ju bero på att många solcellspajsare ideligen påstår att de tjänar pengar på sina solceller, men i verkligheten sipprar det bara tillbaka en rännil av de pengarna de ligger ute med. En eventuell vinst ligger något decennium bort.

Tror ingen påstår att man tjänar pengar på nöjen o dylikt..
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju bero på att många solcellspajsare ideligen påstår att de tjänar pengar på sina solceller, men i verkligheten sipprar det bara tillbaka en rännil av de pengarna de ligger ute med. En eventuell vinst ligger något decennium bort.

Tror ingen påstår att man tjänar pengar på nöjen o dylikt..
Och lika många förståsigpåare som ska läsa lusen av folk…
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Och ändå är ni så måna om att få behålla subventionerna på er el... 😎
Det spelar
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och lika många förståsigpåare som ska läsa lusen av folk…
Med det enda gemensamma att dessa varken har solceller eller pool men verkligen vet allt om det. Åtminstone på en övergripande teoretisk nivå.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju bero på att många solcellspajsare ideligen påstår att de tjänar pengar på sina solceller, men i verkligheten sipprar det bara tillbaka en rännil av de pengarna de ligger ute med. En eventuell vinst ligger något decennium bort.

Tror ingen påstår att man tjänar pengar på nöjen o dylikt..
Jag är en sådan solcellspajas och har haft min i tre år.
Att en eventuell vinst ligger något decennium bort då har man gjort en dålig affär.
För min del är anläggning betald inom två år och sen så tuffar den på några decennier till.
Tycker du att det sipprar en rännil pengar när vi snackar mellan 20-30 000 kr per år hittills på en investering på 120 000 kr??

Där är väl ingen som tvingas att köpa en solcellsanläggning??
Vill du inte ha en så helt ok men det innebär inte att alla som inte tycker som du har räknat fel.
Vi som köpt i rätt tid sitter med facit för våran investering och för min del så är det en av mina bättre affärer:)
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.