Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Jadå. Har elbil, passade på att baka, döttrarna badade. Gôtt att få betalt för att ladda bilen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
G gimmok skrev:
Är det moms på negativt elpris..?
Det är negativ moms åtminstone så länge medelpriset för månaden är positivt. Den dag en kund får negativt medelpris för en månad blir det lite spännande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Helt tydligt stigamtiserat att man kan göra en fullgod avkastning med minimal risk på nåt sånt som solceller....... Ditt problem just nu är att mitt värmebehov faktiskt råkar vara NÄSTAN lika stort på sommaren som på vintern. Men du kan absolut få mina siffror på vad solcellerna producerar under Oktober-Mars om du vill. du kan få siffror på vad det totala elbehovet är med om det gör dig glad.
Eftersom du så tvärsäkert påstår att du tjänar rejält på dina solceller, så är det väl enklare att du postar din kalkyl, för du måste ju ha en sådan för att veta…
 
Jag tror definitivt att det fortfarande går att räkna hem solceller i SE4. Men detta förutsätter att bidragen finns kvar under hela avräkningsperioden. I SE3 är det redan tveksamt och i SE1-2 så ser det inte så bra ut ens idag.

Det går att (med bidragen) få ihop en kalkyl i SE3, men det kräver bra förutsättningar för placering av cellerna. Jag har tyvärr inte detta.

I slutänden är bidragen helt styrande för lönsamheten. Bidragen för investeringen är ju vad de är när man beställer, men 60-öringen, nätnyttan, avgifter för försäljning och elpriset är svåra att sia om. Jag tror att förändringar av dessa kommer att försämra kalkylen kraftigt över tid, men andra tror ju inte det. Alla har rätt till sin åsikt. Jag tror dock att jag har rätt... 😁
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror definitivt att det fortfarande går att räkna hem solceller i SE4. Men detta förutsätter att bidragen finns kvar under hela avräkningsperioden. I SE3 är det redan tveksamt och i SE1-2 så ser det inte så bra ut ens idag.

Det går att (med bidragen) få ihop en kalkyl i SE3, men det kräver bra förutsättningar för placering av cellerna. Jag har tyvärr inte detta.

I slutänden är bidragen helt styrande för lönsamheten. Bidragen för investeringen är ju vad de är när man beställer, men 60-öringen, nätnyttan, avgifter för försäljning och elpriset är svåra att sia om. Jag tror att förändringar av dessa kommer att försämra kalkylen kraftigt över tid, men andra tror ju inte det. Alla har rätt till sin åsikt. Jag tror dock att jag har rätt... 😁
Ja, precis så. Bara det att medans du väntar på att få rätt så betalar skiten av sig. Men jag hade inte investerat 200000kr i solceller idag med de överoptimistiska prognoser man ser från vissa säljare.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Ja, precis så. Bara det att medans du väntar på att få rätt så betalar skiten av sig. Men jag hade inte investerat 200000kr i solceller idag med de överoptimistiska prognoser man ser från vissa säljare.
Nejdå, det tar ju typ ett decennium i bästa fall innan man går plus… men det är högst osäkert att ens den tiden räcker. Så har det varit ett bra tag.
Som nämnts innan, tex när 60-öringen försvinner ändras förutsättningarna drastiskt.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Eftersom du så tvärsäkert påstår att du tjänar rejält på dina solceller, så är det väl enklare att du postar din kalkyl, för du måste ju ha en sådan för att veta…
Jag betalar ledigt av mina solceller ja. Min kalkyl har jag postat stora delar av tidigare i tråden där nån som minsann kunde ekonomi och hängde upp sig på att jag kallade det vinst och det var visst helt jävla fel. Att lägga jobbet på att anonymisera min kalkyl och posta dokumentet tänker jag dock inte göra. Jag har redogjort för försäljningsvolymer, inköpsvolymer, inköpskostnad och försäljningskostnad. 60-öringen är ganska exakt 5500kr, den gör procentuell en rätt stor skillnad, speciellt på år som 2020 då det var historiskt låga priser.
 
Nissens
F fsn skrev:
Jag betalar ledigt av mina solceller ja. Min kalkyl har jag postat stora delar av tidigare i tråden där nån som minsann kunde ekonomi och hängde upp sig på att jag kallade det vinst och det var visst helt jävla fel. Att lägga jobbet på att anonymisera min kalkyl och posta dokumentet tänker jag dock inte göra. Jag har redogjort för försäljningsvolymer, inköpsvolymer, inköpskostnad och försäljningskostnad. 60-öringen är ganska exakt 5500kr, den gör procentuell en rätt stor skillnad, speciellt på år som 2020 då det var historiskt låga priser.
Ja, vinst gör man inte förrän investeringen är återbetald.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
F fsn skrev:
Helt tydligt stigamtiserat att man kan göra en fullgod avkastning med minimal risk på nåt sånt som solceller....... Ditt problem just nu är att mitt värmebehov faktiskt råkar vara NÄSTAN lika stort på sommaren som på vintern. Men du kan absolut få mina siffror på vad solcellerna producerar under Oktober-Mars om du vill. du kan få siffror på vad det totala elbehovet är med om det gör dig glad.
Är det mitt problem just nu att ditt elbehov är stort på sommaren?
Du kunde inte svara utan att vara otrevlig denna gång heller, trist...
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, vinst gör man inte förrän investeringen är återbetald.
Man kan kalla det vad man vill. Då spararde eller avbetalade eller vad man skall kalla det alla andra år då. Men nästa år så gör jag vinst då. Åtminstone om man räknade på det sättet som var rimlig innan inflationsracet.
 
F
G OMathson skrev:
Är det mitt problem just nu att ditt elbehov är stort på sommaren?
Du kunde inte svara utan att vara otrevlig denna gång heller, trist...
Det blir ju det då din tes var att mitt behov är så mycket högre på vintern, det var ju det du trummade ut. Men du behöver verkligen inte bry dig, jag kan räkna pengar, jag kan räkna kW och jag kan räkna kWh. Jag vet varför jag investerade i solcellerna och jag vet att det inte har varit en dålig investering så här långt, ingen genomsnittlig avkastning med motsvarande risk har varit i närheten.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
G
Min "tes" är att även din värmepump drar mest när det är som kallast ute, min det gör det garanterat.
Det går åt mest energi på vintern för de flesta hushåll i Sverige, pool, ac osv kan man leva utan men det går inte utan värme, varför ska då solceller premieras?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Min "tes" är att även din värmepump drar mest när det är som kallast ute, min det gör det garanterat.
Det går åt mest energi på vintern för de flesta hushåll i Sverige, pool, ac osv kan man leva utan men det går inte utan värme, varför ska då solceller premieras?
Du har helt rätt att det går utmärkt att överleva utan uppvärmd pool men om man väljer att ändå unna sig den lyxen så är det el som trots allt går åt och då kvarstår det faktum det går i princip lika mycket sommartid som vinter. Mitt hus är relativt välisolerat och jag har projat och byggt ihop bergvärmen själv och den går med bra COP även på vintern så jag tror inte det någon vintermånad gått mycket mer än 6-700kWh.
 
G
F fsn skrev:
Du har helt rätt att det går utmärkt att överleva utan uppvärmd pool men om man väljer att ändå unna sig den lyxen så är det el som trots allt går åt och då kvarstår det faktum det går i princip lika mycket sommartid som vinter. Mitt hus är relativt välisolerat och jag har projat och byggt ihop bergvärmen själv och den går med bra COP även på vintern så jag tror inte det någon vintermånad gått mycket mer än 6-700kWh.
Lite ot men mitt hundra år gamla tilläggsisolera hus drar som mest 1300kWh en kall vintermånad, sommarmånad knappt 300. Rätt ok ändå jämfört med liknade hus, har jämfört med några grannar som har högre. Jag har också byggt hela min bv anläggning själv ink konstruerat acc osv. Tyvärr lyssnade jag på andra för mycket när hålet borrades för drygt 20 år sedan, la ändå till några extra meter men då mitt system "suger musten ur hålet" så skulle jag haft minst 20 meter till.
Bra för dej att du kan värma pool och om du kör ac, ladda bil (vad vet jag) kan göra det billigt när du kan generera egen el. Jag har noll problem med att du och andra är nöjda med sina solceller men anser att det inte ska premieras gentemot andra energikällor i Sverige.
Lyx ska inte behöva bidrag utan lyx är upp till var och en att betala ur egen ficka.
Jag har betalat fullt pris och moms för min tilläggsisolering, bergvärme, nya pumpen från 2020 och allt annat jag gjort, ingen rot heller då jag gör allt själv.
Om solceller ska göra någon klimatnytta är det bättre de används i tex Grekland. Här gör det ingen nytta alls när vi verkligen behöver energi.
 
  • Gilla
Mikko58 och 2 till
  • Laddar…
R
Lite ot men att du har ett hundra år gammalt hus säger ingenting såvida du inte anger kvm, personer i hushållet, uppvärmningsyta + temp inomhus etc.

Man kan bo i en hundraårig 20kvm timmerkoja med 10 grader inomhus på vintern och ha minimal förbrukning. Är man bäst då?

Du kan flexa med dina siffror först när ovan fakta + mer är kända. Annars säger det lika mycket som att jag skulle säga att jag har en stor bil.
Men vad är en stor bil, en Nissan micra för att jag tycker den är större än en moped bil? 😜🤪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.