Håller på och förbereder för laddbox här hemma. (grävt markör mellan elskåpet och garage) Har ingen laddbar bil än men är på gång att byta bil ganska snart 😀

Funderar på en Zaptec go som verkar bra på tester.

Men jag har en liten undran om lastbalanserare. Jag får inget riktigt grepp om vad man ska köpa.

Ibland verkar de sitta på elcentralen, ibland via elmätaren. En del verkar bara fungera med vissa märken. Samtidigt finns det en väldigt stor prisskillnad, allt mellan 500 till 5000 kr. Kan ju bero på om grönt avdrag räknas eller inte, men ändå.

Hur ska man tänka?

Mvh
Boek
 
Jag skulle börja med att se över ifall jag verkligen behöver en lastbalansering. Dagens lastbalansering är grov och dum så jag ser den endast som ett skydd av mätarsäkringarna. Den ska alltså normalt inte träda i in.

Det jag skulle göra är först att se över belastningen i huset. Finns det stora tunga enfasförbrukare så blir det problem hur man än gör. Lastbalanserare av idag är ännu(?) så dumma att om någon tung enfaslast startar i huset, då bryts alla faser till elbilen. En lastbalansering kommer där eventuellt endast att leda till att elbilen inte blir laddad. Uppvärmningen av huset bör bara trefasig. Det innefattar kompressorn i värmepumpar av olika slag. Närmare bestämt gäller det att få ned toppbelastningen per fas i huset. Det är över denna punkt som man får ledig energi till elbilen, upp till vad mätarsäkringen medger.

Detta ska ställas mot elbilen. Är det en hybrid så laddar den oftast enfasigt. Det är lika dumt det. Här kanske man tjänar på att möblera om belastningen i huset för att frigöra en fas till elbilen. En lastbalansering fyller ingen funktion här.

Vidare behöver man bestämma sig för hur snabbt man vill ladda, dvs med vilken strömstyrka, och när och hur länge. Med eller utan lastbalanserare så behöver man matcha det mot tillgänglig energi. Man behöver alltså kanske säkra upp huset till 20 eller 25 A. De flesta klarar sig med en laddström på 6-10 A nattetid. Det kan det finnas plats för i anläggningen. Man vill ju antagligen att elbilen ska vara tillräckligt tankad på morgonen...

När du har dessa uppgifter, då kan vi börja snacka, och se om en lastbalansering tillför något.

Val av lastbalansering är vad jag förstår hårt knutet till laddstationen. Du får alltså utgå ifrån den och se vilka produkter som passar. Där finns saker som ledningsbunden eller trådfri signallering mellan mätarskåp och laddstation som kan vara viktigt. Det finns olika alternativ för hur den mäter, strömtrafo, energimätare etc, som ska få plats i mätarskåpet. Sedan finns finesser som tariffstyrd laddning, stöd för egen produktion etc. Jag är inte insatt i produktutbudet här.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
Väljer du Zaptec Go så kan du köpa en Tibber Pulse P1 och koppla in på elmätarens RJ12 uttag. Har du en nyare elmätare så finns det antingen RJ12 eller så är den förberedd för det.

P1:an tar el från separat mikro usb anslutning, så du behöver ett eluttag i närheten.

Du behöver inte köpa din el via Tibber för att ha appen med lastbalansering.
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Vi har 20 ampere säkrat till huset. Det kanske tom är i överkant. När vi köpte huset för 4 år sen så var förbrukningen 37000khw, (elpanna), men är nere på 17000 kWh (lvvp+lite andra insatser)

Jag gillar ju att basta, så det är väl lite det jag tänker på. Går tex tvätt och tumlare samtidigt så kanske det inte blir så mycket kvar till bilen.

Men visst, ställer man in att bilen ska ladda från kanske kl 23 så räcker det ju med råge för att åka till jobbet dan efter
 
När det gäller elmätare så var Eon här för ett par veckor sen och installerade en ny Landis Gyr E360. Den borde väl ha RJ12, har faktiskt inte kollat upp än
 
Det beror ju även lite på vad för elavtal du har. Ifall du inte har timpris så finns det ju ingen anledning egentligen att försöka ladda "max" när det är billigt. Då kan man gott köra på lågfart från att man parkerar bilen tills man ska åka igen.

Jag fick elbil i mars och jag har inte någon lastbalansering än i alla fall. Och ska jag vara ärlig så har jag nog inte något större behov av det heller. Då har jag ändå timpris och försöker maximera last när det är billigast. Innan värmesäsongen slutade så låste jag helt enkelt bara på att ladda max 10-13A istället för 16 som annars är max vad bilen klarar. Då har jag svårt att se att jag ska få problem med mina 20A säkringar någon gång alls. Sen får jag väl erkänna att jag nog kommer skaffa lastbalansering när jag väl får en "smart" elmätare om några månader. Men det är mer för att jag är intresserad av förbrukning etc än vad jag har något behov av det. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att man ens kan spara ihop till kostnaden för inköp av lastbalanseringen genom att kunna utnyttja det låga priserna liiite bättre än att bara ladda lite lagom snabbt över lite längre tid.
Men det beror ju även på hur mycket man kör med bilen och vad man har för bil hur mycket man behöver ladda för att det räcker dagen efter etc.
 
  • Gilla
Boek och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att klarar man sig med att ladda på natten så klarar de flesta sig utan lastbalansering. Då räcker det ofta att bara ställa maxströmmen med lite marginal till säkringsnivån.

Vill man ladda ofta ”prime time”, 17–20 eller så, är det en annan sak. Då kan man behöva balansera. Likaså om man flyttar andra tunga förbrukare (värme, varmvatten, tvätt och disk) till de billigare nattimmarna.

Jag behöver ofta ladda fullt över en helg på landet. 16 A säkring, dryga 40 timmar tillgängliga. Det är inga problem utan lastbalansering. Strängt taget går det på under tio timmar även om man ställer ner strömmen till 10 eller 12 A.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Vi har "månadsrörligt" elpris, men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden.

Kanske är lite onödigt att skaffa lastbalansering för tillfället, dock så får man ju 50 procent av kostnaden vid installationen av laddboxen.

Får klura lite
 
Det vi vet är att det kommer en effektavgift på nätavgiften. Då kan det vara trevligt att kunna begränsa toppeffekten.
 
  • Gilla
Boek och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Där finns saker som ledningsbunden eller trådfri signallering mellan mätarskåp och laddstation som kan vara viktigt. Det finns olika alternativ för hur den mäter, strömtrafo, energimätare etc, som ska få plats i mätarskåpet.
Har samma frågeställning som TS. Eftersom jag har dålig wifitäckning på platsen så vore det bra med ledningsbunden signallering mellan mätarskåp och laddstation. Har dock förstått att många bara har wifi.

Vilka laddboxar/lastbalanserare stödjer trådad kommunikation?
 
S skidaren skrev:
Har samma frågeställning som TS. Eftersom jag har dålig wifitäckning på platsen så vore det bra med ledningsbunden signallering mellan mätarskåp och laddstation. Har dock förstått att många bara har wifi.

Vilka laddboxar/lastbalanserare stödjer trådad kommunikation?
Zappi
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
.... Dagens lastbalansering är grov och dum så jag ser den endast som ett skydd av mätarsäkringarna. Den ska alltså normalt inte träda i in.

Det jag skulle göra är först att se över belastningen i huset. Finns det stora tunga enfasförbrukare så blir det problem hur man än gör. Lastbalanserare av idag är ännu(?) så dumma att om någon tung enfaslast startar i huset, då bryts alla faser till elbilen. En lastbalansering kommer där eventuellt endast att leda till att elbilen inte blir laddad.
Skulle säga att det är fel.
Alla idag är väl av typen "maxa säkringen"

Dvs är säkringen 16a
Och man kör tvättmaskinen med 10a så får elbilen sista 6a...
 
P P-son83 skrev:
Zappi
Zappi är jättebra både som laddare och sett ur lastbalansering. Om du i framtiden skaffar solceller på taket har den även stöd för det.

Kanske självklart info för många, men lastbalansering är bra om du tex efter en jobbdag har bilen på laddning och sätter på ugnen och spisen inför middagen; då pausas laddningen av elbilen och istället prioriteras huset om belastningen på ditt hus blir för högt (vilket kan hända om du tex har 16A till huset). Sen startas laddningen när belastningen till huset minskar- och allt sköter sig själv. Zappi funkar till både en och trefas laddning.

Har du ingen lastbalansering så måste du själv ha lite koll på belastningen i huset och manuellt stänga av billaddningen om du tex ska starta spis och ugn samtidigt som laddningen är igång. Lastbalansering i elbilsladdare skyddar alltså hussäkringen så den inte blir överbelastad.

Men planerar du att alltid enbart ladda på natten, så är väl risken för högre belastning liten och då kanske du kan spara någon tusenlapp som jag tror lastbalanseringen ("Harvi") till Zappi kan kosta. Köper du till en hub till Zappin så kan du dessutom följa allt inkl solcellsproduktion i realtid och en-två mån bak i tiden.
 
B Boek skrev:
Vi har "månadsrörligt" elpris, men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden.

Kanske är lite onödigt att skaffa lastbalansering för tillfället, dock så får man ju 50 procent av kostnaden vid installationen av laddboxen.

Får klura lite
Hur mycket brukar du köra per dygn?
 
Ser ingen som helst anledning att introducera en tung last i sin elanläggning utan att välja till automatisk effektanpassning mot huvudsäkring om det nu finns att välja till vid köptillfället.

Ser alla möjliga argument om att man kan planera sin laddning eller begränsa i bilen, men sen kommer det där tillfället då man måste ladda så mycket som möjligt när man kommit hem för att man behöver iväg igen på kvällen, du vill dumpa solelen i bilen då man inte får något betalt för tillfället eller någon kompis med en enfas-bil som behöver kräm snabbt.. sen står man där och "näe tyvärr vi har begränsat den till 10 A årets alla timmar för att inte blåsa säkringarna det där tillfället på julafton då vi kör alla spisplattor och ugnen samtidigt som elvärmen är på".
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.