Vi har nu nåtts av Smålandsvillans girighet, precis som Sophie & Palle.....

Vi har beställt ett Värnamo som tidigare nämnts och blivit lovade en del förändringar som enligt SMV kunde genomföras utan några problem. Det var faktiskt så att säljaren gav förslag på att vi skulle göra vissa av dem.

Dessa innefattade bl a;

- Stort fönster istället för litet toalettfönster på ena gaveln på ovanvåningen.
- Underlimmad diskho istället för 2 m rostfri plåt.
- Placering av inbyggnadsugn + micro bredvid kyl/frys istället för längst ned i ena hörnet av köket (väldigt malplacerat enligt vårt tycke).

Vad gäller ugnen och micron så stod det uttryckligen på SMV's hemsida att inbyggnadspaketet placerades där vi ville ha det, men när ritningarna kom så var det felritat. Hur som helst skulle detta fixas till, vi skulle få nya ritningar.

Det gick en månad. Sedan fick vi ett utskrivet brev i brevlådan där det stod att inga av dessa förändringar kan göras pga att fabriken har så mkt att göra. Gissa om vi gick i taket. SMV menar att de har rätt att göra sådana här ändringar i avtalet, trots att entrepenadkontraktet är påskrivet osv. "Läs det finstilta" blev vi uppmanade....

Vi kommer att försöka göra dessa förändringar själva och med utomstående hantverkare där det behövs. Från SMV får vi en mindre ekonomisk ersättning efter att SMV's affärsområdeschef sagt sitt, men det täcker inte de kostnader som uppstår för det extra arbetet.

Vill vi så kan vi enligt konsumentverket och en "nätadvokat" dra detta vidare och förmodligen bryta kontraktet eftersom SMV betett sig som de gjort. Frågan är bara om det är det man vill? Jag är säker på att många med mig redan "flyttat in" i tanken och förberett och planerat för framtiden, i just det hus man valt. Det känns tungt att välja bort det då.

Vi kommer efter många diskussioner vid köksbordet och halvt sömnlösa nätter, nu lämna detta bakom oss och börja om med en helt blank sida med SMV. Vi ska bli nöjda med vårt hus även om det kommer att kosta mer och krävas mer arbete än vad det var tänkt.

Jag vill med detta inlägg berätta för Sophie & Palle att ni ej är ensamma + berätta för alla andra om hur det kan bli om man blir för personlig och litar för mycket på en säljare. Men som jag skrev ovan så är stridsyxan nu nedgrävd och vi ska fortfarande bygga ett drömhus med Smålandsvillan!
 
Hej,

Är det någon som vet vilken färg och colör SmålandsVillan målar sina innertak med? Tänkte måla hallen vit med kom på att om vi tar en annan colör än taket kan det komma att se smutsigt ut..
 
Marelb och övriga som håller på att inreda övervåningen:
Jag har lite funderingar.

VA:
Hur har ni dragit eller tänkt dra vattenledningar till radiatorerna i alla rum på övervåningen?
Jag antar att det bara finns EN anslutning och att denna kommer upp
under toagolvet.
Att dra ledningarna i kattvinden verkar riskabelt och uteslutet pga frysrisk.
Jag antar alltså att man är tvungen att dra synliga ledningar längs med väggen, på den varma
sidan om isolering och ångspärr.
I mitt fall (villa Nybro) blir det till att dra ledning från toan i ena gaveln, förbi takkupan till motstående gavel
och därifrån in till vinkelgaveln.
Pust och stön och inte så estetiskt tilltalande.
Redogör gärna för alternativa sätt!

EL:
Alla plaströr för el/data/tele förmodar jag dras i glespanelen på den varma sidan av isolering och ångspärr samt givetvis i innerväggarna?

Ventilation:
Vad finns att tänka på?

Isolering:
Någon som isolerat med skivor i väggarna och sedan låtit blåsa in mineralull över hanbjälkslaget?
Jag antar att det är lättare och bättre att blåsa in ull i taket än att försöka få det tjockt och tätt för hand med skivor.
 
Hej!
Vår vvsare drog ledningarna till radiatorerna under det översta lagret mineralull på kattvinden. Gott nog enligt honom. Men hos oss är temperaturer under ca -20, - 22 gr utopi. Det skulle ha vart ett bra alternativ att dra dem i glespanelen men pga ett missförstånd blev det synliga rör för oss. Röret till radiatorerna kommer troligen upp på olika ställen beroende på vilket hus man har. Vårt kom upp ovanför tvättstugan i kattvinden sas, vi har pannan i tvättrummet.. Det finns inga rör under toalettgolvet, alla rör kommer upp på kattvindarna.
Rören slutar för vår del iom elementen, utom i barnens rum där det går till bägge elementen.

El, jo visst dras elen i glespanelen såklart. Glöm inte att påpeka att du vill ha trappbelysningen för sig. Det är sådant elektriker gärna glömmer. Och om du ska ha kontakter i närheten av elementen se till att de hamnar på rätt höjd mao så att de inte kolliderar med radiatorledningarna. Att man vill ha takkontakter med en krok är inte uppenbart för alla heller ... de kräver en regel att fästa kontakten i = extra arbete ...

Tilluftsventilation kan man inte ha för mycket av (en i varje rum utom i badrummet) och den måste man redovisa tillsammans med en enkel planlösningsskiss för sin byggnadsinspektör. Man ska inte glömma att bygga in frånluftsröret i väggen och dessutom ska man dra upp toalettens luftningsledning så att den hamnar högre upp än vad smålandsvillan sätter den. Ventilerna ska tätas med t ex silikon mot plastfolien.

Jag tror att det är svårt att hitta någon som levererar en sådan liten mängd lösull.

Jag skulle förbereda för en centraldammsugare, borra ett hål innuti en vägg till nedervåningen mao.

I badrummet har vi dolda ledningar. Vi har en toalett med p-lås (som en vägghängd fast den står på golvet ...) vilket gör toastolen betydligt mer rörlig än om man har en toalett med Slås.
mvh fia
 
Hej Completer!

Nu vet du själv varför vi var så lea och förbannade.. tråkigt att SMV ens kommer sig för att göra på detta sätt!?

Vi kunde ju oxå ha gått vidare med vår grej, men valde precis som du att inte göra det.. Dels för att vår säljare lovade oss

att kontakta oss efter att han hade kommit fram till en rimlig kompensation. Vilket såklart aldrig hände och när Palle ringde

upp honom 2 v. senare sa han att vi inte skulle få nån kompensation alls!!! ??? Så nu är vi väldigt nyfikna på vad dom erbjöd

er?

Ha det bäst/ Sophie & Palle
 
Wee! På måndag skall vi göra slutbeställningen! Har just bestämt oss för vilket husfärg vi skall ha och det var vårt största bekymmer! :D Har dessutom bestämt oss för att välja kaklingsförberett och ta in vår egna kakelsättare. Vi hade tänkt att inte ha kakel alls först men nu blir det av. :)

Har massa bilder och info i bloggen - länk i signaturen.
 
Snysop:
Vilken färg blev det till slut??

Vi valde också kaklingsförberett.. detta visade sig innebära att man får avdrag för våtrumsmattorna MEN smv sätter ialf upp våtrumsmattor (i blandade färger/stuvbitar) som man sen ska kakla på då.. (SE BILD)
Vår kakelsättare tyckte detta var lite konstigt men dom menar på att detta är dom "nya" reglerna för fuktspärr och att allt är i sin ordning.
 
  • Husleverans 11okt 058FF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annie&Kenneth......... eh?!! Det verkar ju helmysko! Varför skall man då ta kaklingsförberett? Är det bara för att få elen framdragen som man ändå får betala 3000 för? Vår hussäljare sa att det inte blir något avdrag för våtrumsmattorna..... Knepigt. Känns som att det inte är någon idé att välja bort något då utan köra på som vanligt......... Mysko. Inte alls kul. :( På måndag skall vi göra slutbeställning. Får se vad de säger då. BLÄ säger jag just nu. Kakel %¤&#@......... :(

Idag var vi och kikade på ett gäng nybyggda oinflyttade smv's. De hade tre färger, mörkgrå, vit och grå - alla helfärgade (gavlar och under fönster) och rött tak. Har bilder i bloggen. Nu lutar det faktiskt åt grått med rött tak.......... Kom på att svart tak blir lite väl mörkt och tryckande på vår skogstomt. :)
 
Snysop:
Jag blir nu själv lite kluven ang detta.. Vi hade aldrig något val där det stog kaklingsförbetrett bara val där man gjorde avdrag för våtrumsmattorna.. När man gjorde det valet så gjorde man ju det för att man skulle kakla.. Men som sagt enligt vår säljare är detta dom nya reglerna. Vi fick avdrag på 5250:- för våtrumsmattorna, huset är levererat för 1 vecka sedan.
 
Hmm...... I våra "slutbeställningspapper" finns inget val alls för kaklingsförberett. Bara "Kakel/klinker". "Vid kakel/klinker väljs inte våtrumsväggmatta och våtrumsmatta". "Vid kakel/klinker levereras vvs-utrustning, radiator och badrumsskåp löst".

Mysko värre. Var gör jag valet för kaklingsförberett som säljaren nämnde? Är du SÄKER på att det är de nya reglerna som gäller i erat badrum? De började gälla 1 juli 2007.

Jag trodde att det skulle sättas upp någon "riktig" kaklingsmatta som man sen kaklar på. Inte en "vanlig" våtrumsmatta. Jaja, det löser sig på måndag. Har fortfarande inte bestämt oss för om vi skall kakla eller ej. Nu lutar det åt att strunta i kakel........

Edit: Har inget val där jag kan välja bort våtrumsmattorna heller.....
 
Det ända svar vi fick när vi öppnade dörren till badrummet och såg väggarna var att detta är dom nya reglerna för badrum osv. Vår kakelsättare som sagt tyckte även han att det var lite konstigt och har därför begärt skriftligt på att detta är ok. Lite oroväckande men man får lita på att dom vet vad dom gör...

Du får gärna höra av dig efter ert möte och säga vad din säljare sa om detta.

P.s du menade väl att dom nya reglerna ska börja gälla 2008?
 
Njaee, här står det från 1 juli 2007. Tror att firmorna har fram till 1 juli 2008 på att ändra sitt arbetssätt. Så lät det som från vår kakelsättare iaf. :)
 
OK men då är allt i sin ordning. Att ha våtrumsmatta bakom kakel måste ju ändå vara den tätaste fuktspärren..? Så påsåvis känns det bra.
 
Sophie & Palle; Den "kompensation" vi blir erbjudna är följande;

- Vi får 2 löst levererade fönster till ovanvåningen till rabatterat pris, 5300:-. Montering ombesörjer vi själva.
- Vi får avdrag på 3500:- för löst leverad inbyggnadsugn + micro. Montering av skåp, framdragning av el osv ombesörjer vi själva.

På övriga punkter blir vi ej kompenserade överhuvudtaget. Vi fick någon tusing rabatt på helkaklat badrum, men det handlar om mindre än 2,5% i rabatt.


För att förtydliga kakeldiskussionen så kör jag vår story;

Vi skulle också ha "kaklingsförberett" från början. Detta innebar att badrummet lämnades utan tätskikt, men uppreglat alternativt dubbelgipsat för att klara kakel/klinkers. Det innebar också att ett vanligt VP-rör sattes in i väggen för att eldragning till ev. värmegolv skulle underlättas.

I juli i år (2007) kom nya byggdirektiv vad gäller badrum, heltäckande fuktspärr=matta skall användas. I samband med detta tog SMV beslut om att ej erbjuda kaklingsförberett. De erbjöd istället att sätta dit s.k "skrotmatta" av ändbitar och udda färger som sedan plattsättaren kan kakla på. Denna matta skulle sättas dit kostnadsfritt.

Det finns dock ett problem här och det är att normalt så sätter man värmegolv (komfortvärme -el) UNDER tätskiktet. Alltså måste man börja med att riva upp mattan på golvet, bila bort flytspacklet, och göra om hela golvet = icke tänkbart.

SMV tyckte dock att man gott kunde lägga värmegolvet ovanpå deras matta, för att sedan spackla, lägga ytterligare en matta, och sedan kakla ovanpå alltsammans. Bortsett från att 2 oberoende entrprenörer starkt tagit avstånd från en sådan lösning så skulle det innebära en höjning av golvet på mellan 5-10 cm.

SMV har nu tagit tillbaka sitt erbjudande om skrotmatta och erbjuder numera enbart matta eller helkaklat för ca 44000:-. Då ingår kakel/klinker för max 250/kvm. Det går att välja dyrare, men då får man lägga till mellanskillnaden själv. Hoppas att detta klargör den invecklade situationen lite :)
 
Snysop, läste på er blogg att ni ej fått någon offert från snickarlaget på trappa, vi sitter i samma sits. Vad var det för alternativ lösning ni hade genom säljaren, vit trappa, med ek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.