Snysop, räkna med att du ändå måste tapetsera om efter att huset satt sig. Jag räknar med att det kommer att bli nya tapeter om ca. 2år, i nåt rum i.a.f. har hört att smv tapetserar om efter 2års bes.
 
Sheriffen, men oftast visar väl sig sättningarna i hörnena? Så man _kan_ klara sig undan med fondväggar. Eller?
 
fialottabus skrev:
jag skulle kolla med Smålandsvillan var reglarna till en dushhörna sitter, eftersom man för att följa försäkringsbolagens regler måste ha reglar bakom tyngre prylar i badrummet. Själva följde vi smålandsvillans ritning med en 80x80 duschhörna utritad. Tyvärr fanns inga reglar bakom väggen. Så fråga SMV.
Hej,
Hur gick det då när det inte fanns reglar då? Tycker du att en 90x90 får rum?
 
90 x 90 får inte rum. Inte i Kalmar. Vi satte in en duschvägg, den satte vi 80 cm från yttervägg. 10 cm kvar till toa. Man vill ju gärna ha lite benutrymme kvar sen. Reglar sitter enligt vår säljare med 30 cm cc.
 
hej!
Jo vi satte duschväggarna med gipsexpandrar och massor av silikon ... men om det skulle bli skador beroende på att det saknas reglar bakom duschhörnan har säkert försäkringsbolaget åsikter eftersom de vill att man ska följa branchreglerna.
Jag gissar att väggen sviktar mer när det inte finns någon regel. Vi har svängbara dörrar och de hänger ju helt i väggen. Vi har dessutom kakel.
Jag tycker att man borde kunna kräva av smålandsvillan att de följer branchregler och sätter reglar där dushhörnan ska fästas och att de berättar var reglarna sitter.
Jag tror inte heller att en 90 *90 kan bli bra. 80 * 90 el 100 kan man kanske ha. 80 *80 är litet, särskilt när man ska tvåla ín tårna.
 
snysop skrev:
Sheriffen, men oftast visar väl sig sättningarna i hörnena? Så man _kan_ klara sig undan med fondväggar. Eller?
hej
våra tapetsprickor syns framför allt ovanför dörrkarmarna. Längst in i hörnen sitter det någon slags silikongucka och där syns nästan inga sprickor.
 
Vi har satt in en 90*90 dusch i vårt västervik. Inga problem. Visst är det inget utrymme mellan duschen och toaletten men dörrarna går att svänga innåt och då är man ju av med dem om man vill ha plats. Det är väl bara att hoppas att duschen sitter där den sitter om det nu inte är reglar bakom. Vi valde dock att han standard (tråkiga plastmattor) så inom 10 år lär vi garaterat kakla där. Får väl se hur vi gör då.

Ser att ni pratar sprickor i tapeten. Kan bara säga att efter 8 månader i huset har vi inga skador på någon tapet förutom då att katten kloat i två hörn :(...
 
Någon som har bilder på era ovanvåningar på villa västervik eller villa kalmar? Skulle helst vilja ha 3 sovrum däruppe.
Mvh Linda
 
Hej
Någon som vet färgkoderna på smålandsvillorna med vit fasad ock ljusgrå knutar,foder?
Tack
 
Fimpen69:
Den vita färgkoden är följande S0502-Y och den Grå S2005-Y 20 R

Ska du måla om??

Mvh
Annie
 
Tackar!
Skulle bara kolla att säljaren har gjort rätt på slutbeställningen.
Han har skrivit: fasad S0502-Y och det andra 2005-Y20R,inget S det kanske dom fattar ändå.
Ska bygga en Kalmar i Köping,leverans v:a 4
 
Vad roligt med fler som bygger Kalmar, känns som det är den populäraste villan nu från SMV. Vilka tillval har ni gjort?
 
mollymattis skrev:
Någon som har bilder på era ovanvåningar på villa västervik eller villa kalmar? Skulle helst vilja ha 3 sovrum däruppe.
Mvh Linda
Vi har en blogg som du kan titta lite på. http://huset2007.blogspot.com/ Men vi är ju inte färdiga än. Har "bara" isolerat färdigt. Vill du ha färdiga bilder så har jag några på datorn som jag kan maila. Det är från villor, västervik, som har sålts och legat ute på nätet alternativt från något visningshus.

/Maria
 
maila gärna några bilder från visningshus. har kollat din blogg! mvh linda
 
Försökte det... men mailar jag genom bygga hus kan man inte bifoga filer, eller?! Skulle jag kunna få din mail adress? Du kan ju skicka den i ett privat meddelande om du vill.

/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.