Vilken tid är det ok att starta gräsklipparen?

  • 07-09

    222 Röster 19,7%
  • 09-12

    855 Röster 75,7%
  • 12-15

    356 Röster 31,5%
  • 15-18

    326 Röster 28,9%
  • 18-21

    229 Röster 20,3%
  • 21-00

    36 Röster 3,2%
  • Antal röster
    1 129
hsd
Hänsyn bör man alltid ta , jag till exempel har en granne som brukar jobba natt och ser ju på kvällen om bilen är hemma eller inte, så då kan jag vänta till eftermiddagen med sysslor som väsnas då grannen förmodligen vill sova på förmiddagen 😇
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
galento
hsd hsd skrev:
Hänsyn bör man alltid ta , jag till exempel har en granne som brukar jobba natt och ser ju på kvällen om bilen är hemma eller inte, så då kan jag vänta till eftermiddagen med sysslor som väsnas då grannen förmodligen vill sova på förmiddagen 😇
Ja man kommer ju ihåg hur värdefullt det var med varje halvtimme man kunde få efter
flera 12 timmars nattskift i rad 👍
 
Grannen brukar sortera matjord och sten, tanten inte så nöjd när han börjar 09 på helgen efter hon jobbat vaken natt. Men det kan ju han omöjligen veta när hon gör så han är förlåten 🙂
Beroende på hur man bor så kan jag tycka att 9-10 på helgen är ok
 
R Rkarlsson skrev:
Nu vrider du det. Jag får när jag vill på hela dygnet klippa mitt gräs. Frågan är när det är bäst med "hänsyn" till grannar.
Inte när man FÅR eller BÖR utan när det är BÄST pga grannar.

Så håll dig till
- när är det bäst pga hänsyn till sjusovare, bakfyllor, utesittare, ljudkänsliga, avgaskänsliga, tjuriga gubbar/kärringar.
när det är "BÄST" kan du bara veta efter att ha gått runt i gruppboendet och frågat alla ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
när det är "BÄST" kan du bara veta efter att ha gått runt i gruppboendet och frågat alla ;)
Men då är vi där igen ju. Aldrig, då blir det en djungel istället :p
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har en el själv den låter ju mindre än grannarnas bensin men tyst skulle jag inte säga. Jag satte 09-21 men själv skulle jag nog undvida att väsnas för mycket om jag kan utanför 10-20 tiden.
Måste man klippa gräset löjligt tidigt el. sent så kan man ta panlampa och kökssaxen :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
I det land jag bor, i mellersta Europa, är det i tätbebyggt område förbjudet enligt lag att klippa gräs eller göra annat bullrigt trädgårdsarbete mellan kl 21 och 8. Inte heller på sön- eller helgdagar. Det tycker jag är vettigt - bortsett vad gäller sön- och helgdagar. Det är ju då man är ledig och har tid att jobba i trädgården.
Och så tycker jag att det är trevligt om grannarna inte klipper gräs efter kl 19-20 på kvällarna, då det är skönt med lite lugn om man sitter ute och äter.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
I Sverige får man klippa gräs eller leva om högt när man vill, elda heliga böcker i direktsändning men snart blir det till att köpa utsläppsrätter när man ska släppa väder (iaf om MP kommer in i Riksdagen igen).
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Idag söndag i juli/semestertider startade Nacka kommun själva att klippa de allmänna gräsmattorna här i området 08:45.
Först med en stor bullrig gräsklippare sedan med en bensindriven trimmer och för att avsluta ljudkalaset med en bensindriven lövblås.
I 47 min höll de på utanför våra sovrumsfönster (som vi tyvärr måste hålla öppna nu på sommaren pga. värmen inne i husen).

Tack för det Nacka kommun!!

En stilla undran, gäller inte (ibland oskrivna) regler (och vanligt vett!) kommunerna själva??

Själv hade jag inte börjat klippa (med respekt för grannarna) förrän tidigast 10.00 men sannolikt inte före 11.00.

Och hade kanske inte direkt gillat det men hade inte haft synpunkter om de börjat 10.00 på en söndag, eller 07.00 på en vardag.
Men 08:45 på en söndag är f*n inte okej!
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Idag söndag i juli/semestertider startade Nacka kommun själva att klippa de allmänna gräsmattorna här i området 08:45.
Först med en stor bullrig gräsklippare sedan med en bensindriven trimmer och för att avsluta ljudkalaset med en bensindriven lövblås.
I 47 min höll de på utanför våra sovrumsfönster (som vi tyvärr måste hålla öppna nu på sommaren pga. värmen inne i husen).

Tack för det Nacka kommun!!

En stilla undran, gäller inte (ibland oskrivna) regler (och vanligt vett!) kommunerna själva??

Själv hade jag inte börjat klippa (med respekt för grannarna) förrän tidigast 10.00 men sannolikt inte före 11.00.

Och hade kanske inte direkt gillat det men hade inte haft synpunkter om de börjat 10.00 på en söndag, eller 07.00 på en vardag.
Men 08:45 på en söndag är f*n inte okej!
Ska kommunen ta hänsyn till att du har fönstret öppet tycker du?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Idag söndag i juli/semestertider startade Nacka kommun själva att klippa de allmänna gräsmattorna här i området 08:45.
Först med en stor bullrig gräsklippare sedan med en bensindriven trimmer och för att avsluta ljudkalaset med en bensindriven lövblås.
I 47 min höll de på utanför våra sovrumsfönster (som vi tyvärr måste hålla öppna nu på sommaren pga. värmen inne i husen).

Tack för det Nacka kommun!!

En stilla undran, gäller inte (ibland oskrivna) regler (och vanligt vett!) kommunerna själva??

Själv hade jag inte börjat klippa (med respekt för grannarna) förrän tidigast 10.00 men sannolikt inte före 11.00.

Och hade kanske inte direkt gillat det men hade inte haft synpunkter om de börjat 10.00 på en söndag, eller 07.00 på en vardag.
Men 08:45 på en söndag är f*n inte okej!
Dina värmebekymmer är just dina. Det finns LLVP att installera som ger behaglig kyla. Vi kör dubbla i huset så man kan frysa om så önskas.

Ledig och semester/sommarlov så vaknade man utan alarm 05:42 och ungarna en halvtimme senare.
08:45 har man ju ätit frukost sedan länge och känner lätt ångest för att inte hunnit börja på med dagens bestyr.

Frågan är vad som gör att kommunen inte kommer igång före 08:45? Låter slappt.
 
  • Gilla
  • Haha
MasMats och 6 till
  • Laddar…
Citarerar inlägg om Nacka kommun !

Klipper de varje dag 🤔 , annars finns ju dessa

Skärmbild 2024-07-21 105201.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ska kommunen ta hänsyn till att du har fönstret öppet tycker du?
Absolut!
I ett tätbebyggt område visar man respekt för sina grannar och då utgår jag från att kommunen (som sätter upp reglerna) gör detsamma.
Om man bor på landet kan man skita i vad grannar heter då det ofta är stora avstånd till dessa.

Så det är sannolikt ett storstadsproblem ja!

Sedan om man av vana går upp tidigt eller har barn som väcker en är helt irrelevant.
Detta är en fråga om respekt för sin omgivning.

Å visst, jag investerar gärna ca. 20 000:- i en LLVP bara så att kommunen själva skall kunna bryta sina skrivna/oskrivna regler för att de skall kunna klippa gräset tidigt en söndagsmorgon, utan att dess medborgare/skattebetalare skall komma med klagomål, helt rimligt. 👍
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Citarerar inlägg om Nacka kommun !

Klipper de varje dag 🤔 , annars finns ju dessa

[bild]
Som sagt efter 10 på helger eller 07 på vardagar inga problem. 🤷‍♂️
 
U Uppner skrev:
Absolut!
I ett tätbebyggt område visar man respekt för sina grannar och då utgår jag från att kommunen (som sätter upp reglerna) gör detsamma.
Om man bor på landet kan man skita i vad grannar heter då det ofta är stora avstånd till dessa.

Så det är sannolikt ett storstadsproblem ja!

Sedan om man av vana går upp tidigt eller har barn som väcker en är helt irrelevant.
Detta är en fråga om respekt för sin omgivning.

Å visst, jag investerar gärna ca. 20 000:- i en LLVP bara så att kommunen själva skall kunna bryta sina skrivna/oskrivna regler för att de skall kunna klippa gräset tidigt en söndagsmorgon, utan att dess medborgare/skattebetalare skall komma med klagomål, helt rimligt. 👍
Ditt fönster som är öppet pga varmt inne anses nog också irrelevant.. du hade kunnat stänga fönstret och somna om. Har du ett fönster öppet under natten är det förmodligen inte varmt inne längre.

Eller så får du helt enkelt välja mellan lite gräsklippareskönsång eller att känna dig lite varm.

Var glad att kommunen sköter om grönytorna, så är det inte i alla kommuner längre.
 
  • Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.