Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och så lärde man sig något nytt, Clovve och glassen pajaspinne.

GB-gubben, även kallad Glassgubben, som egentligen heter Clovve, är symbolen för GB Glace. Från början var GB-gubben inte tänkt som en symbol för hela företaget utan enbart för en enda glass. 1965 infördes en glass som hette Pajaspinne, och i samband med detta skapades GB-gubben av Uno Hattling på Tessab reklambyrå som en symbol för just denna glass. Pajaspinnen levde inte kvar i så många år men GB-gubben överlevde glassen och med tiden blev den en symbol för hela företaget.

[bild]
Står en sån gubbe i min källare. Har ingen aaaaaaning om hur han hamnat där.
 
  • Haha
  • Wow
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vanlig TV. Dvs som sänds till samtliga mottagare ett program efter det andra. Därav "linjär" eftersom man varken kan ändra ordningen på programmen, välja när de skall ses, pausa eller dylikt.
Det går utmärkt att pausa, om man har rätt teknik för det. T.ex. en modern TV-mottagare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det går utmärkt att pausa, om man har rätt teknik för det. T.ex. en modern TV-mottagare.
Den buffrar bara. Fortfarande linjärtv
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den buffrar bara. Fortfarande linjärtv
Minns när vi köpte ny tv, runt -90.
BiB (bild i bild), och pausfunktion.

Och allt detta medans MTv fortfarande var som många av oss minns det! 😍

Steve Blame
Ray Cokes
Pip Dank
Rebecca de Ruvo
Osv.
 
  • Gilla
  • Haha
FreQa och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det går utmärkt att pausa, om man har rätt teknik för det. T.ex. en modern TV-mottagare.
Du kan väl inte pausa t ex SVT1, byta till MTV en stund och sen gå tillbaks till SVT1 och fortsätta där du var?

På den tiden jag hade modern DVB-mottagare kunde man bara byta mellan kanalerna i samma MUX om inspelning/buffring var aktivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det går utmärkt att pausa, om man har rätt teknik för det. T.ex. en modern TV-mottagare.
Nej, som andra sagt så är det en ganska begränsad funktion. Den bygger på inspelning av TV-programmet när det sänds, och är som sagt behäftat med vissa begränsningar.

Jag körde för många år sedan ett hemmabyggt system bestående av "capture"-kort och MythTV, (någon som kommer ihåg det?) med bättre funktionalitet än din moderna TV eftersom den hade sin egen tuner och du därför kunde byta fritt bland alla andra kanaler.

Men man kunde dock fortfarande bara "pausa" ett program. Om du vill kunna pausa två eller flera program samtidigt så måste du ha någon av alla de moderna on-demand-tjänsterna som är vanliga idag.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Minns när vi köpte ny tv, runt -90.
BiB (bild i bild), och pausfunktion.

Och allt detta medans MTv fortfarande var som många av oss minns det! 😍

Steve Blame
Ray Cokes
Pip Dank
Rebecca de Ruvo
Osv.
Pausfunktion 1990? Vet du hur den tekniken fungerade? Hade den en inbyggd VCR eller hur? (Är uppriktigt intresserad.)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Pausfunktion 1990? Vet du hur den tekniken fungerade? Hade den en inbyggd VCR eller hur? (Är uppriktigt intresserad.)
Pausfunktion eller frysfunktion (en bildruta)
 
Vanlig tv-sändning / tv-antenn 🙄 åskan slog (ner) ut var antenn (och hela bioanläggningen) för några år sedan, insåg att det var inte lönt att laga antennen då vi inte tittade på vanliga tv-sändningar så ofta..

Vi ser det mesta relevanta (för oss) ändå - vi har kvar alla streamingtjänsterna som vi hade innan också!

(sparade dock typ 600 kr/mån på att säga upp "boxer" )
 
Apropå TV:….https://open.spotify.com/track/3ol2uMEGSbtOZti5EOXV1Q?si=sPFxZSx_T1WzwSRYvC09wA
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den buffrar bara. Fortfarande linjärtv
Och vad spelar det för roll egentligen? Tycker resonemanget blir lite störigt, att det inte skulle vara fiiint nog att se på saker som sänds ut med radiovågor

Vill jag spara ett program till senare, så sätter jag igång en inspelning. Vill jag gå och poppa popcorn, så pausar jag. Vill jag snabbspola reklam, så gör jag det.

Vill jag se något som sändes för två timmar sedan, så spolar jag tillbaka.

Det funkar också utmärkt att schemalägga inspelningar, och systemet tar hand om ifall kanalen byter tid och dag.

Och så slipper vi galna streamingföretag, som tar bort filmer eller serier innan vi sett dem.

Hur ser du sport eller nyheter förresten?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Pausfunktion 1990? Vet du hur den tekniken fungerade? Hade den en inbyggd VCR eller hur? (Är uppriktigt intresserad.)
En Finlux, vill jag minnas min tyskättlade fader kom hem med. Jag kan blanda ihop åren, BiB är jag hundra på, men vill minnas att det även gick att pausa.
Tyvärr ingen koll på tekniken, kan röra ihop det. 😇
 
Ja, frysa bilden kunde man göra på den tiden. Men man gick ju miste om det som sändes under tiden man granskade den frysta bildrutan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, frysa bilden kunde man göra på den tiden. Men man gick ju miste om det som sändes under tiden man granskade den frysta bildrutan.
Ja, jag undrar om det inte var din funktionen som lanserades som paus?
 
S skogaliten skrev:
Och vad spelar det för roll egentligen? Tycker resonemanget blir lite störigt, att det inte skulle vara fiiint nog att se på saker som sänds ut med radiovågor

Vill jag spara ett program till senare, så sätter jag igång en inspelning. Vill jag gå och poppa popcorn, så pausar jag. Vill jag snabbspola reklam, så gör jag det.

Vill jag se något som sändes för två timmar sedan, så spolar jag tillbaka.

Det funkar också utmärkt att schemalägga inspelningar, och systemet tar hand om ifall kanalen byter tid och dag.

Och så slipper vi galna streamingföretag, som tar bort filmer eller serier innan vi sett dem.

Hur ser du sport eller nyheter förresten?
Helt ointressant av sport. Nyheterna läser jag på SvD.se
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.