Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Då var jag på väg till flyget...

Det är ju inte alls säkert att den som klippte gräset vid 8 gjorde det för att djävlas med sina grannar eller ens var oförståndig. Det blevkanske en ofrånkomlig kompromiss.

Moraliserandet i det här forumet är ju sjukt.
Skulle jag inte säga att det är. De flesta medlemmar har nog mer vett än snittet av den svenska befolkningen. Det är nog mer att vi måste lära oss tänka oss in i andras livssituationer och visa respekt. Samhället har nog ändrats mycket de senaste 2-3 generationerna, kanske till det sämre om du frågar mig. Ta exemplet: jag måste hinna klippa gräset tidigt på lördag morgon innan jag åker till Mallis , omöjligt att vänta 1 vecka eller 2 tills jag kommer hem, skiter i grannarna….
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Oj, är snittet så illa?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Senaste villaområdet jag bodde i var nybyggt. Ca 12 år sedan. Noll hushåll hade besinare.....
Hur många kvadrat var tomterna i snitt?
 
S
M MagHam skrev:
Hur många kvadrat var tomterna i snitt?
1200 kanske
 
S
Nuvarande område 3000
 
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Nej, alla grannar tycker det är för tidigt. Det är ett slags störningsmoment man vet att man inte gör så tidigt på en helg. Man gör inte det heller på vardagen kl. 08.00 om det ger ljud. Är det tystlåtet går det bra. Man behöver bara ha lite koll på hur grannarna gör? Hur vill man själv ha det?
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Man måste ju ta hänsyn till dom som är bakis, för det är ju på intet vis självförvållat. För det kan väl aldrig vara någon som inte är bakfull som har problem med att någon klipper gräs på förmiddagen. 🤔
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man måste ju ta hänsyn till dom som är bakis, för det är ju på intet vis självförvållat. För det kan väl aldrig vara någon som inte är bakfull som har problem med att någon klipper gräs på förmiddagen. 🤔
Jag var inte bakfull midsommardagen men var ändå glad över att ingen i min ort klippte gräset den dagen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Då var jag på väg till flyget...

Det är ju inte alls säkert att den som klippte gräset vid 8 gjorde det för att djävlas med sina grannar eller ens var oförståndig. Det blevkanske en ofrånkomlig kompromiss.

Moraliserandet i det här forumet är ju sjukt.
Och det sista innan du flyger iväg är att klippa gräset.... om det vore så tror jag ingen skulle bry sig, men om du flög varje lördag så....
Jag är lyckligt lottad. Vår granne klipper gräset en gång per sommar. I år var dt på midsommarafton eftermiddagen....
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
T torn skrev:
Om du läser igen ser du att jag inte skriver ett ord om att vara bakfull… I övrigt kan du hitta på vilka scenario du vill. Den som klipper kanske just fick reda på att svärmor kommer över på lunch o vill att det ska se städat ut i trädgården. Min poäng var att många projicerade ett jag-jag-jag-perspektiv på den som klipper, medan jag anser att det jag-perspektivet likaväl kan läggas på den som anser att ’JAG ska minsann få sova ut länge på midsommardagen’.🙃
Kul resonemang där. Jag antar att lagar inte heller är något som bör finnas. Man kan ju tycka de är fel!
 
blomknopp blomknopp skrev:
Nej, alla grannar tycker det är för tidigt. Det är ett slags störningsmoment man vet att man inte gör så tidigt på en helg. Man gör inte det heller på vardagen kl. 08.00 om det ger ljud. Är det tystlåtet går det bra. Man behöver bara ha lite koll på hur grannarna gör? Hur vill man själv ha det?
Ska man inte hålla på med något verktyg som låter alls en vardag heller kl 8? Där vågar jag sticka ut och säga att 07 är helt okej och ingen fara alls. Sen tror jag inte på att så många klipper gräset kl 07.
Men vår kommun gör det, såg de klippte en liten park i morse 0640 med en såndär zeroturn bensinare.
 
M MagHam skrev:
8 timmar 😮
Var den häcken 500 meter lång?
Brukar väl gå på en halvtimme.
De kom tillbaka dagen efter och gjorde klart.😊
Nyfiken på att se när du klipper 100m häck, 2,5m hög, 1,0 djup på båda sidor samt höjden.
Alltså 2,5x100x2+ 100 x1=600m2 häck på 30min...🤣🤣🤣🤣
Hade jag varit som du så hade jag erbjudit att klippa för ett fast pris och tjänat guldgruvan......
 
C Carsten Sjölin skrev:
De kom tillbaka dagen efter och gjorde klart.😊
Nyfiken på att se när du klipper 100m häck, 2,5m hög, 1,0 djup på båda sidor samt höjden.
Alltså 2,5x100x2+ 100 x1=600m2 häck på 30min...🤣🤣🤣🤣
Hade jag varit som du så hade jag erbjudit att klippa för ett fast pris och tjänat guldgruvan......
Men 8 timmar? Skulle vilja se den häcken. Halvtimme är ju för kort tid men 8 timmar är ju herrejösses lång tid för den lilla biten.
 
C Carsten Sjölin skrev:
....Nyfiken på att se när du klipper 100m häck, 2,5m hög, 1,0 djup på båda sidor samt höjden.
.....
Jag "underdrev" lite för att spetsa till inlägget 😉
Men det går rätt fort när jag klipper. Är av den åsikten att det inte behöver bli perfekt, för inom några veckor har naturen gjort det snett och ojämnt igen i alla fall.
 
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Tror det har med värmen att göra. Innan solen står för högt är det mycket lättare att ta itu med fysiskt krävande trädgårdsarbete. Eller sent på kvällen vid åtta-tio.

Jag hörde mig för med alla grannar när jag flyttade in. De verkar inte ha några problem med ljud. De klipper själva på alla möjliga tider. Skönt att kolla vad grannarna tycker först. Rekommenderas!
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.