A Anders_Nilsson skrev:
Ett kungadöme men inget land. England är inte med bland FN:s lista över nationer.
Okej! Då har man fått lära sig fel en gång i tiden när man gick i skolan.
Sökte och hittade denna informationen så nog blev man lärd riktigt i skolan.
 
  • Skärmdump av artikel om England som del av Storbritannien men inte självständig stat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mitt "knep" var att köpa ett jordat grenuttag (jag valde med 3 uttag), klippa av sladden så det blev ungefär 20 cm kvar och där sätta ett sladdmonterat C14 apparatintag. Sen när man kommer till nya landet går man till en elektronikbutik och köper ett sladdställ till dator.

https://www.kjell.com/se/produkter/...om/apparatkontakter/apparatkontakt-c14-p39935

Noterade på den där sidan att Kjell faktiskt hade en färdig sån sladd (dock bara med ett enda uttag).

https://www.kjell.com/se/produkter/...pparatkabel-c14-till-jordat-uttag-02-m-p37647
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Angående eluttag kontra kontakter.

Jag var på semester i karibien tidigare i år. Där är det blandat amerikansk 115v och brittisk 230v, i samma rum. Hotellet hade dock lyckats med att ställa in en vattenkokare med europeisk schuko som alltså inte gick att plugga in någonstans utan adapter. Som inte fanns tillgänglig...

Hur har de ens lyckats få tag på en vattenkokare med schukokontakt?

Vit elvattenkokare, hand håller stickpropp, på laminatgolv, obehandlad vägg, visningsfönster med vattennivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller elkontakt nära brittiskt uttag på vägg med flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Hur har de ens lyckats få tag på en vattenkokare med schukokontakt?
Amazon? :)
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Angående eluttag kontra kontakter.

Jag var på semester i karibien tidigare i år. Där är det blandat amerikansk 115v och brittisk 230v, i samma rum. Hotellet hade dock lyckats med att ställa in en vattenkokare med europeisk schuko som alltså inte gick att plugga in någonstans utan adapter. Som inte fanns tillgänglig...

Hur har de ens lyckats få tag på en vattenkokare med schukokontakt?

[bild][bild]
230V på andra sidan Atlanten är tvåfas 115V med 60 Hz, kan vara bra att veta...

Adapter har nog funnits och stulits av en tidigare gäst.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Nej, det är det inte. Är det USA så är det split phase, dvs en enfasig trafo med mittuttag på sekundärsidan. I Karibien har jag ingen aning men tvåfas är det inte.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är det inte. Är det USA så är det split phase, dvs en enfasig trafo med mittuttag på sekundärsidan. I Karibien har jag ingen aning men tvåfas är det inte.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektriska_standarder_i_världen
https://www.school-for-champions.com/science/ac_world_volt_freq_list.htm#.WCzV2uErLUo
Det finns några undantag, bla franska öar och fd brittiska kolonier.

För högeffektmaskiner i USA/Kanada så används två motstående faser med nollan på mitten. Detta ger 230V 60Hz. Kuba ligger kvar på 110/220 enligt samma modell. Detta är bland annat denna lösning med motstående faser som används i de amerikanska ladduttagen för elbilar.
Det finns också tvåfassystem med förskjutna faser i vissa delar av Karibien.

Enligt de källor jag hittar så finns det inga blandade system där man både har 50Hz och 60Hz annat än i Japan, men där blandar man inte spänningarna. Jag har inte stött på någon blandning av 110-120 & 220-240 där inte 220-240 uppnås genom att ha två motstående faser med 110-120V (180 grader fasvridna mot varandra).

Om sedan enskilda hotell mm har transformatorer från 230 till 115 eller vice versa, det är en annan fråga.
 
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
För högeffektmaskiner i USA/Kanada så används två motstående faser med nollan på mitten.
Det är fortfarande bara en fas. https://en.wikipedia.org/wiki/Split-phase_electric_power


Om det finns exempel på faktiska tvåfassystem så får du gärna posta en länk. Det är mig veterligen en historisk parantes som inte har några fördelar framför ett trefassystem.

Japan har två olika frekvenser men samma spänning. Där är det geografiskt uppdelat och det finns, om jag minns rätt, tre omriktarstationer mellan de två näten.

Brasilien har två olika spänningar (127 resp 240 V) men samma frekvens. De använder samma stickproppar till bägge, vilket kan orsaka lite huvudbry (och bränd lukt).
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är fortfarande bara en fas. [länk]


Om det finns exempel på faktiska tvåfassystem så får du gärna posta en länk. Det är mig veterligen en historisk parantes som inte har några fördelar framför ett trefassystem.

Japan har två olika frekvenser men samma spänning. Där är det geografiskt uppdelat och det finns, om jag minns rätt, tre omriktarstationer mellan de två näten.

Brasilien har två olika spänningar (127 resp 240 V) men samma frekvens. De använder samma stickproppar till bägge, vilket kan orsaka lite huvudbry (och bränd lukt).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two-phase_electric_power

På några platser i USA finns det, samt i några länder.

Split-phase kallas dock rätt ofta för two-phase. Skillnaden är dock i huvudsak fasvridningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
230V på andra sidan Atlanten är tvåfas 115V med 60 Hz, kan vara bra att veta...

Adapter har nog funnits och stulits av en tidigare gäst.
jo visst, men 50 eller 60 hz är det nog inte många konsumentutrustningar som påverkas av i dagens läge.

Adapter har nog funnits, absolut, det som var lite lustigt var att de hade införskaffat en vattenkokare med schuko till ett land där uttaget inte ens existerar.

Det kan ju visserligen vara en felbeställning, alternativt inköpt på grannön Martinique som ju är en fransk koloni. Vet inte vad för uttag de kör med där men det är inte orimligt att de kör med europeisk standard där.
 
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

På några platser i USA finns det, samt i några länder.

Split-phase kallas dock rätt ofta för two-phase. Skillnaden är dock i huvudsak fasvridningen.
Vilka platser? I praktiken alltså.
Att någon kallar split phase för ett tvåfassysten gör det inte till ett.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vilka platser? I praktiken alltså.
Att någon kallar split phase för ett tvåfassysten gör det inte till ett.
Center City Philadelphia och Hartford Connecticut har tvåfassystem, precis som det står i länken jag skickade. Där kan du också läsa att det enda som gör att systemet inte kan klassificeras som ett äkta tvåfassystem är att man inte har en fasriktning, dvs man behöver en kondensator eller en spole för att kunna få en motor att rotera åt samma håll varje gång. Detta kallas alltså ofta (en aning felaktigt) för 2-phasesystem. Däremot så är dual-phase en korrekt (och ofta använd) benämning på split-phase, så det är ju inte konstigt att det även kallas för two-phase.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Martinique som ju är en fransk koloni.
Om du skulle säga detta i Martiniques huvudstad kommer du nog bli förvandlat till en cayenne-stuvning snabbare än kvickt.
Martinique är ett franskt departement och region samtidigt. Del av EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.