Anna_H Anna_H skrev:
Det beror på att vi inte har ordentliga vintrar längre.
tror året var 1987
 
A AG A skrev:
Du kan ju inte hänvisa till hemfridszon, eller hemfridsbrott, när det inte gäller din mark.
Det är i allmänhet inte okej att köra i terräng, med moped eller fyrhjuling. Dock är det helt lagligt om markägaren tillåter det.
Så, med andra ord är det okej att köra moped och fyrhjuling dit, sålänge inte bonden sätter stopp för det.
Du har fel! Lagen säger att få köra med motorfordon (inkl elektriskt), så måste man ha BÅDE Länsstyrelsens och markägarens tillstånd. Punkt - slut!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Nja, det är kanske 50-75m till Bondens hus och det finns ingen direkt tomtgräns….
Det finns säkert en tomtgräns om man letar efter dolda gränsmarkeringar.
 
T Thomas Buskhagen skrev:
Det finns säkert en tomtgräns om man letar efter dolda gränsmarkeringar.
Nej. så funkar det inte med hemfridszonen. Har man en fastighet på flera tusen kvadratmeter är det ju de som är utmärkta med gränsmarkeringar. Hemfridszonen är mer vag. För en mindre villatomt är det enkelt, då är det samma sak. Men för ett hus i en skog är det krångligare, då är det känslan av tomtavrgrnäsning och sådant som styr. Det är därför de som har strandtomt där allemansrätten låter inte får ha tex möbler på stranden, klippa gräset och sådant.

Men nu börjar vi komma långt från ämnet. Ämnet gäller vilka fordon man får färdas med på en stig, en troligen lite större sådan. Och få får man inte anvnäda fyrhjuling även om man är handikappad, det ska vara de mindre elfordon som man förknippar med begreppen Permobil, elrullstol eller elscooter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
T Thomas Buskhagen skrev:
Bla bla bla...
Vad vet du om min badplats egentligen eftersom du gjorde arg gubbe på mitt inlägg?

🤣
Skärmdump av konversation, namn syns, person arg över inlägg gällande mopedkörning på badplats.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Vad vet du om min badplats egentligen eftersom du gjorde arg gubbe på mitt inlägg?

🤣
[bild]
Ledsen, men jag hittar inte ditt inlägg, så det kan jag inte svara på!
 
T Thomas Buskhagen skrev:
Ledsen, men jag hittar inte ditt inlägg, så det kan jag inte svara på!
Nu hittade jag det. Det finns ingen anledning att ändra på den arge gubben, eftersom man bryter mot lag och förordningar, som kan ge dagsböter, Amman tar motorfordon över mak som inte äe allmän väg eller enskild väg eller privat anlagd väg på egen mark.
 
  • Arg
erik_qwerty
  • Laddar…
Patrik440
T Thomas Buskhagen skrev:
Nu hittade jag det. Det finns ingen anledning att ändra på den arge gubben, eftersom man bryter mot lag och förordningar, som kan ge dagsböter, Amman tar motorfordon över mak som inte äe allmän väg eller enskild väg eller privat anlagd väg på egen mark.
Enligt kartan från 1897 så är det en väg fram till sjön så jag fortsätter å åka motorfordon till badet.
Gammal karta över område märkt "Björke", terrängdetaljer, vägar, vatten, orangerad markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är en rätt färsk bild på vägen.
Gammal traktor kör på gräsbevuxen skogsväg, suddig rörelse, träd, natur, landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bad.
Två hundar leker vid vatten, en bär leksak, grönt gräs, skog, vagn, kanot ovanpå gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Enligt kartan från 1897 så är det en väg fram till sjön så jag fortsätter å åka motorfordon till badet.
[bild]


Här är en rätt färsk bild på vägen.
[bild]


Bad.
[bild]

:)
Det som ritats på kartan (prickad väg) är inte "väg" i betydelsen allmänt tillgänglig väg, utan utan en brukningsväg eller stig, dvs en väg avsedd för markägaren/markägarna.

Är det din mark?

Ägnar du dig åt jord-eller skogsbruk i samband med dina färder på den färdvägen?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ägnar du dig åt jord-eller skogsbruk i samband med dina färder på den färdvägen?
Jag skulle kallat det vägunderhåll, att köra på vägen ser till att den finns kvar 😉
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.