1 467 184 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Snitta 120, 140 eller för den delen 155, lycka till. Fick väl ett snitt på 107 i söndags i Tyskland, i måndags lägre. Nyss framme i Frankrike. Det är vägarbeten och mycket annan trafik på autobahn. Sen ska det finnas en ledig snabbladdare nästan exakt där det passar.Attitudeswe skrev:Jo, kör man 9.5h/dag i 120km/h (där man väl ligger kring 2.2kWh/mil) så kan man ju köra 3h, ladda 45min köra 2.5h ladda 45 min köra 2.5h.
Börjar man vid 9 så passar första laddningen in med lunchen. Så man förlorar bara 1.5h jfr fossil. Man får skjuta på middagen lite eller ta en tidig middag och checka in på hotellet sent...
Då har man kommit 96mil
Sen ladda över natten. Och köra samma nästa dag. Alternativt byter man förare och förare 10h till...
Kör man istället 155 på natten på autobahn. Vad förbrukar bilen då?
Har kört drygt 100 mil per dag med ICE flera gånger men det tar tid.
Numera brukar vi planera runt 70 mil.
Mycket trafik och vägarbete i Europa, jag tycker det brukar bli samma snitthastighet på E4 i Sverige. Inga problem med över 120 i snitt.G OMathson skrev:Snitta 120, 140 eller för den delen 155, lycka till. Fick väl ett snitt på 107 i söndags i Tyskland, i måndags lägre. Nyss framme i Frankrike. Det är vägarbeten och mycket annan trafik på autobahn. Sen ska det finnas en ledig snabbladdare nästan exakt där det passar.
Har kört drygt 100 mil per dag med ICE flera gånger men det tar tid.
Numera brukar vi planera runt 70 mil.
Men allt annat än luftmotståndet är inte försumbart. Jag har sett en formel men hittar den tyvärr inte nu.Attitudeswe skrev:Grävde fram formelsamlingen:
Luftmotståndet orsakar en bromsande kraft F = (konstant)*v^2
Om bilen drar 2.25 i 120 så är konstanten för en id4/enyaq 0,00015625
Då blir förbrukningen följande i högre fart (om man antar att allt utom luftmotstånd är försummbart)
130: 2.64
140: 3.06
150: 3.51
160: 4.00
Räknar man då på att man kör slut 52kWh och sen laddar i 135kW under 25 min+5min ställtid så kan man se vilken hastighet som är optimal vid sträckkörning (om man ignorerar kostnad o bara optimerar på tidigast framme vid målet)
120: 1000mil tar 83.3h och kräver 43.3 laddstopp (21.65h) totalt 105h
130: totalt 77+25.5h=102.5h
140: totalt 71.4+29.4=100.8h
150: totalt 66.7+33.75=100.45h
160: totalt 62.5h + 38.5= 101h
Sweetspot ligger alltså kring 150km/h, men tidsvinsten jfr 120 är knappt 5% men kostnaden ökar med 56%
Friktion i däcken och motorn samt verkningsgrad i motorn vid olika varvtal.
Känns som man krånglar till elbilsägandet mera än vad som behövs, för "oss" vanliga bilägare är nog intresset mera att ta mig från punkt A till B. Och som referens har vi tidigare bilar bensin/diesel 😉
Men visst, liknande resonemang har funnits även tidigare hur man kan optimalt spara bränsle så de är ju inget nytt😀
Men visst, liknande resonemang har funnits även tidigare hur man kan optimalt spara bränsle så de är ju inget nytt😀
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 314 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 314 inlägg
Nu vill jag ta mig till Italien med så få hotellnätter / så lite tidsspillan / så lite trötthet som möjligt. Så det är för mig intressant vad jag skall välja sätta farthållaren på...A AndersS skrev:Känns som man krånglar till elbilsägandet mera än vad som behövs, för "oss" vanliga bilägare är nog intresset mera att ta mig från punkt A till B. Och som referens har vi tidigare bilar bensin/diesel 😉
Men visst, liknande resonemang har funnits även tidigare hur man kan optimalt spara bränsle så de är ju inget nytt😀
Runt 60km/h så blir rullmotståndet lika stort som luftmotståndet på en vanlig bil. Då det flesta elbilar är av SUV modell med lättrullande däck så kanske brytpunkten är ungefär där ändå... Säg att 0.5kWh/mil går till rillmotstånd och 0.5kWh till luftmotstånd.P Pin skrev:
Då luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten men rullmotståndet propotionerligt så blir rullmotståndet bara kring 1.5kWh/mil vid 160km/h. Bilen drar antagligen mindre än 4.0 i 160 km/h då...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rullmotstånd
Elmotorn antar jag är 90% effektiv oavsett hastighet. Kanske lite lägre i låga hastigheter om det är backigt då farthållaren då envisas med att ladda batteriet i nedförsbackar...
Redigerat:
Tror du har ett udda exempel, men är det inte så utan vanligt förekommande ser jag elbilen som "För tidigt att köpa", enligt trådrubrik. 😉Attitudeswe skrev:Nu vill jag ta mig till Italien med så få hotellnätter / så lite tidsspillan / så lite trötthet som möjligt. Så det är för mig intressant vad jag skall välja sätta farthållaren på...
Runt 60km/h så blir rullmotståndet lika stort som luftmotståndet på en vanlig bil. Då det flesta elbilar är av SUV modell med lättrullande däck så kanske brytpunkten är ungefär där ändå... Säg att 0.5kWh/mil går till rillmotstånd och 0.5kWh till luftmotstånd.
Då luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten men rullmotståndet propotionerligt så blir rullmotståndet bara kring 1.5kWh/mil vid 160km/h. Bilen drar antagligen mindre än 4.0 i 160 km/h då...
[länk]
Elmotorn antar jag är 90% effektiv oavsett hastighet. Kanske lite lägre i låga hastigheter om det är backigt då farthållaren då envisas med att ladda batteriet i nedförsbackar...
Ja de låg nog inte i nån laglig hastighet med den tiden. En diesel med lite för hög hastighet hela vägen köper jag men knappast elbil =)tveksamt skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 314 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 314 inlägg
Bokade färja och hotell 3 mån innan resan. Barnen fick välja mellan 9timmars resdagar eller 6.5timmars (två eller tre hotellnätter/resväg). Dom har erfarenhet av flera 6-7 timmars resor och valde 9 timmars resdagar...M Markarbetaren skrev:
Får rätta min uträkning från tidigare. Rullmotståndet är samma oavsett hastighet. Kanske rent av minskar med höjd hastighet då däcktrycket ökar i varmare däck...
Ca 0.56kWh/mil är rullmotståndet.
Så i 160km/h borde bilen dra 3.58kWh/mil om den drog 2.25 i 120km/h
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ahh okej, mest nyfiken. Vi körde genom Danmark mot Tyskland ett år och tänkte att vi tar det som det kommer och hittar något längs vägen när vi inte orkar köra längre. Men det blev en duktig stressfaktor att stanna på en p-plats och försöka googla fram ett boende i närheten samma kväll med 2 griniga ungar i bilen 😏 .Attitudeswe skrev:
Vi kör just nu på att boka typ dan innan och har lite konservativ tidsplan. Man får ju en bestämd sträcka så klart men man har ju ganska mycket flex i incheckningstiderna om det skulle vara mycket köer. Har bokat in en 70-mils etapp norrut i mogon. 🙂M Markarbetaren skrev:Ahh okej, mest nyfiken. Vi körde genom Danmark mot Tyskland ett år och tänkte att vi tar det som det kommer och hittar något längs vägen när vi inte orkar köra längre. Men det blev en duktig stressfaktor att stanna på en p-plats och försöka googla fram ett boende i närheten samma kväll med 2 griniga ungar i bilen 😏 .