MrJay
plåtrickard plåtrickard skrev:
Så kan det vara, men jag brukar köra att om det inte går att få ner en bit av gängan med handkraft så brukar det inte gå att slå ner utan att det blir problem...
Men i sanningens namn så finns det så mycket bättre produkter idag så det blir sällan expander längre
Jag har kört en hel del med betongskruv med framgång, vilka andra produkter finns det utöver expanderspik, expanderbult samt betongskruv? I denna situation har konstruktören skrivit expanderbult i ritning så vi får köra på det.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag har kört en hel del med betongskruv med framgång, vilka andra produkter finns det utöver expanderspik, expanderbult samt betongskruv? I denna situation har konstruktören skrivit expanderbult i ritning så vi får köra på det.
Ankarmassa.. men har konstruktören skrivit så brukar jag åxå följa det..
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag har kört en hel del med betongskruv med framgång, vilka andra produkter finns det utöver expanderspik, expanderbult samt betongskruv? I denna situation har konstruktören skrivit expanderbult i ritning så vi får köra på det.
En konstruktör vill bara ha föreskrivet eller bättre. Och eftersom ankarmassa är bättre så kommer ingen att ha åsikter om det.
 
Den typen som länkas till är helt beroende av kvaliten på betongen. Sen så ska det borras så djupt att när den slås ner, ska det bara vara så att muttern precis går på, med brickan mot betongen dras den till och då brukar det bli stopp. Problemet som kan bli av detta är att det som ska fästas är tjockt och bulten inte räcker. Det blir då att ta längre bultar. Det går att ha riktigt långa och kapa dom senare till rätt längd. Glöm inte att ha muttern på när den slås ner, ( nerskruvad till jämns med gängan och endast slagtoppen ovanför ) detta för att inte stuka gängan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Den typen som länkas till är helt beroende av kvaliten på betongen. Sen så ska det borras så djupt att när den slås ner, ska det bara vara så att muttern precis går på, med brickan mot betongen dras den till och då brukar det bli stopp. Problemet som kan bli av detta är att det som ska fästas är tjockt och bulten inte räcker. Det blir då att ta längre bultar. Det går att ha riktigt långa och kapa dom senare till rätt längd. Glöm inte att ha muttern på när den slås ner, ( nerskruvad till jämns med gängan och endast slagtoppen ovanför ) detta för att inte stuka gängan.
Vilken länk tänker du på?
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Finns i inlägg # 1 av TS
 
  • Gilla
  • Wow
Heedan och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
En konstruktör vill bara ha föreskrivet eller bättre. Och eftersom ankarmassa är bättre så kommer ingen att ha åsikter om det.
Fast ankarmassa är väl bara bättre om den används helt enligt instruktionerna. Och det kan vara svårt att avgöra om det är rätt gjort.

En kontorsbyggnad där jag arbetade för ca 20 år sedan drabbades av att en stor del av en fasad av tegel rasade ned i samband med pålningsarbeten på granntomten. Det konstaterades i efterhand att vinkeprofiler som teglet vilade på var fästade i betongväggen innaför med stång och ankarmassa, och att man hade monterat profilerna innan massan var helt härdad, 10 år tidigare.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den typen som länkas till är helt beroende av kvaliten på betongen. Sen så ska det borras så djupt att när den slås ner, ska det bara vara så att muttern precis går på, med brickan mot betongen dras den till och då brukar det bli stopp. Problemet som kan bli av detta är att det som ska fästas är tjockt och bulten inte räcker. Det blir då att ta längre bultar. Det går att ha riktigt långa och kapa dom senare till rätt längd. Glöm inte att ha muttern på när den slås ner, ( nerskruvad till jämns med gängan och endast slagtoppen ovanför ) detta för att inte stuka gängan.
Betongen är bra. Jag skulle plocka bort ett 30-tal gamla expanders av samma typ. Kunde inte ens dra loss dem med långa kofoten, slutade med att jag fick kapa med vinkelslip och spackla...

Tänkte använde kupolmutter som slagmutter, för att vara på säkra sidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag bytte till ankarmassa och gängad stång när jag fick liknande problem. Biltema säljer också lite billigare ankarmassa. Jag fick dock lite oväntat problem att kapa den rostfria gängstången. Gick i princip åt ett sticksågsblad för varje kapning. Bytte till bågfil, gick något bättre (längre klinga att slita på), körde slut på 5 bågfilsklingor på någon timmes sågning. Upptäckte sedan att Hornbach säljer gängstång i lagom färdigkapade längder. Skulle blivit billigare än alla bladen jag körde slut på.
Vinkelslip!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Betongen är bra. Jag skulle plocka bort ett 30-tal gamla expanders av samma typ. Kunde inte ens dra loss dem med långa kofoten, slutade med att jag fick kapa med vinkelslip och spackla...

Tänkte använde kupolmutter som slagmutter, för att vara på säkra sidan.
Troligtvis har du haft ett dåligt borr som gjort får stora/dåliga hål. Expanderbultar funkar i 99,9% av fallen. Sedan om betongen inte är tillräckligt stark kan man dra upp bulten med muttern om man är envis… vad skall du fästa med bulten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Köp ett bättre borrstål och lägg inte för mycket tryck när du borrar. Problemet som beskrivs uppkommer oftast av att man får ett ”ovalt” hål, då kan skölden inte greppa och expandern bara åker ut eller runt.
Vad det gäller rengöring eller inte så regleras det av ETA-godkännanden, där framgår om/hur/när ett hål ska göras rent.
Sedan är det skillnad på betong och betong, vissa expanderar ska inte användas i sprucken betong (option 7), så beroende på vad du ska fästa och vart är det definitivt värt att lägga några extra kronor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det borde lösa sig ”enkelt” om du liksom drar den lite innan du trycker ner den i hålet. Alltså så den börjar expandera något, lagom så du får knacka ner den lite lätt med hammare. Då kommer den bli kvar i hålet och fortsätta expandera istället för att åka upp.

Lycka till. Berätta gärna hur det gick.
 
  • Arg
Mats J.
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag ska sätta en packe expanderbultar i betong, och jag har lite tidspress, så jag har inte tid med krångel. Tidigare har jag haft problem med att de ofta inte vill börja expandera, utan bara åker ut när man börjar dra.

Är det jag som är dum i huvudet och inte fattar hur man gör, eller finns det något trick jag missar?

Det är den här typen (ja, jag vet, det är Biltema, men de var så mycket billigare att jag inte kunde motivera andra): [länk]
Nej då Du måsta borra med en 10 mm och djupet ca 60 mm och innan du slår den expanderbulten skall det vara rent i borrhålet. Lättas få rent i borrhålet är cykelpumpen för det är viktigt att är rent i hållet innan du slår ner den. Ps/ Använd diamantborr för dom är bäst och håller länge
Förut använde man kemisk ampuller från Hilti då satt den där den satt
 
  • Arg
Mats J.
  • Laddar…
P Putteman skrev:
Det borde lösa sig ”enkelt” om du liksom drar den lite innan du trycker ner den i hålet. Alltså så den börjar expandera något, lagom så du får knacka ner den lite lätt med hammare. Då kommer den bli kvar i hålet och fortsätta expandera istället för att åka upp.

Lycka till. Berätta gärna hur det gick.
Denna expander som TS länkar till i det första inlägget :

Ett ankare med mutter och bricka för tunga fästen i betong eller sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går inte "att dra lite" innan den är inslagen i sitt hål eftersom det är betongen i hålet som håller fast "expanderplåtarna".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Under mina snart 20 år som elektriker så har jag använt 1000-tals med expanderbult i betong för upphängning av armaturlinor, kabelstegar, apparatskåp etc. Storleken på expanderbulten har varit m6 till m12 och ett fåtal gånger har expanderbulten inte dragit, på grund av luftfickor i betongen precis vid hålet, så jag fått borra ett nytt hål på sidan om. Jag har aldrig rengjort hålet och borrar alltid djupare hål än expanderbulten totala längd så den går att knacka in helt i betongen om den inte behöver användas längre. Har dock aldrig provat biltemas utan kört mest Sormat och Hilti.
 
  • Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.