Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
JAG JAG JAG mentaliteten breder ut sig i detta land. Det är oerhört tydligt i tråden.

Vill JAG klippa gräset klockan 7, så gör JAG det även om det är helg. Vill JAG använda kapsåg klockan 6 på en lördag, så gör JAG det. Vill JAG spela hög musik klockan 2 på natten mitt i veckan, så gör JAG det. Osv osv...

De som störs av sånt ombedes omedelbart att flytta långt ut på landet där det inte finns några grannar. Allt för att egoisterna ska kunna fortsätta bete sig hänsynslöst.

Hade det inte varit mer logiskt att alla egoister som fullständigt skiter i sina grannar flyttar långt ut på landet istället, då ni ändå inte ser något värde i att ha några grannar?

Då kan vi som tycker om att ha andra människor omkring oss, och därför visar hänsyn till vår omgivning, kunnat bo kvar i villaområden.

Win win!
Men problemet med att folk stör sig mot andra som sköter sin tomt är väl ändå ganska nypåfunnet ändå om vi glömmer bort guds söndag innan 1972.

Om 8 av 10 villor sköter om sitt gräs och växtlighet på helgen och tar någorlunda hänsyn till morgonen, dvs börjar runt 8-9 tiden och stannar upp lite om folk äter lunch eller middag ute så kan ju inte de 2 andra komma med något. Det är ju standard i just kvarter där det finns trädgårdar.

Om man flyttar till en villa i ett kvarter och vill ha tyst på helgen så är det nog den personen som skall flytta ut till landet, men ändå en bit från åkrar och gårdar.

Det är nog till största sannolikhet att folk inte sätter igång de värsta verktygen klockan 6 på en lördag utan väntar iallafall till 8 så de kan jobba på lite.
Har bara varit med om vinkelslip vid något tillfälle vid 06 på en lördag (ungen vakna inte ens trots fönster närmast) och någon som snickrade utomhus vid 02 på natten, märkligt beteende men det var knappast något som hade hörts in i ett hus. Vem vet, de fick kanske något akut att laga.
 
Men herregud, låt folk klippa sitt jävla gräs kl 0800 om dom tycker att det behövs då😂 i Norge där jag jobbar är söndagarna heliga däremot och ve och fasa om någon gör något som låter över samtalston då😂😂 Tror man kan rikta uppmärksamheten mot viktigare saker!!
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Ok, har bara inte hört en klippare låta på 20 år. Men du har säkert rätt. Jag har nog bara haft tur att bo i områden där man antingen inte lever kvar på 90-talet eller tar hänsyn.
du menar att alla i sitt grannskap bytte till robotklippare eller dåtidens värdelösa elklippare för 20 år sen? Tror nog du filtrerat bort ljudet eller bor i någon extrem avart till område…
 
K Krille4 skrev:
Förstår absolut den svåra situationen när man helt plötsligt i ottan upptäcker att gräset oväntat har växt på midsommardagen. Självklart krävs en akut åtgärd av denna oväntade händelse för att förhindra den nära förestående katastrofen som inträffar om man bara så väntar ett par timmar.

Med tanke på hur du beskriver dig själv tipsar jag dig om att en god gärning kan vara just att inte klippa gräset kl 8 just midsommardagen. De flesta bryr sig nog inte speciellt mycket men sannolikheten är nog stor att i alla fall någon tycker att du är en skitstövel😉

"Jag försöker göra goda gärningar och bjuda på mig själv, inte för att jag blir lovad en plats i himlen eller för att jag fruktar helvetets eldar, jag mår bara bättre när jag inte är en skitstövel."

/Krille
Om det är scenariot du griper efter för att rättfärdiga din ståndpunkt trots att det fanns ett annat fullt rimligt för inte många inlägg sedan så ser jag ingen vits att diskutera detta med dig ens på en hypotetisk nivå, du är uppenbarligen inte mottaglig för ett annat synsätt.

Ja, jag försöker göra goda gärningar.
Till exempel dömer jag inte min granne till skitstövel baserat på när han beslutar sig för att klippa gräset, eller gör något annat på sin tomt.
 
  • Gilla
torn
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
JAG JAG JAG mentaliteten breder ut sig i detta land. Det är oerhört tydligt i tråden.

Vill JAG klippa gräset klockan 7, så gör JAG det även om det är helg. Vill JAG använda kapsåg klockan 6 på en lördag, så gör JAG det. Vill JAG spela hög musik klockan 2 på natten mitt i veckan, så gör JAG det. Osv osv...

De som störs av sånt ombedes omedelbart att flytta långt ut på landet där det inte finns några grannar. Allt för att egoisterna ska kunna fortsätta bete sig hänsynslöst.

Hade det inte varit mer logiskt att alla egoister som fullständigt skiter i sina grannar flyttar långt ut på landet istället, då ni ändå inte ser något värde i att ha några grannar?

Då kan vi som tycker om att ha andra människor omkring oss, och därför visar hänsyn till vår omgivning, kunnat bo kvar i villaområden.

Win win!
Bra,fan jag gillar dig skarp grabben !
 
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Kan det vara så att någon i omgivningen hade högljudd fest under natten och grannen ville hämnas på morgonkvisten…
 
ARJU ARJU skrev:
Om det är scenariot du griper efter för att rättfärdiga din ståndpunkt trots att det fanns ett annat fullt rimligt för inte många inlägg sedan så ser jag ingen vits att diskutera detta med dig ens på en hypotetisk nivå, du är uppenbarligen inte mottaglig för ett annat synsätt.

Ja, jag försöker göra goda gärningar.
Till exempel dömer jag inte min granne till skitstövel baserat på när han beslutar sig för att klippa gräset, eller gör något annat på sin tomt.
Jag trodde det var uppenbart för alla att det inte är det scenariot jag använder för att rättfärdiga min ståndpunkt - utan att det istället var ironi över det osannolika att någon verkligen akut måste klippa gräsmattan just kl 8 midsommardagen.

Men det är uppenbart att vi har olika synsätt gällande vad hänsyn innebär.

/Krille
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
stora delar av arbetarna ska kunna ta det lungt på en söndag
Det vore ju bra men alla skiftarbete kan int det. Fast det vore på tiden att vi sänkte arbetstiden till sex tim/dag men det går väl inte den är ju statisk
 
S
Johanbogg Johanbogg skrev:
du menar att alla i sitt grannskap bytte till robotklippare eller dåtidens värdelösa elklippare för 20 år sen? Tror nog du filtrerat bort ljudet eller bor i någon extrem avart till område…
Senaste villaområdet jag bodde i var nybyggt. Ca 12 år sedan. Noll hushåll hade besinare. Innan det bodde vi i stan. Området vi bor i nu har jag heller inte hört en gräsklippare i. Men som sagt, det är trevliga grannar så de kanske har visat den där utrotningshotade hänsynen som vissa av oss fortfarande håller fast vid.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Pellegnillot71
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror de flesta svenskar undviker att klippa gräset före 09 och efter 20 ungefär. Kanske till och med före kl 10 på helgen.
You wish!
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Pellegnillot71
kashieda kashieda skrev:
Åh, tack. Din åsikt värmer mig in i själen. Mycket vänligt att du tog dig tiden att så välformulerat uttrycka dig.
Man kan välja vilken typ av granne man vill vara. Tex kan man anlita trädgårdshjälp varannan vecka som börjar jobba halv 8 och blåser av hela tomten med lövblås till kl 14. Inget konstigt med det men hur kul är det att bo bredvid en sån granne. Sen kan man oftast välja om man ska låta mycket eller inte. Jag tycker räfsa och sopborste är utmärkta verktyg, men de är klart underskattade i jämförelse med bensindrivna motsvarigheter. Spenderar minst 10 timmar i trädgården varje dag. Skulle jag göra det med trädgårdsmaskiner i handen så skulle nog alla mina grannar vara galna vid det här laget!
Just saying!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Pellegnillot71
T torn skrev:
Vänta nu… Vem är det som förutsätter att man ska ta hänsyn till mig, mig, mig? Här verkar det ju som att hänsyn ska visas till den som var uppe sent och kanske behöver sova ut lite extra… Snacka om att vända på fokus och klandra den som jobbar på en relativt normal tid. Vilken hänsyn visar du den som utför jobbet? Och hur lät det från festen "igår kväll” egentligen? Med andra ord, jag håller inte med dig fullt ut.
Man behöver inte vara bakfull för att inte gilla motorgräsklippare kl 8. Man kanske vill sitta och äta frukost ute innan dagen drar igång. Varför kan man inte vänta till 10. Då har ju daggen också försvunnit ur gräset....
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Man behöver inte vara bakfull för att inte gilla motorgräsklippare kl 8. Man kanske vill sitta och äta frukost ute innan dagen drar igång. Varför kan man inte vänta till 10. Då har ju daggen också försvunnit ur gräset....
Om du läser igen ser du att jag inte skriver ett ord om att vara bakfull… I övrigt kan du hitta på vilka scenario du vill. Den som klipper kanske just fick reda på att svärmor kommer över på lunch o vill att det ska se städat ut i trädgården. Min poäng var att många projicerade ett jag-jag-jag-perspektiv på den som klipper, medan jag anser att det jag-perspektivet likaväl kan läggas på den som anser att ’JAG ska minsann få sova ut länge på midsommardagen’.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Varför kan man inte vänta till 10
Då var jag på väg till flyget...

Det är ju inte alls säkert att den som klippte gräset vid 8 gjorde det för att djävlas med sina grannar eller ens var oförståndig. Det blevkanske en ofrånkomlig kompromiss.

Moraliserandet i det här forumet är ju sjukt.
 
Säger igen…… en störande granne stör oavsett tid på dygnet 😝

Men det säger inte att den ”störda” grannen har rätt :thinking:
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.