Mikael_L
Ja då har man använt en frdag på bästa möjliga sätt, gjutit en platta för förråd + carport (garage i framtiden).
Inte min platta men en arbetskamrats. Jag tänkte bara rapportera hur det gick, säkert intressant för andra som funderar på att göra det själv.

Nu har jag inte måtten, men 6 m3 betong betyder att plattan är kring 50 m2.

All schaktning och fyllning och paddning har dom lejt bort, sen satte dom kantelementen själva. Jag var inte med vid något annat arbete än den sista najningen och själva gjutningen, men dom byggde en vanlig grund , enligt thermisols koncept, fast jag tror dom följde jacko ..(vad?, drän?) :s instruktioner. 300 mm kantelement, 200 mm cellplast under platta, 200 mm kantbalkar.

De tillbehör vi hade vid gjutningen var rotationslaser med mottagare och sån där "lunchbricka" så det enkelt gick att mäta mot betongens nivå, en vibrator och en sloda, alla hyrda.

Betongen var fullflyt, vilket betongstationen rekomenderade då dom fick veta att det var amatörer som skulle leka.

De enda proffsen närvarande var killarna som kom med betongen och hällde ut den i formen. Dom var riktigt skickliga på att pytsa ut rätt mängd hela tiden, vilket var skönt så vi inte behövde skotta och flytta nästan nånting alls. Fast sista metern nådde inte rännan så där blev det lite träningsvärk förståss.

Fullflyt var så ruskigt lös i konsistensen så jag undrar om vi egentligen behövt vibrera, men å andra sidan flöt den ut väldigt fint så fort man vibbat ett par sekunder, så ytan var nästan i våg direkt. Inga problem att med slodan "gunga" lite fram och tillbaka få att få en jättefin yta. OK lite ruffig var den, så några timmar senare gick vi över ytan igen med en bräda och sen ett stål.

Jag tyckte det gick kanonfint, nu är jag inte det minsta orolig för om jag klarar att gjuta min egen platta.

Jag återkommer med fler inlägg, jag hinner inte skriva ner alla saker nu.
 
Mikael_L
På väg hem, från gårdagens aktivitet:

I en stillastående bilkö på essingeleden sitter jag och tittar på ett nybygge..
Varför bygger dom kontor, när det är antingen vägar eller mindre folk dom behöver där i huvudstan?

90-skyltarna vid E4 vid Solna hånler åt mig då jag mycket sakta kryper förbi ...

Nu gick jag själv offtopic, så det är fritt fram att kommentera valfri del ;)
 
Fu(l)lflyt, är det standardbetong i extra lös konsistens? Vet du något om dess torktid?
 
Det är bra att träna och skaffa erfarenhet när andra bygger. Hjälper glatt andra med tak, panel, dörrar, fönster, tegel mura mm

Vi ska snart dra igång vårt bygge och jag vill göra mycket arbete med vår platta själv. Tänkte sätta ut kantblock, dra golvvärmerör, armera och naja. Tänkte leja bort rörmokeriet (avloppsrör och vattenrör). Tycker att det känns lite för svårt att göra det samt att gjuta betongen.

Hur mycket är det möjligt att tjäna på egen arbetsinsats vid grundarbetet? En hel del av kostnaden lär väl vara material.
Hur många arbetstimmar brukar en grundläggare kalkylera med när de gjuter en platta på cirka 170 kvm (boytan)? De brukar ju ta ut cirka 1500 kr/kvm. Brukar rörmokeri och govvärme ingå i den kostnaden?

Mvh
Jimmy
 
Jag har räknat på materialkostnaden för en platta med golvvärme och 30cm isolering och kom fram till det här, ta siffrorna med en nypa salt men jag tror inte att det är så långt från sanningen. Rätta mig och lägg till siffror för det är säkert nått jag glömt

30 cm isolering 200 kr/kvm
betong 180kr/kvm
slang 70kr/kvm
rörhållare 50kr/kvm
grus 240kr/kvm
markrör 45kr/m
avloppsrör 70kr/kvm
grävarbete 240kr/kvm Kostnaden för grävarbetet har jag räknat utefter en platta på 160kvm. Transportkostnaden för en grävmaskin går ju på några tusen så kvm priset för en liten platta blir ju ganska mycket högre.
armering 30kr kvm
kantbalk 80kr kvm


Fortsätt och kompletera så kanske vi till slut får fram riktigt bra siffror
 
Är det priser på varor från byggvaruhus eller från hanteverkare/firma?

Jag testade priserna på 180 kvm och det gav cirka 122 000:- (exlusive markrör)
Det verkar väl rimligt om man utgår från att ungefär halva kostnaden brukar vara material och halva kostnaden är arbete.
Jag har läst på forumet att många får betala runt 250 000:- för plattor runt 170-180 kvm.
Fast då brukar golvvärmen ingå... hur mycket kostar rör för golvvärme?

Grus och grävarbete gav enligt dina uppgifter ett belopp på 86400:-, sedan tillkommer säkert runt 60 000:- för plansprängning i mitt fall.

Det skulle ge en kostnad på cirka 400 000:- och då är inte minireningsverk, trekammarbrunn mm medräknade.
Frågan är om jag skulle kunna kapa runt 120 000:- på att göra en del av arbetet själv (kantbalk, isolera, armera, naja, lägga golvvärme, tilluft för braskamin). Det skulle iså fall motsvara 1/3 av totalsumman.
Hur många arbetstimmar motsvarar de här arbetsmomenten för en person?

Sedan har jag tänkt att bygga ett garage på cirka 44 kvm... kostnaderna drar iväg snabbt.
 
En del av priserna har jag hämtat från svanstroms.se. Jag räknade på 70kr kvm för slangen men jag minns inte meterpriset. Jag hämtade priset för 20mm slang på rinkaby.se.. Priset för singel i min kalkyl är baserat på en kbm per kvm. En bekant till mig arbetar med en betonggrund till sitt tillbygge. Han har gjort en platta på 54kvm med 30cm isolering och golvärme plus diverse avloppsrör. Han har gjort allt arbete själv utom grävningen och gjutningen. Runt 1100kr/kvm landar priset på. 30cm ungefär har dom schaktat ur. Priset jag räknade ut verkar stämma hyffsat bra om man jämnför med de siffrorna. 5timmar kan jag tillägga att det tog för grävmaskinisten att göra jobbet.
 
En kubik singel (eller makadam antar jag att vi pratar om) per kvadratmeter blir ju ett metertjockt lager..?
 
bergstrollet skrev:
Är det priser på varor från byggvaruhus eller från hanteverkare/firma?

Jag testade priserna på 180 kvm och det gav cirka 122 000:- (exlusive markrör)
Det verkar väl rimligt om man utgår från att ungefär halva kostnaden brukar vara material och halva kostnaden är arbete.
Jag har läst på forumet att många får betala runt 250 000:- för plattor runt 170-180 kvm.
Fast då brukar golvvärmen ingå... hur mycket kostar rör för golvvärme?

Grus och grävarbete gav enligt dina uppgifter ett belopp på 86400:-, sedan tillkommer säkert runt 60 000:- för plansprängning i mitt fall.

Det skulle ge en kostnad på cirka 400 000:- och då är inte minireningsverk, trekammarbrunn mm medräknade.
Frågan är om jag skulle kunna kapa runt 120 000:- på att göra en del av arbetet själv (kantbalk, isolera, armera, naja, lägga golvvärme, tilluft för braskamin). Det skulle iså fall motsvara 1/3 av totalsumman.
Hur många arbetstimmar motsvarar de här arbetsmomenten för en person?

Sedan har jag tänkt att bygga ett garage på cirka 44 kvm... kostnaderna drar iväg snabbt.
Jag tycker det låter mycket med 122000 i arbetskostnad för att göra en platta. 122000kr/400kr ink moms=305timmar. Det kan inte vara möjligt att det kan gå åt så mycket tid att göra en platta. Du kan säkert spara en hel del med pengar på att göra en del jobb själv. Vill du inte göra precis allt själv så kan du ju upphandla de olika delarna i projektet själv. Det skulle inte förvåna mig om rörmockarn ska ha hundratusen för att göra vvs i plattan. Dyrare tjänster är vvs får man ju leta efter. Skulle i så fall vara tandläkaren då : ) Där finns det garanterat multum att tjäna
 
jon_h skrev:
En kubik singel (eller makadam antar jag att vi pratar om) per kvadratmeter blir ju ett metertjockt lager..?
Jag tog lite höjd där för de som har tänkt bygga på gammal sjöbotten. Normalt sett räcker det säkert att schakta ur 30-40cm
 
Tack för alla siffror du fyller på med...

Jag har kompisar som bygger/byggt hus och de tycker absolut att man ska göra grunden själv.
Jag tänkte lägga 10 heldagar på att bygga grunden, dra rör, armera och lägga golvvärme osv. Allt grävarbete, dränering, schakt osv lejer jag bort. En bekant till mig har en firma som gör det. Det blir inte gratis, men inget överpris heller.

När jag tar vid så är det ett avloppsrör indraget. Jag får låna laser av en kompis och får väl läsa på om rördragningen. Vill helst leda in kallvatten under isoleringen. Varmvatten, avloppsrör drar jag inne i plattan. Tycker att det är onödigt att förstöra radonplasten mer än nödvändigt. Eller är det bättre att dra alla avloppsrör innan och lägga isoleringen över?

Hur mycket dyrare är det att köpa färdigkapade block och material från t ex thermogrund. Är det bättre att köpa det själv ifrån byggvaruhusen? Ju fler mellanhänder desto dyrare brukar det ju bli.
 
Fullflyt, halvflytt och sk betong. Det som skiljer är de olika kemikalierna som använda till att som vatten ersättning och flytt egenskaper. fullflyt tar längre tid att sätta sig än skb. Det är hel vetenskap med alla olika betong sorter :)
 
Mikael_L
Vi satt och summerade kostnaderna för denna platta efteråt, det blev runt 60' , på ett ungefär. Det är alltså allt material, golvvärmeslang och betongen osv. Schakten är dock inte inräknad, då den räkningen innehöll kostnad för dränering runt hela huset + schakt av 30m uppfartsväg + grävningen av grunden.

Alltså ca 1100:-/kvm.

Tror ni att man fått en 55kvm platta gjord för under 2000:- /kvm i stockholmsområdet? Jag antar att dom sparade runt 50' på att göra allt arbete själva.
 
Mikael_L
Betongen var fullflyt men med lite extra stadga för en golvbrunn som det skulle modelleras ett fall till.

Den hette iaf: K30, dmax=16, sättningsgrad 180 (eller var det sättmått 180 ..?)

Finns det någon som kan reda ut betongdjungeln lite, jag är givetvis nyfiken på vad halvflyt, fullflyt, och alla möjliga beteckningar betyder. Fullflyt är väl inte samma som vibrationsfri (SKB) betong?

Det kanske finns någon fin hemsida någonstanns...
 
Mikael_L
Jag googlade på sättmått och hittade följande pp där man kan se hur sättmåttet bestäms.
http://www.byggnadsmaterial.lth.se/undervisning/BML_BLCP/2007/Pass 14 b Tillsatsmedel Davoust.pdf

Man fyller en kon med betongen och sen är sättmåttet = hur mycket betongpelaren sjunker ner när konen avlägsnas. Så vitt jag förstår iaf ...

Även här finns det lite minimal beskrivning:
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=27741

edit:
Och här är en PDF som på sidan 9 beskriver testmetoden. Sen innehåller denna pdf diverse annan betongkunskap, men då det är ett X-jobb så är det mycket att läsa igenom och allt är givetvis inte intressant för alla.
http://www.conlab.se/downloads/adratioreport.pdf

edit2:
Då kan vi också konstatera att det var halvflyt och inte fullflyt som användes . ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.