Tror det kan vara svårt att komma ur ett avtal för att man på plats upptäcker att två stycken paneler inte får plats.
Tänk istället om man bara kunde montera 4 paneler totalt. Då blir det jobbigt och bara få två.
 
perdahlin perdahlin skrev:
Jag håller på att få solceller monterade och montörerna upptäcker att projektledaren som varit här och tagit mått har missat vilket innebär att det blir 2 paneler mindre än avtalat. Jag har fått en "avtalsrevision" med avdrag för de paneler som inte monteras men detta innebär ett högre pris per levererad effekt. Som ja ser det så bör avdraget motsvara minskningen i effekt. Tar tacksamt emot synpunkter.

Per
Vi resonerade så här i samma läge: Priset per installerad kWp ska vara detsamma, misstaget var leverantörens och min kalkyl bygger på uppgett pris per kWp. Svea Solar förstod resonemanget och vi blev således rent ekonomiskt/investeringsmässigt”skadefria” från deras misstag (förutom att anläggningen givetvis blev mindre än planerat).
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror det kan vara svårt att komma ur ett avtal för att man på plats upptäcker att två stycken paneler inte får plats.
Tänk istället om man bara kunde montera 4 paneler totalt. Då blir det jobbigt och bara få två.
Eller extremfallet...om man bara får plats med 1st när det står 2st på den signerade offerten.

Ett gott råd till alla som läser tråden och oavsett vilken leverantör ni väljer. Mät ert tak själv innan ni ingår avtal, ta fram dimensionen på panelen från databladet och läs även monteringsanvisningen för montagesystemet. Rita sedan upp det och försäkra dig om antal paneler som får plats. Så gjorde jag. Ska inte behöva göras, men behövs ändå i många fall.
Ett normalt tak med normal takfot tar inte många minuter att mäta. Har man inte lagom långt måttband så kostar ett 20-50m max 150kr.
 
Primus falk Primus falk skrev:
Vadå ? Om det nu inte går att fullfölja ursprungsavtalet är det väl skäligt att räkna bort de två paneler som inte får plats ?
Tror nog att hen menade att mäta fel.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tyckte det var en bra fråga som ställdes tidigare. Om man vänder på frågan, leverantören kan få plats med 1 panel till. Hur skulle betala för den eftersom i det här fallet får en högre produktion. Ska man helt plötsligt bara betala för panelens kostnad eller?

Att säga att kw blir dyrare om man har färre paneler är ett intressant sätt att räkna. Eftersom kostnaden för anläggningen blir billigare.
Men det kanske är samma tanke som säger att man tjänar pengar när man får rabatt på en vara.

Men man kan också fundera när man köper en anläggning med solceller.
Får jag priset i beräknad effekt?
Eller får jag priset per panel?
Om priset jag betalar är beräknad produktion då ska priset påverkas nedåt på samma sätt.
Om priset är per panel (och montage naturligtvis) Då ska priset förändras på det sättet. enkelt sen kan naturligtvis hoppas på lite goodwill från företaget.
Men man kan inte kräva något.
Jag misstänker att arn skulle resonera på samma sätt. Eftersom allt annat är kalkyler gjorda av det företag som monterar dessa. En regnig sommar sänker produktionen och en solig höjer den. så en riktigt bra sommar med högt elpris blir kanon. Men nästa år blir riktigt regnigt och dessutom med låga elpriser. Ja solceller levererar året runt. men det är mer när det är vackert väder.
Då har du ett val, eller hur?
Det har inte TS nu.
 
M maglub skrev:
Jag tycker du har en helt orimlig syn på vad för avdrag du borde få.

Antingen häver du köpet och tar in en annan offert, eller så biter du i det sura äpplet och tar den kassa installationen med hela två paneler färre än du var i villfarelsen att du skulle få. Vilket iLands-problem är inte det här?

Det hela handlar om ett mycket litet antal tusenlappar. Det känns mest som att den här leverantören komer få en missnöjd kund hur de än agerar.
Där hade lördagsölen kickat in lite eller??
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
L LordJN skrev:
Så om de sagt att de får plats 2 paneler till hade du glädjeligen betalat 8% till för att få 2 extra?

Eller gäller dina teorier endast mot hantverkaren?

2500-3000 per panel åt båda hållen brukar vara normalt
Korrekt, 2500-3500kr/panel brukar vi dra av (är montör) beroende på taktyp.

Man brukar räkna panelens pris + installationstid, räkna ca 1h arbetstid per panel. Installation på plåttak brukar vara billigare. Men det beror lite på vilket system som används (Weland, clickfit, Nordmount etc)
 
P Petri19 skrev:
Då har du ett val, eller hur?
Det har inte TS nu.
Oavsett om det är frivilligt eller inte fundera på svaret.
Sen kan du fundera på. Den offert du får. Hur betalar du? En kostnad för samtliga paneler samt Montage det vanliga. Eller betalar du för en en beräknad vinst?
Jag gissar du väljer alternativ 1.
För när en leverantör gör en beräkning så är det lite glädje inbakad i kalkylen.
Då vill du inte betala efter den
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om priset jag betalar är beräknad produktion då ska priset påverkas nedåt på samma sätt.
Om priset är per panel (och montage naturligtvis) Då ska priset förändras på det sättet. enkelt sen kan naturligtvis hoppas på lite goodwill från företaget.
Men man kan inte kräva något.
Det där håller jag med om, tyvärr är ofta avtalen skriva med båda sätten samtidigt av de offerter jag sett; visst antal paneler med viss angiven total installerad effekt (samt till och med uppgiven effekt per panel). Det leder till att det blir fråga om tolkningsutrymme vad man egentligen handlat mest, kWp eller antal? Hoppas branschen jobbar med bättre standarder här så småningom, men varje sådan här tråd ökar konsumentupplysningen så det kanske blir en icke-fråga innan dess 😀
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Oavsett om det är frivilligt eller inte fundera på svaret.
Sen kan du fundera på. Den offert du får. Hur betalar du? En kostnad för samtliga paneler samt Montage det vanliga. Eller betalar du för en en beräknad vinst?
Jag gissar du väljer alternativ 1.
För när en leverantör gör en beräkning så är det lite glädje inbakad i kalkylen.
Då vill du inte betala efter den
Om det är glädje inbakad i kalkylen är irrelevent, det är leverantören som lagt in den. Skall jag räkna med den "glädjen", eller skall jag räkna med att de uppgifter jag får är korrekta?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Petri19 skrev:
Om det är glädje inbakad i kalkylen är irrelevent, det är leverantören som lagt in den. Skall jag räkna med den "glädjen", eller skall jag räkna med att de uppgifter jag får är korrekta?
Du ska aldrig räkna med att beräknad produktion stämmer med verkligheten.
Men det spelar ingen roll för att svara på min fråga.
Frågan är intressant tycker jag...
Om jag ska börja med att svara på frågan. Så anser jag det enkla svaret bollen är rund. Om jag ska få ersättning för förlorad produktion, så borde jag även betala för extra produktion.
Å andra sidan så hade min offert varit på en summa baserad på antal paneler samt montage och kanske lite övrigt..

Om du nu inte håller med får gärna förklara skillnaden.
Det är ointressant om det är frivilligt eller inte.
Ellet om det är glädjesiffror
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du ska aldrig räkna med att beräknad produktion stämmer med verkligheten.
Men det spelar ingen roll för att svara på min fråga.
Frågan är intressant tycker jag...
Om jag ska börja med att svara på frågan. Så anser jag det enkla svaret bollen är rund. Om jag ska få ersättning för förlorad produktion, så borde jag även betala för extra produktion.
Å andra sidan så hade min offert varit på en summa baserad på antal paneler samt montage och kanske lite övrigt..

Om du nu inte håller med får gärna förklara skillnaden.
Det är ointressant om det är frivilligt eller inte.
Ellet om det är glädjesiffror
Man köper inte produktionen, man tar beslutet grundat på produktion/pris lönsamhet därav en skälig ersättning för en felaktig "grundkalkyl". Säljaren säljer paneler och montering, däri ligger deras förtjänst, de skiter ju högaktningsfullt i om det regnar hela sommaren och 0 produktion kommer till. Om säljaren ser att oj vi får in 10 paneler till, vill du köpa dom med montering för X-antal kr. Du väljer då, ja eller nej, eller hur? Säljaren lägger ingen aspekt i det vad gäller din lönsamhet. Där ligger skillnaden, säljaren säljer en produkt + montering, du köper en lönsamhet, en elproduktion som skall under tid betala investeringen och ge lite tillbaka..
 
P Petri19 skrev:
Man köper inte produktionen, man tar beslutet grundat på produktion/pris lönsamhet därav en skälig ersättning för en felaktig "grundkalkyl". Säljaren säljer paneler och montering, däri ligger deras förtjänst, de skiter ju högaktningsfullt i om det regnar hela sommaren och 0 produktion kommer till. Om säljaren ser att oj vi får in 10 paneler till, vill du köpa dom med montering för X-antal kr. Du väljer då, ja eller nej, eller hur? Säljaren lägger ingen aspekt i det vad gäller din lönsamhet. Där ligger skillnaden, säljaren säljer en produkt + montering, du köper en lönsamhet, en elproduktion som skall under tid betala investeringen och ge lite tillbaka..
Det du köper är en solcellsanläggning.
Där man har räknat fram en kalkyl med hur mycket el du kommer att sälja samt hur mycket el du inte behöver köpa.
Sen tror jag att du har missförstått det där med att köpa. Väldigt enkelt du kan köpa en tjänst eller en produkt väldigt förenklat. Men en tjänst levereras av någon.
Däremot kan du köpa en solcellsanläggning som kanske kan ge dig lönsamhet, med en kort payoff
Du måste ha hårdvaran jag är ledsen.

Hårdvaran betalas per enhet samt montering. Inte efter beräknad produktion. säljaren köper sina paneler och betalar per panel.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det du köper är en solcellsanläggning.
Där man har räknat fram en kalkyl med hur mycket el du kommer att sälja samt hur mycket el du inte behöver köpa.
Sen tror jag att du har missförstått det där med att köpa. Väldigt enkelt du kan köpa en tjänst eller en produkt väldigt förenklat. Men en tjänst levereras av någon.
Däremot kan du köpa en solcellsanläggning som kanske kan ge dig lönsamhet, med en kort payoff
Du måste ha hårdvaran jag är ledsen.

Hårdvaran betalas per enhet samt montering. Inte efter beräknad produktion. säljaren köper sina paneler och betalar per panel.
Du är mao inte annat än en besserwisser som inte läser den du argumenterar meds inlägg riktigt.. Läs igen. Du kan trixa med orden så mycket du vill, blir inte mer rätt för det. Tjänst och förtjänst är 2 väldigt olika saker,
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Petri19 skrev:
Du är mao inte annat än en besserwisser som inte läser den du argumenterar meds inlägg riktigt.. Läs igen. Du kan trixa med orden så mycket du vill, blir inte mer rätt för det. Tjänst och förtjänst är 2 väldigt olika saker,
Jag tror faktiskt att det är du som är ute och cyklar... jag har inte nämnt förtjänst....
Men självklart har du rätt det är skillnad på orden. Det är bra att du tar upp det. Du skulle dock tagit det som en ägen punkt.

Men jag skulle vilja vara lite kaxig så är de kanske inte så olika ändå. Du kan inte bara ha förtjänst. Du måste även ha tjänst. Du kan däremot ha en tjänst men ingen förtjänst.
(man kan byta ut ordet tjänst mot produkt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.