Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Rätt! Spiklängd ska vara minst 2,5 gånger, helst 3 gånger tjockleken
Är det någon som har en semi-proffsig bedömning på om det kanske ändå kan räcka med 90mm spik var 20:e cm? (I varannan stock)
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
Åsa Lund
Skruva istället
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skruva
Har för mig att man inte ska skruva i timmer då skruvar knäcks i lättare utsträckning
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om man sätter med kärnsidan utåt så kupar de sig inte utåt lika mycket. Årsringarna vill räta ut sig och då trycks kanterna på virket snarare bakåt.
Om man målar första strykningen innan man sätter upp panelen så får man inga glipor när virket torkar och rör sig sen. Alltså fiffigt att måla kärnsidan först så behöver man inte hålla koll på olika sidor när man sätter
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om man sätter med kärnsidan utåt så kupar de sig inte utåt lika mycket. Årsringarna vill räta ut sig och då trycks kanterna på virket snarare bakåt.
Om man målar första strykningen innan man sätter upp panelen så får man inga glipor när virket torkar och rör sig sen. Alltså fiffigt att måla kärnsidan först så behöver man inte hålla koll på olika sidor när man sätter upp det.
I verkligheten är panelen finsågad på en sida å hyvlad på en så kärnsida eller inte kan man inte alltid välja.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Så kan det klart vara, vilket är synd och sabbar strategin.
Den panel jag jobbat mest med var råsågad för att målas med Falu Rödfärg
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Är det någon som har en semi-proffsig bedömning på om det kanske ändå kan räcka med 90mm spik var 20:e cm? (I varannan stock)
Ja det räcker och blir över. Maskinspik har kammar eller lim just av den anledningen att det är 99mm max i dom vanligaste pistilerna. Din spik läkt är för tunn minst 28mm för att det ska sitta ordentligt och då räcker det med 50mm spik i bottenbrädan och 75mm i locket.
 
K
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Spiklängd ska vara 2,5 gånger det som ska fästas fast. 90 mm räcker inte till 45*45.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
Så om man ska fästa en stående 70-regel ska man ha 175mm lång spik?! Galet
 
Att spika panel med kamspik är väl inte att rekommendera?
@heimlaga ?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Trädäck under konstruktion, täckt av vit presenning, vid en röd byggnad, omgivet av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på en målarbild.

@Matti_75 nämner 50mm spik för BB och 75mm spik för LB.
Hade ändå förhoppningen att 65mm spik skulle duga till både BB och LB. Spikläkten (som kanske är lite tunn? 22mm) kommer sitta med 90mm spik.
 
Dagens insats, på det igen imorgon!
Staplade rödmålade träbrädor, ett tält, en röd stuga, barnleksaker, skugga av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Jag fick tipset av en gammal snickare att spika mina bottenbrädor (22x170) i zick-zack för att hindra att det spricker. Alltså till vänster på första spikläkten, till höger på nästa osv. Aldrig två spik i bottenbrädan på samma spikläkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag fick tipset av en gammal snickare att spika mina bottenbrädor (22x170) i zick-zack för att hindra att det spricker. Alltså till vänster på första spikläkten, till höger på nästa osv. Aldrig två spik i bottenbrädan på samma spikläkt.
Hm. Mycket intressant. Jag ska applicera detta!

Men nu en fråga till församlingen;
Vad är minst sämst vid montering av 45x45?

90mm kamspik (med lim)
eller
120mm träskruv (in i timmerstockar)

Bjuder på en rolig detaljbild, panelen som sitter har gjort ett gediget jobb under 128? år.
De kan väl knappast ha sparat tidningspappret när de flyttade huset? (Som enligt uppgift flyttades 1923)
Gammal tidningstext, datum "14 oktober 1895," delvis skymd av murbruk och tegelsten. Nostalgisk, historisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Trädgård med lekfordon, tält, högar av trämaterial, leksaker, gräs och träd bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

372m panel målat i helgen, ska bli skönt att komma till jobbet och vila upp sig 😄

Använder Midun röd oljefärg, noterade att en 10l hink inte alls räcker till 80-100m² utan snarare 51,7m²
 
Cheesen
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hm. Mycket intressant. Jag ska applicera detta!

Men nu en fråga till församlingen;
Vad är minst sämst vid montering av 45x45?

90mm kamspik (med lim)
eller
120mm träskruv (in i timmerstockar)

Bjuder på en rolig detaljbild, panelen som sitter har gjort ett gediget jobb under 128? år.
De kan väl knappast ha sparat tidningspappret när de flyttade huset? (Som enligt uppgift flyttades 1923)
[bild]
Om jag skulle mot förmodan spika idag så skulle jag använda 6 tums spik för att sätta två tums reglar.
Angående diskussion om huruvida skruven bryts av eller ej beror helt på valet av skruv. Du kan inte förvänta dig att en trallskruv kommer att hålla, men man skruvar ihop stockarna med skruv som är framtagen för ändamålet om man gör en ny timring av vissa konstruktioner idag.

Var med och isolerade och brädfodrade en -20tals timring på -80talet där satte vi 2x2tum reglar + isolering samt klassisk tjärpapp som vindstopp under brädorna, har då funkat i 35år nu. Det här gjordes innan snickarna började ha stomspikare och skruvdragare med sig så det är Gunnebo galvad spik som håller ihop hela konstruktionen. 6 tum, 4 tum samt 3tum... (Har kvar någon låda från renoveringen)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Skruva 120 mm skruv är det bättre alternativet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.