Ska den blåa skruven skruvas ut eller bara vridas ett halvt varv och dras ut?
Sambon hävdar att hon drog ut den sist, instruktionsboken är svår att tyda.
 
Skruvas såg jag i videon.
 
Om du menar den som visas blå är svaret ja. det finns dom som har som en bajonetinfästning med och då blir det ca 1/4 varv eller lite till och dra ut , oavsett vilket, så om det sitter något lite längre i själva rensdelen så kan det vara svårt eller omöjligt att få ut allt. En hårnål eller liknande i storlek kan gå in ett hål på rensen och sitta på tvären Blir till att lirka fram och tillbaka och hoppas på tur att något ställer sig rätt och går att få ut silen.
 
A Abctre skrev:
Skruvas såg jag i videon.
Tillkommande . Silen sitter ju rakt in i två spår, så den snurrar inte , bara ytterdelen.
 
Går det inte att vrida alls då.
 
FourAges tips löste problemet.
Tackar verkligen för tipset.
Fem Plackers, tyvärr mina..
 
  • Gilla
FourAges
  • Laddar…
P
Innan ni börjar skruva isär maskin eller vålda sönder silen så ta en titt under. Vår Bosch är helt öppen och var även den vi hade innan. Öppen Bosch diskmaskin undersida som visar avloppsanslutning och interiöra komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skruv, en hoprullad textilfiber och en metallbit på ett slitet trägolv, refererar till maskinunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontrollpanel på en Bosch tvättmaskin med Intelligent Dosing System och diverse inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrtuner och 1 till
  • Laddar…
M MrBlew skrev:
Tack @dmalm! Detta var till stor hjälp för mig! Maskinen visade felkod E36 och vredet satt stenhårt fast. Ditt inlägg gav mig inspiration att lösa problemet: tog en tving och vred så hårt jag vågade, det funkade!
TACK!

Detta löste vårt problem. Haft samma bekymmer en gång tidigare och hade då sönder alltihop.
 
  • Gilla
MrBlew
  • Laddar…
Tack för tipset.
Löste sig för mig och filtret innehöll skruv, peng och tandrengöringspinnar.
Får tömma fickorna bättre.
 
  • Tvättmaskin med öppen dörr, handskar på handtaget, blå hink upp och ned på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrBlew och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för era bilder och för filmen! Lyckades lösa problemet med min maskin som hade en massa grejer i filtret!! Hade aldrig vågat mig på detta eller ens vetat vad jag skulle göra om jag ej sett era instruktioner!!!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Alltså! Efter ett dygn av försiktigt vridande tog vi beslutet att vrida ut av bara H*****E! Vredet fick såklart sönder så då bestämde vi att vi hackar bort locket.
Efter att ha hackat oss in i den lilla lilla trumman hittade vi en stor vuxenstrumpa. Sjukt!

Beställde ett nytt lock på Bosch hemsida för 250 kr. Fick utlopp för aggressioner och kan äntligen centrifugera tvätten, dock i en hink.
 
  • Tvättmaskin läcker vatten och tvättmedel i röd hink på smutsigt golv. Maskinens front är öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
MrBlew
  • Laddar…
Quist Quist skrev:
Problemet är som sagt att något stort skräp har lagt sig i vägen och blockerar vridningen av filtret och om man försöker "våldvrida" riskerar man att knäcka sönder något. Har du tur är det skräpet men har du otur är det tvättmaskinen.

Man måste lossa inloppsslangen til dräneringspumpen och plocka ut skräpet därifrån. Det verkar tydligen gå att göra underifrån på vissa modeller men är det tät bottenplåt får man ta bort fronten.
Här är en bra video som visar hur det går till:
[media]
Tack, räddade vår maskin som hade exakt detta problemet!
 
  • Gilla
Quist
  • Laddar…
Hos mig var det en strumpa. Gjorde ett vridverktyg enligt tips i tråden… nytt filter på väg!
 
  • Tvättmaskin öppen, trasig tvättpelare, utspridda delar, strumpa på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
T Tosse skrev:
Hos mig var det en strumpa. Gjorde ett vridverktyg enligt tips i tråden… nytt filter på väg!
så kan det gå!

sker egentligen bara när man packar maskinen för full, 3/4 är säkrare
 
Jag hade samma problem. Drog ut maskinen. Tog bort bakstycket och sen kopplade bort slangen in i filtret och fiskade ut ett par hårnålar, nån spik och en insexnyckel. Sen var allt frid och fröjd igen. Så min rekommendation är att inte göra sönder filtret utan ta bakdörren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.