Jess.P
Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".

Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
Köp några presseningar till gubbskrället så kanske det blir lite finare
 
  • Gilla
E.Arvidsson
  • Laddar…
nikasp
Hur skulle däck som inte rullar slitas? Fult är väl en sak men det är nog så att det är hans tomt.
 
  • Gilla
C.Ö och 10 till
  • Laddar…
Jess.P
nikasp nikasp skrev:
Hur skulle däck som inte rullar slitas? Fult är väl en sak men det är nog så att det är hans tomt.
Tänker på att använda däck är slitna från början och microplaster lossnar när det ligger ute. Gummi slits av tidens tand, även om det inte rullar. Kolla hur gammalt gummi i slangar osv blir efter några år.
 
  • Gilla
pppp123 och 1 till
  • Laddar…
Antagligen släpper däcken som ligger vid sidan om vägen ut mindre till naturen än däcken på din bil när du rullar förbi och stör dig. Visst man kan fråga vad han ska med dem till men det låter inte som de ligger nära någon granne.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 27 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag vilja påstå att mängden plast som frigörs vid lagring borde vara försumbar jämfört med vad som slits bort under användning. Eventuellt kan kanske regn laka ut kemikalier ur gummit som sen hamnar i vattendrag eller grundvatten. Men samma sak där, den plast som slits av under användning borde utgöra en mycket större fara.

En möjlig väg framåt är brandskydd, däck brinner ganska bra när de väl börjar brinna, så räddningstjänsten kanske har något att säga. Snabb googling ledde till Svedala kommuns hemsida https://www.svedala.se/bo/omsorg-oc...ndskydd-for-verksamhet-med-upplag-av-bildack/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jess.P Jess.P skrev:
Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina dä
jadu...

Det ska vara ganska stora skräphögar innan det blir "olagligt".
Gamla däck som ligger still ger inte från sig någon skit vad jag vet.
Jo, det kan nog se för jävligt ut.
Vad som är fult eller snyggt ligger i betraktarens öga; själv har jag svårt för studsmattor och uppblåsbara plastpooler.
Jag hade med en kommunal tjänsteman att göra genom jobbet för ett par år sedan och en "okonventionellt" utsmyckad tomt är inte automatiskt "olaglig" bara för att det inte är en gräsmatta och rabatter, det kan vara rätt mycket bråte innan kommunen agerar.
Så, det är nog bara att se och acceptera, utifrån hur du beskriver det.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Jess.P Jess.P skrev:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
I så fall är det nog inte så farligt eller mycket att göra. Som andra varit inne på är några hundra däck som inte rör sig ingen större miljöfara.

Hade det istället varit så att du stört dig på upplaget och funderat på om man verkligen får göra så, så skulle du kunna söka stöd i 6 kap. 1 § plan- och byggförordningen och driva frågan som ett bygglovsärende om lov saknas, men nu var det ju inte så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att miljömässigt är detta inget problem. Däck är stabila saker och man använder dem t o k för att bygga artificiella rev, d v s sänker dem i havet som ett revsubstrat.
 
  • Gilla
MagHam och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
Jess.P Jess.P skrev:
Tänker på att använda däck är slitna från början och microplaster lossnar när det ligger ute. Gummi slits av tidens tand, även om det inte rullar. Kolla hur gammalt gummi i slangar osv blir efter några år.
Googla på jordskepp. Om man som miljömedveten grönpartist med rent samvete kan bygga hus av 3500 gamla bildäck så är nog ett hundratal på en bakgård några problem.
I min värld så finns det inte speciellt mycket plast i bildäck, det är ju en naturprodukt mest bestående av latex. Och det bryts ju ned rätt snabbt i naturen som du redan märkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om och när din granne lämnar in sin däckhög till återvinning så kommer det malas ner till granulat. 30% eldas upp. 70% blandas i betong, asfalt eller läggs på idrotts och lekplaner , kan tom användas i vattenreningsanläggningar.
 
  • Gilla
maria01 och 4 till
  • Laddar…
P
Jess.P Jess.P skrev:
Tänker på att använda däck är slitna från början och microplaster lossnar när det ligger ute. Gummi slits av tidens tand, även om det inte rullar. Kolla hur gammalt gummi i slangar osv blir efter några år.
Nu är det skillnad på plast och gummi.....
 
  • Gilla
daniel1973
  • Laddar…
H
P PappasHammare skrev:
Nu är det skillnad på plast och gummi.....
Har han haft däcken under många år eller driver han typ däckverkstad så han lagrar dom på samma sätt som många däckverkstäder gör?
De lagrar ju ofta däcken i stor hög.
Sen när det blir nog många kommer det en lastbil och tömmer.
Han har kanske inte så stor omsättning på däck så han lagrar mycket längre tid.
 
  • Gilla
anderssonmr och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att miljömässigt är detta inget problem. Däck är stabila saker och man använder dem t o k för att bygga artificiella rev, d v s sänker dem i havet som ett revsubstrat.
Där gick det sådär med det hela, tanken var god men resultatet katastrof.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Osborne_Reef
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.