A
N Nebbe68 skrev:
Jag hade börjat med att anlita en hantverkare och själv ta semester. 😎😎🥳🥳
... och fakturera föräldrarna 15 % påslag. Episkt!
 
  • Gilla
  • Haha
MaxBackstrom och 4 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att TS får ett avdrag på hyran och matkostnaden?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är det inte bättre att TS får ett avdrag på hyran och matkostnaden?
Luktar förmånsbeskattning...
 
  • Haha
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är det inte bättre att TS får ett avdrag på hyran och matkostnaden?
Låter som bäddat för konflikt vid framtida arv
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M mnils skrev:
Hur är skicket på rören för avlopp och tappvatten? Är de också från 20-talet som resten av huset?

Skall du ha VC och handfat på samma ställe som tidigare? Skall någon el flyttas?
20-talet, det är ju nu.
 
  • Haha
  • Gilla
Kvackatore och 6 till
  • Laddar…
Det är en toalett i en källare. Inte ett badrum på våning två i ett trä hus.

Om det vore jag skulle jag inte nörda ner mig i säker vatten mm. Jag antar att det inte är ett examensarbete i byggteknik?

Köp kakel och klinkers. Skippa tätskiktet. Följ anvisningarna på primer ,fix- och fog- påsen. Spara lite plattor om du senare behöver riva upp och göra om något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare
J Jan Andersson8 skrev:
Det är en toalett i en källare. Inte ett badrum på våning två i ett trä hus.

Om det vore jag skulle jag inte nörda ner mig i säker vatten mm. Jag antar att det inte är ett examensarbete i byggteknik?

Köp kakel och klinkers. Skippa tätskiktet. Följ anvisningarna på primer ,fix- och fog- påsen. Spara lite plattor om du senare behöver riva upp och göra om något.
Exakt såhär! ^^^
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Ta råden du får här med en stor nypa salt, här finns allt från experter till rena amatörer, råden du får är därefter.
Det är en toalett i källaren, inte raketforskning direkt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Många som säger att det inte spelar så stor roll med olika saker för att det är en toalett i en källare men jag tycker du ska ha ambitionen att göra det rätt och noggrant och ta tillfället att lära dig så mycket du kan. Det kommer du säkert ha glädje av senare!
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Det klarar du galant. Den största risken dom jag ser är att du bommar på kakel/klinker delen. Ett första tips är att ta instruktioner på allvar och se till att ha en slät yta att kakla och sätta klinker på. Första gången jag kaklade så klantade jag mig med att använda en blandare/hink med gammal torkat bruk. Det resulterade i att det låg grus i fixen som hamnade i fogen och i slutändan en massa jobb för att åtgärda. Första gången jag la ett klinkergolv så hade jag lämnat en skruvskalle som inte ville gå ner de sista futtiga millimetrarna, det resulterade i en bomplatta som senare släppte helt och behövde sättas på nytt. Så gör inte som mig utan ta tillverkarens instruktioner på allvar, det är superviktigt med släta ytor innan kakel och klinker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Det där kommer du klara galant :)
Ålder och erfarenhet spelar ingen roll! Bara viljan att lära, kolla, läsa, fråga och lyssna.. erfarenhet och kunskaper bygger man upp längs vägen! Alla är nybörjare nån gång 👍 (ingen är expert.. heller inte efter två, tre eller fyra badrum/hus.. kunskaperna och erfarenheterna växer dock)

Du måste också lära dig att sålla bland svar du får, både IRL och på nätet/här - alla är inte så duktiga som de tror (t ex är det inte samma sak att renovera ett badrum/toalett i källaren på ett hus med oisolerad platta, som det är att göra iordning ett badrum/toalett med en isolerad platta.. ÄVEN om reglerna egentligen är desamma.. så gör man inte alltid enligt reglerna.. pga av att man bygger för att det ska hålla/huset ska må bra).

Men som sagt.. ta allt med en liten klackspark.. läs branschreglerna på de olika områdena.. kolla lite på andras projekttrådar (de ger oftast bra tips och inspiration).. och när du ställer frågor här på forumet försök vara specifik och ha gärna med bilder (så brukar det vara lättare att ge råd).

Ser fram emot att se utvecklingen av både dina kunskaper och resultatet av toaletten :)

Helt säker på att det kommer gå bra.. ta det lugnt och sansat.. börja dra i trådar som att se över om du behöver byta ut rören.. för det är något man lär börja med om det behövs! (Synd att inse att det är ett måste sen ett par år efter man är färdig.. )

Lycka till med allt 👍😃

(min femöring är att skippa golvvärme och tätskikt, golvet kommer bli kallt, men finns bra mattor som är lagom på en liten toalett.. och att tänka på om man gör dessa val är att man informerar om hur man byggt toaletten.. dvs utan tätskikt, om man säljer huset.. OCH att man är medveten om att försäkringsbolaget inte kommer direkt ersätta något på toaletten om det händer något.. - men det var inga problem när vi sålde vårt förra hus, husköparnas besiktningsman.. berättade varför vi gjort som vi gjorde på toaletten.. och att det inte var enligt "reglerna".. men att han skulle gjort precis likadans.. det var den bästa besiktningsmannen ever.. väldigt duktig och förklarande.. vi behövde inte förklara något)
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
harry73
@fatsuG7 har du redan börjat? Vi vill ju gärna följa hur familjen Eskilssons nya toa kommer att se ut :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har tittat på röret och inser att det är smartast att följa era råd och byta ut det när jag ändå håller på. Det ser ju väldigt rostigt ut.

Jag vågar inte byta röret själv, men tror ni att jag kan bila upp golvet själv? När semestrarna är över ska jag be en bra rörmokare som vi har att göra det. Lovar att rapportera här när det börja hända något.

Försummat hörnrum, skadade väggar, blottad murbruk, mögel, smutsigt golv, tomma burkar, malplacerad grå dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätmeter instucken i rostig röröppning, betong runtomkring, slitna detaljer, underhåll behövs, byggnadskontext, inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bila upp golv är inte svårt alls (bara man har/hyr en bra bilningsmaskin). Se upp bara om det går vatten- eller elledningar i golvet!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har tittat på röret och inser att det är smartast att följa era råd och byta ut det när jag ändå håller på. Det ser ju väldigt rostigt ut.

Jag vågar inte byta röret själv, men tror ni att jag kan bila upp golvet själv? När semestrarna är över ska jag be en bra rörmokare som vi har att göra det. Lovar att rapportera här när det börja hända något.
Jag gjorde liknande för ett par år sedan och här är mina synpunkter:

Tyvärr tror jag att det är rätt val att byta rören. Det där röret ser inte så mysigt ut och oftast är det "taket" på de horisontellt liggande rören som rostar mest, så där kan det mycket väl vara hål. Du bilar alltså upp golvet och gräver fram rören fram till tröskeln (och helst en bit under tröskeln) och kopplar ihop de nya rören med de gamla. Du kan ju ta in en rörmokare som sätter ihop rören så att de lutar lagom mycket och alla skarvar sitter som de ska. Tyvärr är rörmokare och elektriker de absolut dyraste yrkesgrupperna och de tar svinaktigt betalt för materialet. Min toalett kostade 42 000 kr att renovera totalt med allt material. Av det tog rörmokaren 20 000 kr.

När det gäller el så var man snål med sådana installationer förr i tiden så när man renoverar kan man passa på att lägga till lite. Ett vägguttag är bra till eltandborste, rakapparat, hårfön och annat. Det är trevligt att ha en spegel med belysning och en taklampa. Tänk också på att du nog vill ha en fläkt i ventilationshålet och elektricitet till den. På en toalett är det inte fuktstyrningen som är viktigast utan snarare en rörelsesensor som startar fläkten när någon är där. Om huset generellt behöver bättre ventilation kan man låta fläkten gå konstant på lågfart och varva upp vid besök. Det finns även appstyrda fläktar som man kan dra på extra om omständigheterna skulle kräva det.

Att putsa väggar är inte helt lätt, men man lär sig och materialet är inte särskilt dyrt. Att flytspackla är ganska enkelt när man ska ha en plan yta. Om det ska luta mot golvbrunnar är det värre.
 
  • Älska
fatsuG7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.