M mortimer skrev:
Om jag hittat rätt..
Då har du lagt på östra sidan där det inte finns någon skorsten utan bara en stege för sotaren. Isåfall i övrigt ett förhållandevis enkelt tak att lägga på utan hinder.

Isåfall en takyta på 14,7m* 4,5m (11pannrader som troligen bygger ca40cm "höjd" per rad)
Eller är det t.o.m eternitplattor ?
Gulvitt tegel med bruna träbeklädda gavlar
Nej, rött trähus med tegelpannor.
 
  • Gilla
Mickekarlsby och 1 till
  • Laddar…
perdahlin perdahlin skrev:
Nej, rött trähus med tegelpannor.
Ok. Då var det fel hus jag hittade.
 
  • Gilla
Christian Gottlow
  • Laddar…
Priset per panel blir ju lägre om man monterar 25 paneler än 23 paneler. Ställning osv blir ju inte billigare bara för att det är 2 färre paneler att montera.

Det dom borde dra av är enligt mig priset för två paneler samt arbetstid för att montera dessa.

Sen att dom inte kan leverera det dom har lovat är ju en annan femma.
Där får man väl välja att acceptera det dom kan leverera eller tacka nej och ta in någon annan firma istället.
 
  • Gilla
maglub och 3 till
  • Laddar…
K
Risken kan också vara att anläggningen inte presterar optimalt. Om man kommer under de spänningsintervall som är bäst för växelriktaren. Att slingan startar senare och slocknar tidigare.

Hade man haft koll under projekteringen så hade man kanske valt en panel med annan storlek och effekt.

Så något plåster på såren känns rimligt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
perdahlin perdahlin skrev:
Självklart har företaget kostnader men jag utgår från mitt ursprungliga avtal som ingåtts. Planen var att täcka årsförbrukningen vilket inte kommer att göras nu så det jag får är sämre för mig än vad vi avtalat . Är det rimligt att jag ska få ett högre pris per kW än avtalat pga deras misstag.
Jag tycker du borde
M mortimer skrev:
Såhär ser jag på det:
Exempel:
Du skulle efter gröntEl bidrag från första början betala 200.000kr för 15.000Wp, alltså 13,3kr/wp

P.g.a att två paneler inte får plats som vardera panel kanske är 400w, alltså totalt 800w lägre installerad effekt.
Då bör du isåfall istället betala: 13,3kr*(14,200)=198,800kr
Hur räknar du? 200'/15'*14'2 blir inte 198'2.
 
C cbrolin skrev:
Jag tycker du borde

Hur räknar du? 200'/15'*14'2 blir inte 198'2.
Läs inlägg #14 så ser du min tidigare korrigering.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
perdahlin perdahlin skrev:
Enligt avtal 25 paneler som minskade till 23 paneler. Orsaken är att uterumstaket som går utmed halva garagetaket går en bit upp så det går bort en takpanna i nederkant. Projektledaren mätte på den längsta delen (bredvid uterummet). Det skulle gått bort 4 paneler men minskade till 2 när de monterar liggande istället för stående.
Kräv minst 2/25=8% avdrag. Kalkylen blir ju annorlunda annars och kanske inte lönar sig. Å andra sidan kanske det lönar sig bättre då du mer sällan producerar mer än vad du förbrukar. Har förstått att det inte lönar sig att producera mer än man förbrukar men vet inte exakt hur det brukar räknas. Är det ett genomsnitt under en viss period eller är det kontinuerligt?
 
C cbrolin skrev:
Kräv minst 2/25=8% avdrag. Kalkylen blir ju annorlunda annars och kanske inte lönar sig. Å andra sidan kanske det lönar sig bättre då du mer sällan producerar mer än vad du förbrukar. Har förstått att det inte lönar sig att producera mer än man förbrukar men vet inte exakt hur det brukar räknas. Är det ett genomsnitt under en viss period eller är det kontinuerligt?
Så om de sagt att de får plats 2 paneler till hade du glädjeligen betalat 8% till för att få 2 extra?

Eller gäller dina teorier endast mot hantverkaren?

2500-3000 per panel åt båda hållen brukar vara normalt
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
perdahlin perdahlin skrev:
Är det rimligt att jag ska få ett högre pris per kW än avtalat pga deras misstag.
Ja, det är rimligt. En mindre anläggning ger alltid högre pris per kW.

Om du nu har fått ett nytt pris så är det det pris du borde ha fått från början. Om det hade gjort att du inte skulle ha valt den aktuella leverantören kan du häva avtalet och välja någon annan - eller ingen alls. Annars är du bara tillbaka på ruta 1 och får det du skulle ha fått från början. Att du är besviken kan jag förstå när du behöver backa lite. Men ingen annan hade kunnat göra något bättre med de givna måtten på ditt tak.

Nu verkar leverantören ha bjudit till en del genom att sätta panelerna liggande, vilket brukar vara krångligare än stående paneler. Och lite Goodwill är väl rimligt att de bjuder på.
 
  • Gilla
MatteGbg och 2 till
  • Laddar…
perdahlin perdahlin skrev:
Jag håller på att få solceller monterade och montörerna upptäcker att projektledaren som varit här och tagit mått har missat vilket innebär att det blir 2 paneler mindre än avtalat. Jag har fått en "avtalsrevision" med avdrag för de paneler som inte monteras men detta innebär ett högre pris per levererad effekt. Som ja ser det så bör avdraget motsvara minskningen i effekt. Tar tacksamt emot synpunkter.

Per
Råkade ut för samma sak. Löste det genom att de fick mäta om (då fick de in en till) och samtidigt byta till paneler med högre effekt per panel (med samma storlek). Kolla produktbladet för panelerna så brukar det framgå om det finns fler varianter.
 
V Vardagsrum skrev:
Klantigt och oproffsigt av företaget. Just effekten är ju en väldigt viktig del när man dimensionerar en anläggning och det kan finnas många skäl till att en kund vill ha en specifik effekt installerad.

Har du räknat på vad det gör för beräknad återbetalningstid?

Samt vad innebär det rent estetiskt för huset? En del installationer som jag sett ser bedrövliga ut, då de tycks ”sakna” paneler.

Jag vill påstå att du har rätt att häva avtalet, eller kräva att de fullgör det ni avtalat från början.

Gällande avdragets storlek så kan du rådgöra med konsumentvägledare i din kommun, det är kostnadsfritt.
Vadå ? Om det nu inte går att fullfölja ursprungsavtalet är det väl skäligt att räkna bort de två paneler som inte får plats ?
 
Som referens,

Vi fick 420w paneler installerade istället för 425w så en minskad effekt på 155w totalt.

Avdraget för detta blev knappt 1900kr exkl moms.
 
L LordJN skrev:
Så om de sagt att de får plats 2 paneler till hade du glädjeligen betalat 8% till för att få 2 extra?

Eller gäller dina teorier endast mot hantverkaren?

2500-3000 per panel åt båda hållen brukar vara normalt
Bara om det var mitt fel som gjorde att de var tvungna att montera 2 extra paneler.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Så här stog det i min offert ”Om takytorna ej kan optimeras för att uppnå totalt 10kW så kommer fakturan att reduceras motsvarande den procentuellt installerade effekten. Exempelvis om takytorna endast tillåter 9kW i panel effekt så kommer fakturan att reduceras med 10% motsvarande minskningen i installerad effekt.”
 
  • Gilla
Astrokane och 2 till
  • Laddar…
Många påpekar att det blir dyrare per kW när man har färre paneler. Helt rimligt och självklart måste man ha det i åtanke när man jämför offerter. I TS fall har ju montörerna däremot upptäckt felberäkningen längs vägen. Jag skulle absolut hävda att slutfakturan justeras ner så att ni betalar samma kr/kW som det står i offerten.

Installerade nyligen 24 paneler på taket. I första offerten föreslog säljaren 30 paneler. Tur att vi inte hade råd med det, då hade regnvattnet antagligen flugit över hängrännorna…
 
  • Gilla
Ulfjs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.