blackarrow blackarrow skrev:
Varför skulle boxen gått sönder på servicen?
Vad för box?

Rent allmänt så är det stor risk att saker som är i färd med att gå sönder går sönder så fort man pillar på dem. Tex. om bromsoket är rostigt så kan nipplarna gå av när man ska lufta oket. Växellådor kan vara täta pga avlagringar och sluta vara täta om de öppnas eller får oljan bytt osv.
 
J Jaggatagga skrev:
Vad för box?

Rent allmänt så är det stor risk att saker som är i färd med att gå sönder går sönder så fort man pillar på dem. Tex. om bromsoket är rostigt så kan nipplarna gå av när man ska lufta oket. Växellådor kan vara täta pga avlagringar och sluta vara täta om de öppnas eller får oljan bytt osv.
En elektronikbox. Vet inte vad de kan ha gjort försatt sätta en felkod i boxen som de inte kunde få bort. Misslyckad uppdatering mjukvara kanske? Med en ”hårdvarureset” / omstart löste en duktig bilmekaniker problemet. Behövde aldrig byta boxen och den krånglade aldrig under de 10’000 mil jag körde efteråt.
Bromsok och andra rostiga grejer lagar sig inte själv eller med hjälp av en dator i dagnosuttaget.
 
blackarrow blackarrow skrev:
En elektronikbox. Vet inte vad de kan ha gjort försatt sätta en felkod i boxen som de inte kunde få bort. Misslyckad uppdatering mjukvara kanske? Med en ”hårdvarureset” / omstart löste en duktig bilmekaniker problemet. Behövde aldrig byta boxen och den krånglade aldrig under de 10’000 mil jag körde efteråt.
Bromsok och andra rostiga grejer lagar sig inte själv eller med hjälp av en dator i dagnosuttaget.
Ok ja det kan vara alla möjliga orsaker till det.

Av erfarenhet vet jag att det kan vara olika gränsvärdet för att en ECU ska ge en felkod och ta bort en felkod till exempel. En "hysteres". Så om säg växellådans ECU vill att något mätvärde inte ska understiga 1, så kanske den ger fel vid 0,9 men återställer felkoden först vid 1,1. Kass programmering gör sedan att man inte kan återställa felkoden manuellt utan att den sätts igen, etc.
 
Hur länge kopplingar håller beror ju väldigt mycket på hur de körs.

Jag tittade på en av alla instruktionsvideor som finns. Det verkade inte direkt vara raketvetenskap även om det helt klar är bökigare än på en vanlig manuell bil.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur länge kopplingar håller beror ju väldigt mycket på hur de körs.

Jag tittade på en av alla instruktionsvideor som finns. Det verkade inte direkt vara raketvetenskap även om det helt klar är bökigare än på en vanlig manuell bil.
För mig som inte är jättebra på bilar är det tyvärr raketvetenskap😒
 
Kolla med Brynäs transmission i Gävle, är en bit men dom
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
Nu är det ju fortfarande tidigt på sommarlovet men om du vill komma billigare undan och är beredd att vänta lite kunde det vara en god idé att höra med fordonsprogrammen hos gymnasieskolorna i Eskilstuna och grannkommunerna. Vanliga fel på vanliga fabrikat är väl exakt det utbildningarna ska fokusera på.
 
Mats-S Mats-S skrev:
DSG-lådorna är totalt urusla, drivor av VAG-ägare som har problem med dom pga deras bristande konstruktion och kvalitet. Skulle aldrig i livet köpa en VAG med DSG.

Har du försökt att reklamera lådan hos din VAG-verkstad. Har du en ba lokal verkstad kan det vara värt ett försök, kanske dom kan ta reparationen med "goodwill" till ett reducerat pris?
Varför klanka ner på DSGn när det inte är den som är trasig? Koppling och dubbelmassesvänghjul dör även på manuellt växlade bilar.
 
B Bjober skrev:
Varför klanka ner på DSGn när det inte är den som är trasig? Koppling och dubbelmassesvänghjul dör även på manuellt växlade bilar.
Dubbelmassesvänghjul är ännu ett exempel på något ingen vill ha.
Finns det en enda fördel med detta hittepå?
 
S Stubai skrev:
Dubbelmassesvänghjul är ännu ett exempel på något ingen vill ha.
Finns det en enda fördel med detta hittepå?
Är väl jämnare gång och mindre ljud men verkar totalt värdelöst annars
 
nino nino skrev:
Är väl jämnare gång och mindre ljud men verkar totalt värdelöst annars
Det är den motiveringen jag också hört till varför de började med dubbelmassesvänghjul. Men jag har aldrig upplevt det själv.
Upplever du att det går mjukare och tystare med dubbelmassesvänghjul?
 
Hur många moderna bilar har problem med ojämn gång och högt ljud på grund av att dom bara har ett simpelt svänghjul?
Jag håller med om att det är en funktion som inte efterfrågas av några konsumenter, utan bara är resultatet av ingenjörernas lekstuga.
VAG's ingenjörer verkar vara det här årtusendets fransmän som hittar på onödigt komplicerade lösningar på icke-existerande problem bara för att behålla mystiken kring sitt arbete.
 
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Dubbelmassesvänghjul är ännu ett exempel på något ingen vill ha.
Finns det en enda fördel med detta hittepå?
Mjukare gång och tystare gång.
Vanligt att tex lastbilsmotorer får det när de hamnar i bussar.
Annars mest nackdelar. Byts vid missljud eller när man byter koppling.
Ingenjörerna löste bara kraven på NVH som marknadssidan ställde och skillnaden är påtaglig, tom växellådan blir tystare. Billigare personbilar saknar ibland dubbelmassesvänghjul.
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
VAG:s problem med DSG är vida större än din Volvos problem med sina dieselmotorer. Att sedan Volvo säger att det inte är ett unikt problem du fick får ju stå för dom, men i jämförelse med VAG:s problem med DSG så är det totalt försumbart.

Och ang Volvos dieselmotorer, jag hade tidigare en V70 D5 2002, den har nu enligt senaste rapport från nuvarande ägare gått typ 60.000 mil utan ett enda motorproblem ... men den motorn var ju Volvos egenutvecklade 5-cylindriga diesel ... innan Ford solkade ner deras motorprogram.
Nu var ju VAG:s stora problem med DSG en tidig version av den (när dom precis bytt namn på den till DSG för att komma bort från dåliga ryktet av föregående namn om jag minns rätt), finns väl inga extremt stora DSG-problem med någon nyare dsg-låda
 
S Stubai skrev:
Det är den motiveringen jag också hört till varför de började med dubbelmassesvänghjul. Men jag har aldrig upplevt det själv.
Upplever du att det går mjukare och tystare med dubbelmassesvänghjul?
Nej jag vet inte, har haft äldre bilar sen nyare och det är ju skillnad på en Volvo 144 och bmw 520d 😄
En kompis trodde det var svänghjulet på skodan men det var lamellens fjädrar som var slut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.