1 466 787 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nja ..engs skrev:
...det är väl bara för att det syns så tydligt på räckvidd som det uppmärksammas, med ICE så tankar man bara en dag tidigare ibland - märks inte så mycket.
Men lite rätt har du nog, verkningsgraden för otto-cykeln och dieselcykeln ökar ju med ökat uttag av vridmoment, detta döljer i viss grad att det går tyngre i vissa väder och väglag.
Det stämmer ju dock. Men 22% och mer är nog rätt lätt att uppnå i stadskörning.engs skrev:
Min bil brukar ligga på ca 15% regen, och då är det max 33% stadskörning, nog mer typ 25%
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Ja, rent tekniskt är den ju det även om den är kopplad till ett litet batteri som driver bilen.N Nerre skrev:
Läs mer här:
https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/E_POWER50/
https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/E_POWER/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Hur gör man nu. Tycker det är skitsvårt.
Är inne varje vecka och kollar priset på Tesla Y P men den ligger fortfarande på 708 tusen i svart utförande.
Det tar emot att lägga de pengarna på en bil.
Kommer bli kontantköp. Pengar ligger idag på konto med iaf en liten ränta med tanke på att gå till bil.
Kanske får tillbaka 160-170kkr på gamla bilen men sen ska ju vinterdäck till så det blir ca 570kkr i merkostnader. Måste ta nytt körkort så några tusenlappar tillkommer.
Kommer säkert ha den i 8-10 år. Kör 300 mil per år men kanske går upp till 500 mil. Spelar ingen roll om drivmedel är gratis eller kostar 25 kronor milen, elbil blir det pga alla andra fördelar med elbil, vad det kostar mig dessa 300-500 mil är helt ointressant. Kommer ladda 99 av 100 gånger hemma eller på jobbet.
Kronan är ju svag så ska valutan slå igenom på priset är det ju åt fel håll men Tesla kan ju dumpa den med 30-50kkr till över en natt.
Blev lite mer intressant nu när motorlampan tändes igen på Dieselmotorn som inte gillar körsträckor på 2 minuter med koppla vagnar och hålla på.
Är inne varje vecka och kollar priset på Tesla Y P men den ligger fortfarande på 708 tusen i svart utförande.
Det tar emot att lägga de pengarna på en bil.
Kommer bli kontantköp. Pengar ligger idag på konto med iaf en liten ränta med tanke på att gå till bil.
Kanske får tillbaka 160-170kkr på gamla bilen men sen ska ju vinterdäck till så det blir ca 570kkr i merkostnader. Måste ta nytt körkort så några tusenlappar tillkommer.
Kommer säkert ha den i 8-10 år. Kör 300 mil per år men kanske går upp till 500 mil. Spelar ingen roll om drivmedel är gratis eller kostar 25 kronor milen, elbil blir det pga alla andra fördelar med elbil, vad det kostar mig dessa 300-500 mil är helt ointressant. Kommer ladda 99 av 100 gånger hemma eller på jobbet.
Kronan är ju svag så ska valutan slå igenom på priset är det ju åt fel håll men Tesla kan ju dumpa den med 30-50kkr till över en natt.
Blev lite mer intressant nu när motorlampan tändes igen på Dieselmotorn som inte gillar körsträckor på 2 minuter med koppla vagnar och hålla på.
Jag hade (eller har gjort egentligen) köpt Teslaaktier för pengarna och leasat Teslabilen.P Pligg85 skrev:Hur gör man nu. Tycker det är skitsvårt.
Är inne varje vecka och kollar priset på Tesla Y P men den ligger fortfarande på 708 tusen i svart utförande.
Det tar emot att lägga de pengarna på en bil.
Kommer bli kontantköp. Pengar ligger idag på konto med iaf en liten ränta med tanke på att gå till bil.
Kanske får tillbaka 160-170kkr på gamla bilen men sen ska ju vinterdäck till så det blir ca 570kkr i merkostnader. Måste ta nytt körkort så några tusenlappar tillkommer.
Kommer säkert ha den i 8-10 år. Kör 300 mil per år men kanske går upp till 500 mil. Spelar ingen roll om drivmedel är gratis eller kostar 25 kronor milen, elbil blir det pga alla andra fördelar med elbil, vad det kostar mig dessa 300-500 mil är helt ointressant. Kommer ladda 99 av 100 gånger hemma eller på jobbet.
Kronan är ju svag så ska valutan slå igenom på priset är det ju åt fel håll men Tesla kan ju dumpa den med 30-50kkr till över en natt.
Blev lite mer intressant nu när motorlampan tändes igen på Dieselmotorn som inte gillar körsträckor på 2 minuter med koppla vagnar och hålla på.
Bilen cashar jag oavsett om det är ekonomiskt sämre om man finner bättre avkastning på kapitalet på börsen.W witten skrev:
Jag har hela tiden och fortfarande vidhåller att bil ska inte hyras eller avbetalas och det är på grund av detta som priserna skenat. Folk har lättare att leasa en fabriksny Tesla än att casha en 10 år gammal Opel.
Det är ju det som tar emot. Prislappen är inte så hög men förväntade avkastningen man kunnat ha i 40-50 år kontra att behålla nuvarande gör ju att Teslan egentligen kostar väldigt många miljoner och inte ynka 0,7.
Och leasa för 1000 mil på 36 månader?
Kanske en bättre lösning om man kör mer men jag behåller hellre bilen ett tag. Nuvarande som köptes ny 2014 har gått 4100 mil och är helt rostfri och utan en buckla.
En nyfiken fråga, är det av ideologiska skäl du anser att man bara ska köpa en bil kontant? Om du nu förespråkar det även om det är en sämre lösning ekonomiskt.P Pligg85 skrev:Bilen cashar jag oavsett om det är ekonomiskt sämre om man finner bättre avkastning på kapitalet på börsen.
Jag har hela tiden och fortfarande vidhåller att bil ska inte hyras eller avbetalas och det är på grund av detta som priserna skenat. Folk har lättare att leasa en fabriksny Tesla än att casha en 10 år gammal Opel.
Det är så väldigt fel att det blivit standard att hyra allt i livet.W witten skrev:
Nu har det varit fritt fram att plocka ut en ny statusbil utan att ha sparat en krona.
Nytt åk vart tredje år. Slit och släng och hoppas den inte har "onormalt slitage" när man ska plocka ut nästa och nästa...
Förr behövde man åtminstone en handpenning men nu kan man plocka ut en helt ny bil och skriva på ett hyresavtal.
Bara för att man måste ha allt nytt nu nu nu och lägg det per månad för då känns det inte.
Månadspeng finns det massor av helt plötsligt för bostaden behöver man visst inte längre amortera. Räntan är obefintlig och värdeökningen gör att amorteringskravet kan undgås efter en ny värdering. Finns där outnyttjat utrymme passar man på att ta in offerter för renovering.
Nä. Det har blivit något generalfel.
Man intalar sig att det är fördelaktigt att ta hem en 700.000-kronorsbil för att man kan spara 15000 i drivmedel och 4000 på skatten när man inte ens har sexsiffrigt på bufferten.
Varför skulle det bli billigare att hyra en bil än att köpa?
Varför köper folk hus isf hyra? Borde det inte vara mer ekonomiskt att hyra hus isf äga också?
Ett land som tagit ledningen i elbilsförsäljning har lite problem med sålda bilar. Nån köpte förtidigt?
Varför köper folk hus isf hyra? Borde det inte vara mer ekonomiskt att hyra hus isf äga också?
Ett land som tagit ledningen i elbilsförsäljning har lite problem med sålda bilar. Nån köpte förtidigt?
Det beror på vilket pris man sätter på att betala kontant.blackarrow skrev:
Egentligen? I så fall kostar ju en limpa bröd ”egentligen” ett par miljoner, sätter man de pengarna på börsen ett par hundra år så…P Pligg85 skrev:
Håller med om att låna för bil inte är så smart, men pengar är ”egentligen” inte massor av pengar bara för att de skulle kunna investeras smart
Förutom osunda uppgångar på bättre beg elbilar ett tag sedan så är bilar penningförstöring.G GHGH skrev:
Är nog lättare att bränna pengar man inte har. Lägger man 700 på en bil idag så tappar den nog 100 per år första 3 åren i snitt kontra kanske ha en avkastning på 50 om året.
Jag brukar ofta räkna om värden i motprestation. Många leasar för motsvarande två månadslöner om året. Dvs för att ha bilen parkerad 23 timmar om dagen måste de jobba och lägga 2 fulla månadslöner på endast bilen.
För att flytta arslet kommer det bli motsvarande 7-8 års arbete.
Då är inte driften inräknade utan bara leasingkostnader.
Blev lite nyfiken, med 300 mil om året skulle man kunna ta taxi, Taxi Skåne tar 200kr/mil och det blir då 60.000kr/år, inget tillkommer, kanske inte så dum deal?P Pligg85 skrev:Hur gör man nu. Tycker det är skitsvårt.
Är inne varje vecka och kollar priset på Tesla Y P men den ligger fortfarande på 708 tusen i svart utförande.
Det tar emot att lägga de pengarna på en bil.
Kommer bli kontantköp. Pengar ligger idag på konto med iaf en liten ränta med tanke på att gå till bil.
Kanske får tillbaka 160-170kkr på gamla bilen men sen ska ju vinterdäck till så det blir ca 570kkr i merkostnader. Måste ta nytt körkort så några tusenlappar tillkommer.
Kommer säkert ha den i 8-10 år. Kör 300 mil per år men kanske går upp till 500 mil. Spelar ingen roll om drivmedel är gratis eller kostar 25 kronor milen, elbil blir det pga alla andra fördelar med elbil, vad det kostar mig dessa 300-500 mil är helt ointressant. Kommer ladda 99 av 100 gånger hemma eller på jobbet.
Kronan är ju svag så ska valutan slå igenom på priset är det ju åt fel håll men Tesla kan ju dumpa den med 30-50kkr till över en natt.
Blev lite mer intressant nu när motorlampan tändes igen på Dieselmotorn som inte gillar körsträckor på 2 minuter med koppla vagnar och hålla på.
Undrar vad deras framkörningsavgift blir på 80 mil då.D djac skrev:
Nuvarande har kostat ca 25 i året i värdeminskning och alltid tillgänglig