Så var det dags att upprätta en tråd om det stundande panelbytet på ena gaveln!
Lite förutsättningar;
* Timmerhus av både stående och liggande timmer anno 1923 (äldre eg. men hitflyttat 1923.
* Stomme, tidningspapper och lockpanel
* Eminent självdrag
* Förstörd panel i söderläge pga obefintligt underhåll
Målbild;
Riva ner befintlig panel till stommen, därefter stående 45x45 med Hunton träfiberskiva.
Diffusionsöppen vindduk och därefter stående läkt 22x45 på reglarna och till slut liggande spikläkt 22x70.
Avslutningsvis bottenbräda 22x170 och lockbräda 22x95.
Vi kommer samtidigt passa på att byta fönster till fyra stycken nya träfönster med klassiska beslag och inbyggda friskluftsventiler.
Upplägget ovan kommer medföra att gaveln livar med föregående ägares utbyggnad, såväl panelmässigt, färgtekniskt och lockpanelsmässigt.
Inköpt än så länge;
* Allt virke
* Spikpistol Senco SGT90i
* 20 liter oljefärg röd
* Fönster
* Musband
* Vindduk
* Häfthammare
* Flextejp
Frågeställningar just nu;
* Behöver jag vidta några försiktighetsåtgärder vid fönsterbytet, tex regla upp runt fönstret för att motverka att väggen kalvar?
* Jag har hittat billig spik, fungerar denna till att spika panel? Bifogar en bild
Lite förutsättningar;
* Timmerhus av både stående och liggande timmer anno 1923 (äldre eg. men hitflyttat 1923.
* Stomme, tidningspapper och lockpanel
* Eminent självdrag
* Förstörd panel i söderläge pga obefintligt underhåll
Målbild;
Riva ner befintlig panel till stommen, därefter stående 45x45 med Hunton träfiberskiva.
Diffusionsöppen vindduk och därefter stående läkt 22x45 på reglarna och till slut liggande spikläkt 22x70.
Avslutningsvis bottenbräda 22x170 och lockbräda 22x95.
Vi kommer samtidigt passa på att byta fönster till fyra stycken nya träfönster med klassiska beslag och inbyggda friskluftsventiler.
Upplägget ovan kommer medföra att gaveln livar med föregående ägares utbyggnad, såväl panelmässigt, färgtekniskt och lockpanelsmässigt.
Inköpt än så länge;
* Allt virke
* Spikpistol Senco SGT90i
* 20 liter oljefärg röd
* Fönster
* Musband
* Vindduk
* Häfthammare
* Flextejp
Frågeställningar just nu;
* Behöver jag vidta några försiktighetsåtgärder vid fönsterbytet, tex regla upp runt fönstret för att motverka att väggen kalvar?
* Jag har hittat billig spik, fungerar denna till att spika panel? Bifogar en bild
Produkter som diskuteras: "Häfthammare"
Häfthammare
Häfthammare är multifunktionella verktyg som är utformade för att snabbt och effektivt infoga häftklamrar i en mängd olika material, inklusive trä, plast och gips. De kan användas för allt från att fästa tyg eller stoppning till möbler
Läs mer
Det jag har svårt att greppa är detta med spiklängd.
45x45 tänkte jag fästa med 90mm spik.
22x45 stående läkt med 90mm spik
22x70 liggande läkt med 90mm spik
22x170 bottenbräda med 65mm spik
22x95 lockbräda med 65mm spik
Verkar detta rimligt?
45x45 tänkte jag fästa med 90mm spik.
22x45 stående läkt med 90mm spik
22x70 liggande läkt med 90mm spik
22x170 bottenbräda med 65mm spik
22x95 lockbräda med 65mm spik
Verkar detta rimligt?
Redigerat:
En annan fråga från en novis;
Gaspatroner till spikpistoler, är de märkesspecifika? 🤔
Kan man köpa ett billigare märke av spik?
Gaspatroner till spikpistoler, är de märkesspecifika? 🤔
Kan man köpa ett billigare märke av spik?
Bra tips, tack och bock.
Spiklängd ska vara 2,5 gånger det som ska fästas fast. 90 mm räcker inte till 45*45.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
Jaha nu blev det genast värre 🤣Åsa Lund skrev:
Spikpistolen tar ju max 90mm.
Jag har dock tänkt sätta en spik i varannan stock, men det kanske inte påverkar ändå?
Skruv vill jag inte använda då jag läst att de kan knäckas om timret skulle röra på sig
Redigerat:
Om man sätter med kärnsidan utåt så kupar de sig inte utåt lika mycket. Årsringarna vill räta ut sig och då trycks kanterna på virket snarare bakåt.T Tjrex skrev:
Om man målar första strykningen innan man sätter upp panelen så får man inga glipor när virket torkar och rör sig sen. Alltså fiffigt att måla kärnsidan först så behöver man inte hålla koll på olika sidor när man sätter upp det.
Suger i mig som en svamp, det här är bra information!Åsa Lund skrev:Om man sätter med kärnsidan utåt så kupar de sig inte utåt lika mycket. Årsringarna vill räta ut sig och då trycks kanterna på virket snarare bakåt.
Om man målar första strykningen innan man sätter upp panelen så får man inga glipor när virket torkar och rör sig sen. Alltså fiffigt att måla kärnsidan först så behöver man inte hålla koll på olika sidor när man sätter upp det.