Så var det dags att upprätta en tråd om det stundande panelbytet på ena gaveln!

Lite förutsättningar;
* Timmerhus av både stående och liggande timmer anno 1923 (äldre eg. men hitflyttat 1923.
* Stomme, tidningspapper och lockpanel
* Eminent självdrag
* Förstörd panel i söderläge pga obefintligt underhåll

Målbild;
Riva ner befintlig panel till stommen, därefter stående 45x45 med Hunton träfiberskiva.
Diffusionsöppen vindduk och därefter stående läkt 22x45 på reglarna och till slut liggande spikläkt 22x70.

Avslutningsvis bottenbräda 22x170 och lockbräda 22x95.
Vi kommer samtidigt passa på att byta fönster till fyra stycken nya träfönster med klassiska beslag och inbyggda friskluftsventiler.


Upplägget ovan kommer medföra att gaveln livar med föregående ägares utbyggnad, såväl panelmässigt, färgtekniskt och lockpanelsmässigt.

Inköpt än så länge;
* Allt virke
* Spikpistol Senco SGT90i
* 20 liter oljefärg röd
* Fönster
* Musband
* Vindduk
* Häfthammare
* Flextejp


Frågeställningar just nu;
* Behöver jag vidta några försiktighetsåtgärder vid fönsterbytet, tex regla upp runt fönstret för att motverka att väggen kalvar?
* Jag har hittat billig spik, fungerar denna till att spika panel? Bifogar en bild
 
  • Förpackning av spik, 65 mm x 2,9 mm, varmförzinkad, produktinformation, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag har svårt att greppa är detta med spiklängd.
45x45 tänkte jag fästa med 90mm spik.
22x45 stående läkt med 90mm spik
22x70 liggande läkt med 90mm spik
22x170 bottenbräda med 65mm spik
22x95 lockbräda med 65mm spik

Verkar detta rimligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Carlbring
  • Laddar…
En annan fråga från en novis;
Gaspatroner till spikpistoler, är de märkesspecifika? 🤔
Kan man köpa ett billigare märke av spik?
 
Spiklängd 2x den invästa delens tjocklek ca.

Spikmärke funkar troligen fint att byta så länge d är samma typ.
Grader typ av huvud osv. Ingen erfarenhet av din pistol dock.
 
T Tjrex skrev:
Spiklängd 2x den invästa delens tjocklek ca.

Spikmärke funkar troligen fint att byta så länge d är samma typ.
Grader typ av huvud osv. Ingen erfarenhet av din pistol dock.
Då bör det fungera enligt ovan, tack för input!
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Då bör det fungera enligt ovan, tack för input!
En annan grej att tänka på när du har så breda bottenbrädor är att spika långt från ändarna samt att få dit locken snabbt för 22x170 spricker lätt samt kupar sig.
 
Bra tips, tack och bock.
 
Åsa Lund
Spiklängd ska vara 2,5 gånger det som ska fästas fast. 90 mm räcker inte till 45*45.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
När jag sålde skruv och spik bakom disk så skulle 2/3 sitta i regeln bakom. Dvs panel på 21 mm ska ha minst 63mm spik för att vara okej om man ska hårddra det.

Skruv är det dubbla så 42mm funkar till 21mm
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Spiklängd ska vara 2,5 gånger det som ska fästas fast. 90 mm räcker inte till 45*45.
Kolla årsringarna på panelen. Sätt den med kärnsidan utåt. Enkelt att hålla koll på om du grundmålar rätt utsida innan du sätter upp den.
Jaha nu blev det genast värre 🤣
Spikpistolen tar ju max 90mm.
Jag har dock tänkt sätta en spik i varannan stock, men det kanske inte påverkar ändå?

Skruv vill jag inte använda då jag läst att de kan knäckas om timret skulle röra på sig
 
Redigerat:
P Pligg85 skrev:
När jag sålde skruv och spik bakom disk så skulle 2/3 sitta i regeln bakom. Dvs panel på 21 mm ska ha minst 63mm spik för att vara okej om man ska hårddra det.

Skruv är det dubbla så 42mm funkar till 21mm
Alright.
Även om det alltså bara är luft bakom?
 
S
Du skulle kunna handspika eller skruva 45 reglarna. Det är inte så mycket spik/skruv jämfört med panelen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund
P Pligg85 skrev:
När jag sålde skruv och spik bakom disk så skulle 2/3 sitta i regeln bakom. Dvs panel på 21 mm ska ha minst 63mm spik för att vara okej om man ska hårddra det.

Skruv är det dubbla så 42mm funkar till 21mm
Rätt! Spiklängd ska vara minst 2,5 gånger, helst 3 gånger tjockleken
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund
T Tjrex skrev:
En annan grej att tänka på när du har så breda bottenbrädor är att spika långt från ändarna samt att få dit locken snabbt för 22x170 spricker lätt samt kupar sig.
Om man sätter med kärnsidan utåt så kupar de sig inte utåt lika mycket. Årsringarna vill räta ut sig och då trycks kanterna på virket snarare bakåt.
Om man målar första strykningen innan man sätter upp panelen så får man inga glipor när virket torkar och rör sig sen. Alltså fiffigt att måla kärnsidan först så behöver man inte hålla koll på olika sidor när man sätter upp det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om man sätter med kärnsidan utåt så kupar de sig inte utåt lika mycket. Årsringarna vill räta ut sig och då trycks kanterna på virket snarare bakåt.
Om man målar första strykningen innan man sätter upp panelen så får man inga glipor när virket torkar och rör sig sen. Alltså fiffigt att måla kärnsidan först så behöver man inte hålla koll på olika sidor när man sätter upp det.
Suger i mig som en svamp, det här är bra information!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.