Vi har två äldre exakt lika MTD åkklippare vid fritidshuset, tomten är på 3000 kvadratmeter och allt klipps. Tyvärr så har jag bara ett klippagg men blir det fel på en maskin kan jag lätt flytta över det.
Den senaste tiden har en av dem varit svårstartad, det har liksom gått tungt, som om batteriet är slut. Lösningen har varit att lägga av remmen till klippagget och då har den dragit runt och startat. Men inte nu längre. När motorn kommer till kompressionsfas när man ska starta så kommer den inte längre trots fulladdat batteri. Använder jag samma batteri i den andra klipparen så är det inget problem att dra runt motorn så den startar.
Det enda jag kunde tänka mig var att startmotorn kanske inte fungerade som den skulle så jag bytte ut den, men tyvärr blev det ingen skillnad. Nu har jag lite slut på ideér så slänger ut en fråga här om någon har tips.
 
Sök på automatisk depomperationsventil.
Låter lik de...
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Är det god kontakt mellan batteri och startmotor?
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Kontrollera att klippaggregatet sitter fast i ramen som den skall.
På våran så brukar aggregatet ibland halka ur en infästning baktill och då hänger aggregatet snett och då frikopplar inte remmen som den skall och då går det för tungt när man skall starta klipparen.
 
A Alexn72 skrev:
Sök på automatisk depomperationsventil.
Låter lik de...
Ja, det var en bra idé. Googlat lite nu och det verkar som att på de motorerna så är det något med kamaxeln som styr, så ett kamaxelbyte kanske är det som löser det?
Jag får börja med att kolla ventilspel och justera, annars får det bli ett vinterjobb med kamaxelbyte.
 
Varför skulle det lösa sig om man byter kamaxel? Dekompressionsventilen sitter väl inte i axeln?
 
useless useless skrev:
Varför skulle det lösa sig om man byter kamaxel? Dekompressionsventilen sitter väl inte i axeln?
Läste jag fel i hastigheten eller så förstod jag inte vad jag läste? Förklara hur det där hänger ihop och vad jag eventuellt ska byta.
 
useless useless skrev:
Varför skulle det lösa sig om man byter kamaxel? Dekompressionsventilen sitter väl inte i axeln?
Jo där sitter en lob som kan slipas ner och blir den nersliten då öppnar inte dekompen.
Har precis gjort de ingreppet... Ny axel...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jo där sitter en lob som kan slipas ner och blir den nersliten då öppnar inte dekompen.
Har precis gjort de ingreppet... Ny axel...
Du bytte kamaxel? Vart handlar man?
 
Jag hade en brigg o stratton.
Men ja, bytta axeln och sen gick det att dra runt motorn igen.
Men vilket ställe som helst som är lite välsorterad trädgårdsmaskinaffär
Eller nätet.
Börja med att söka sprängskiss för att hitta artikelnummer
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Du kan ju börja med att mäta spänningsfallet mellan batteripolen och startmotorn vid startförsök, förutom kablar och anslutningar så finns det ju ett startrelä som också kan orsaka spänningsfall
 
  • Gilla
Stubai och 1 till
  • Laddar…
Av en händelse hittade jag denna

Där ser man vippen till dekomp
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Du kan ju börja med att mäta spänningsfallet mellan batteripolen och startmotorn vid startförsök, förutom kablar och anslutningar så finns det ju ett startrelä som också kan orsaka spänningsfall
Precis min tanke. En klassiskt nött jordfläta gör att även den bästa startmotorn strejkar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag för att utesluta startreläet kopplat en startkabel direkt frå plus på batteriet till startmotorn, och för att utesluta dålig jord en startkabel från minus på batteriet till motorn, det gjorde ingen skillnad alls. Att dekrompressionen inte fungerar är nog problemet då.
 
A Alexn72 skrev:
Sök på automatisk depomperationsventil.
Låter lik de...
Dekomp... skulle det stå

Om du skruvar ut tändstift går motorn runt lätt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.