D Dilato skrev:
Platonmatta på väggarna hjälper mot uppträdande fukt på oisolerad betongplatta hur?

Självklart måste man dränera om kåken innan man renoverar en toalett, troligen måste även taket och elen bytas också 😉
Ja helt rätt, jag menade att man måste se helheten. Som även du påpekar. Jag hänvisade ju även ts att kolla med försäkringsbolaget eftersom de ändå utgår från branschreglerna vid en eventuell framtida skada. 👌
Dränering behövs bara om behov finns, gäller även platonmattan.
 
"Personligen hade jag kört på vattenburna radiatorer eller möjligen FTX."
FTX? Varför värme alls i en toa i källaren? Vad ska man göra där mer än o skita?
Lägg pengarna på nå roligare.
 
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagen brukar inte bry sig så länge det som skadats är uppenbart felaktig utfört.
I det här specifika fallet (ingen golvbrunn) tillför tätskikt ingenting, snarare tvärt om, ett betonggolv tål vatten utan problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att man som 19-åring klarar av att göra väldigt proffsiga byggen är något jag väl kan intyga. Vi flyttade till Åkersberga i slutet av 80-talet och där byggde jag - som 19-åring- en helt perfekt lönnvägg i slutet av en kattvind för att husera hembränningsapparaten. Väggen blev kvar efter att vi sålde våra föräldrars hus i mitten av 90-talet. Huset står kvar och jag har på känn att det inte upptäckts ännu😄
Blev dock sedan kemist till yrket så att få tag på etanol blev inget problem, så apparaten är skrotad sen länge...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fred vom Jupiter och 14 till
  • Laddar…
Har inte moderator stängt tråden ännu? Det här är ju langning av kunskap till minderårig!
 
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
M
A AG A skrev:
Har inte moderator stängt tråden ännu? Det här är ju langning av kunskap till minderårig!
Verkar inte vara mycket kunskap som langas, mest förvirring!

Lärdomen av projektet blir att man inte skall tro på vad slumpmässiga tyckare på internet föreslår, framförallt de som inte ens orkat läsa frågan! Förslaget om elektrisk golvvärme måste ta priset med tanke på hur nojig TS pappa var över elräkningarna senaste vintrarna!
 
  • Gilla
S_B_O och 6 till
  • Laddar…
J Jävligtlat skrev:
De är olämpligt med golvvärme när de är oisolerad platta under, går en hel del extra el när plattan konstant kyls ner av jorden under.

Sen ser de ut som att du behöver bila upp och flytta avloppet till toan så de kommer en bit ut från väggen, dels så du har plats att sätta kaklet och för att komma åt och städa bakom toan. Alternativt bygga ut väggen 10-15cm och sätta en vägghängd toalett och koppla den mot den gamla stammen.
Det fixar sig med en s.k. Bakåtrökare😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Byt avloppsröret ! kommer troligen att behöva bytas hela vägen tills det går ut ur huset, säger päronen nej till detta så filma rören hela vägen ut ur huset. Bor i 20 talshus och har själv gjort den resan. GLÖM VÄRMEGOLV OM DU INTE KAN LÄGGA PÅ MINST 10 CM ISO( GJORT MISSTAGETSJÄLV )
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Hur tusan ska vi kunna svara på det? Men generellt tror jag inte att en 19 åring har den kunskapen o erfarenheten
 

Bästa svaret

Som några redan konstaterat: Detta tar nog priset som den mest förvirrade svarstråden på Bygga hus, på lång tid.
Som den 19-åriga tjejen, eller killen (fast jag får för mig att en tjej skulle ställa den ödmjuka frågan medan en kille stöddigt skulle utgå från att han kan) förhoppningsvis redan märkt finns det nästan lika många åsikter om hur man gör detta på rätt sätt som det finns hempulare på forumet.
Kanske är det smartaste att börja med att läsa BKR:s och GVK:s regler för att få ett hum om vad det handlar om, och sedan ringa familjens försäkringsbolag för att höra vad de säger i frågan.
Med detta sagt har naturligtvis jag också en version av sanningen om hur detta skall utföras på bästa sätt.
Mitt hus, byggt 1960. oisolerad bottenplatta. Om avloppen fungerade bra innan ni började riva, kör på med befintliga rör. Gjutjärnsavlopp kan klara sig i många år till och blir det trubbel framöver går det säkert att blåsa in en strumpa då. Se till att ha ett perfekt underlag. Spackla bara med cementbaserat, inte gipsbaserat spackel. Fundera på en vägghängd toalett. Snyggt och lättstädat i det trånga utrymmet,
Dessutom lätt att göra eftersom du absolut INTE skall ha några som helst tätskikt någonstans.
Dra vattnet själv. Använd raka, kromade rör och var noggrann med att få dem i våg. Men enda stället det är lite svårt är när du skall få varm- och kallvattnet att löpa parallellt fram till handfatet.
Där sållas amatören från proffset/den duktige amatören. Använd en stump flexibelt rör sista biten fram till toan.
Kakla själv. Klinker på golvet, kakel på väggarna (och i det lilla utrymmet föreslår jag snygg klinker till golvet och billigaste vita kaklet från golv till tak, med ganska generösa skarvar för fuktvandringen.)
Ta in en elektriker för eldragningen. Fundera på om du vill fräsa ur väggarna för att dra dolda ledningar. I så fall, ta in elektrikern för att fråga hur han/hon vill ha det.

I mitt hus är det utfört enligt ovan. Ser ut som nytt, trettio år senare.

Och om någon säger att du är för ung och oerfaren - fråga när de tycker att du skall börja lära dig.

Kom ihåg att allt, absolut allt, du skall göra här finns beskrivet på youtube, plus att forumet är fullt av oss som gärna talar om hur andra skall göra ;)

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Kvackatore och 27 till
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Hur tusan ska vi kunna svara på det? Men generellt tror jag inte att en 19 åring har den kunskapen o erfarenheten
Smart att ställa frågor och läsa och lära.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
En bra bok är fukthandboken. Hus med källare har många härliga underhållspunkter.
Kör på. Newton och termodynamiska lagar gäller här.
Nästa projekt kanske blir tilläggsisolerad källare och fixad dränering.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Ja, du klarar det definitivt. Ditt andra badrum kommer att bli mycket bättre än ditt första men det går absolut att få ett bra resultat även första gången om man är noggrann.

Att du är 19 år och så pass ödmjuk att du ställer frågor är sannolikt bara till din fördel. Hade du varit 40 år och av typen som kastar manualer direkt hade jag varit mer orolig.
 
  • Gilla
  • Älska
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
harry73
A AG A skrev:
Har inte moderator stängt tråden ännu? Det här är ju langning av kunskap till minderårig!
Jag misstänker att moderatorn gav TS i uppdrag att öppna tråden, då blir det kontraproduktivt att stänga tråden
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Jag hade börjat med att anlita en hantverkare och själv ta semester. 😎😎🥳🥳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.