I Ingvar 58 skrev:
Många moderna barn är ju så otroligt högljudda. Det skriks oavbrutet. Vet inte var det kommer ifrån, är det miljön i förskola/skola som är så högljudd?
Fullständigt olidligt.
Väldigt enkelt. Det beror på att föräldrarna är oförmögna och/eller ointresserade att sätta gränser för beteendet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om det inte drabbar någon annan har jag ett förslag:
Sven-Ingvars på hög volym.
kl 04.30
😀
 
  • Gilla
Lennart9310
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Vi har ett likadant par. Föräldrar som inte uppfostrar sin unge och låter den slå och gorma på tomten så den väcker halva kvarteret. Det är aldrig tyst från dessa grannar och föräldrarna visar noll hänsyn till någon annan än sig själva. Vi har inte fått sova längre än till kl 6-7 på ett par år och hela dagarna förs det ett jävla liv. Deras resonemang är ungefär lika som dina grannars och jag anser inte att hela ens tillvaro ska raseras för att man har grannar. Nej vi är inte överkänsliga, har bott i området länge och vi har haft alla möjliga typer av familjer som grannar. Aldrig varit med om något liknande faktiskt. När jag var liten och förde liv fick jag en tillsägelse att man måste visa hänsyn till andra och att man ska tänka på grannarna som får ont i öronen. Det är som att föräldrar idag inte uppfostrar sina ungar.
Föräldrar idag uppfostrar inte sina barn. Det görs på dagis. När jag var barn på 50 och 60 talet så fick barn vara barn men man fick lära sig visst hyfs som att inte vara ute och gasta för full hals och störa sin omgivning. Men på den tiden kunde den som stördes säga ifrån utan att föräldrarna försvarade din telning oförblommerat som idag.
Jag tycker du gör rätt som säger ifrån. Det är inte dina högljudda grannar som ska styra livet för er andra. Det är dom som ska dra ner en bit av hänsyn till er andra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Googla ”KNARKSKRÄMMA”, bara som unga hör.. problemet löst med kidsen allafall.. 😈
 
galento
G Guzzen1 skrev:
Föräldrar idag uppfostrar inte sina barn. Det görs på dagis. När jag var barn på 50 och 60 talet så fick barn vara barn men man fick lära sig visst hyfs som att inte vara ute och gasta för full hals och störa sin omgivning. Men på den tiden kunde den som stördes säga ifrån utan att föräldrarna försvarade din telning oförblommerat som idag.
Jag tycker du gör rätt som säger ifrån. Det är inte dina högljudda grannar som ska styra livet för er andra. Det är dom som ska dra ner en bit av hänsyn till er andra.
Vi var på en thai restaurang för inte så länge sen då en barnfamilj med 4 barn kom
instormande och det blev ett väldigt hallå. Ungarna kastade både mat, porslin och
glas på golvet utan att föräldrarna reagerade utan bara satt och åt 🙄.
Tycker det är bra att TS säger ifrån , bor man i ett tätbebyggt område får man väl visa
lite hänsyn till andra.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 5 till
  • Laddar…
Mycket konstiga svar du får, här kanske ett till..
Jag blev lite förvåad, nu när jag försökte hitta vad lagen säger om störande (o)ljud, men det verkar vara nån slags gråzon.
Här i Schweiz, där jag bor mest, är "störande" melan kl. 22 - 07 straffbart.

Det följande hittade jag på sajten ljudombudsmannen.se :

Hur länge får man festa? Nej, det finns inga tydliga regler om hur ofta man får ha fest eller hur sent man får spela musik.

Huvudregeln är att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten. Det kan väl anses vara normalt att ha fest någon gång per år med något högre musik.

För buller inom fastigheter (främst i sovrum och vardagsrum) rekommenderar Socialstyrelsen att följande riktvärden inte överskrids:

Maximalt ljud45 dBA
Ekvivalent ljud30 dBA
Ljud med hörbara tonkomponenter25 dBA
Ljud från musikanläggningar25 dBA
Utomhuskonserter, vad gäller?

Samma som ”inomhus”. 100 dBrms/115dBpeak samt 85 dBA för anställda, 24hleq.

Fläktar och kylaggregat vad gäller? Hur mycket får det låta.
Utomhusbuller: Buller från fläktar, kylanläggningar och liknande som placerats utomhus bedöms enligt Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller (SNV 1978:5). Mätningen sker utomhus t.ex. vid klagandens fasad eller tomtgräns.

Byggbuller regleras i Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från byggplatser (NFS 2004:15).

Externt industribullerbostäder, hotell, vård och under- visningslokaler och motsvarande Kontor Fritidsbebyggelse och område med rörligt friluftsliv.

Dagtid (kl. 07-18)
Ekvivalentnivå 50 (55)60 (65)40 (45)

Kvällstid (kl. 18-22)
Ekvivalentnivå 45 (50)55 (60)35 (40)

Nattetid (kl. 22-07)
Ekvivalent nivå maxnivå 40 (45)1 5550 (55)35 (40) 50
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Update, hittade just detta...:

Ny lag om störande musik​

Hej!
Jag undrar om den nya lagen från 1 juli 2021 att man kan få böter om man spelar för hög musik även innefattar den musik som spelas i ens hem? Är lagen tillämplig om det bara är de som befinner sig i hemmet som hör musiken eller måste musiken vara så pass hög att allmänheten störs? Likaså, måste någon från allmänheten ha anmält hög störande musik för att lagen skall vara tillämplig?
Tack!

Lawline svarar​

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Från och med den 1 juli 2021 kan polisen på plats bötfälla den som spelar hög och störande musik på allmän plats, till exempel från en bil. Brottet klassas som förargelseväckande beteende och kan ge 1000 kr i böter.
Med allmän plats avses en plats som är upplåten för eller annars frekventeras av allmänheten. Som exempel kan nämnas en väg, en gata, ett torg eller en annan plats. En sådan plats kan vara upplåten för allmän samfärdsel eller kan annars användas allmänt för färd. Platser där en allmän marknad eller auktion hålls omfattas. Tåg, båtar, hotell, restauranger och liknande lokaler är allmänna platser i den mån och under den tid som allmänheten äger tillträde till dem.
En gärning som utförs på en enskild plats men inför offentligheten, t.ex. i ett fönster åt gatan, uppfyller kravet på offentligen. Detsamma gäller att någon på en enskild plats t.ex. genom radio eller cd-spelare för oljud som stör dem som uppehåller sig på en allmän plats.
Gäller lagen även musik som spelas i hemmet?
Det är teoretiskt möjligt att spela musik från till exempel en lägenhet på ett sådant sätt att det skulle kunna ses som förargelseväckande. I ett rättsfall från år 1935 ansåg domstolen att en man som hade sin bostad vid ett torg skulle dömas för förargelseväckande beteende. Han hade spelat musik högt från öppet fönster så att ett möte på torget stördes, vilket varit hans syfte (NJA 1935 s. 409). I praktiken är det nog ovanligt att man får böter för att man spelar hög musik i sitt egna hem. Att spela musik i sitt egna hem är inte direkt på allmän plats, varför böter inte utges i lika stor utsträckning som vid allmän plats. Givetvis kan, en granne som håller högljudda fester om nätterna med flit, utgöra förargelseväckande beteende eftersom det kan anses störa allmänheten. Musiken måste givetvis vara så pass hög att den stör allmänheten för att lagen ska bli tillämplig. I normala fall brukar anmälan göras av någon som upplever musiken mycket störande för allmänheten.
Hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor är du välkommen att skicka in dem till oss på Lawline!
Minella KurjakovicRådgivare
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Vänd på det, Börja tuta, klipp gräset, spela musik alla dagar i veckan. Tillslut vaknar dom nog, ett par nätter du väckt barnen i huset bredvid så kommer dom att fatta! Prata även med andra grannar om dom upplever samma problem som dig. O hjälps åt. Vill man inte mötas får man kollidera lite.
 
  • Gilla
Lennart9310
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tyder på att barnen är mer mogna och vuxna än mamman.
Nu börjar det klarna vem som egentligen är problemet...... och det verkar inte vara barnen.
Landet är numera fyllt av överåriga fjortisar....
 
  • Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Många moderna barn är ju så otroligt högljudda. Det skriks oavbrutet. Vet inte var det kommer ifrån, är det miljön i förskola/skola som är så högljudd?
Fullständigt olidligt.
Titta på valfritt barnprogram riktade till små barn, i synnerhet tecknade och animerade sådana, så har du en orsak. Det skriks mer än det pratas i dem.

Ytterligare en anledning är Jesper Juul (https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesper_Juul) vars barnuppfostransfilosofi är rena drömmen för lata föräldrar.

I min utökade familj har vi ett par som lät sina barn härja helt fritt när de var små. Det var hopp i soffor (även när de var på besök), skrik och vrålande, avbryta vuxnas samtal stup i kvarten, roffande av godis och snacks osv osv. Nu är barnen tonåringar, och föräldrarna beklagar sig över att ungdomarna inte respekterar dem och är väldigt arroganta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M
Har du köpt hus i Slödderlöv så får du räkna med att grannarna inte är av bästa sorten. Är det en respektabel ort så fråga dem vad de gör där, vem som släppt in dem då de inte passar in.

Sedan kan du ju bilda en ELIT-grupp med med övriga grannar så att de verkligen fattar att de är oönskade. Kanske höjer det även värdet på husen...
 
M mnils skrev:
Har du köpt hus i Slödderlöv så får du räkna med att grannarna inte är av bästa sorten.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "Slödderlöv", men jag antar att du syftar på mindre välbeställda områden. Det kan jag vittna om INTE stämmer för fem öre. Jag har bott i allt från Sveriges mest välbeställda villaområde, till hyresrätt i (vad som nu klassas som "utsatt område"), och det finns slöa föräldrar inom alla klasser, precis som det finns riktigt bra föräldrar i alla samhällsklasser. I dag bor jag i hus i ett hyfsat välbeställt område, och vi har båda typerna till grannar som dessutom är grannar med varandra. 😁

Min bild av föräldrar som inte uppfostrar sina barn i respektive ytterligheter är att "rika" har en egoistisk inställning, medan "fattiga" mer är uppgivna och trötta. Dvs överklassen bryr sig inte om hur andra påverkas av deras härjande ungar och fattiga har inte kapaciteten/orkar inte sätta gränser för barnen.

Sista stycket är givetvis GROVA generaliseringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L
Biltema har en extratuta till bilen för ca 100 kr. En adapter eller ett 12 V batteri behövs också.
Koppla ihop detta och häng utanför fönstret. Vid en tendens till tut eller skrik så trycker du en stund på knappen och väcker övriga i området. Garanterat får du slut på idioternas narcissistiska beteende!
 
  • Gilla
Marie Beliaev
  • Laddar…
Grannen hade en gapig käring som särbo för några år sedan som, när hon och hennes barn var på besök, aldrig kunde prata i normal samtalston när de var utomhus.

Då började jag dra igång gräsklipparen varje gång hon var ute och skrek och slog inte av förrän hon gick in till sig.

Efter några veckor hade hon lärt sig och det blev ganska fridfullt. Nåt år senare tror jag grannen avslutade särboförhållandet för det har varit riktigt lugnt de senaste två åren.
 
  • Gilla
Torvii och 1 till
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Mamman är väl vårdnadshavare till barnen? Har ni ingen samfällighetsförening där du bor? Vill man verkligen förpesta tillvaron så kan du ju alltid göra anmälan till miljö och hälsa i din kommun och de kan mäta buller nivåer etc. Ännu tuffare är ju att göra oros-anmälan till Soc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.