Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skitsnack, golvvärme är ALDRIG olämpligt.
Kör el värmeslinga! 👍😊
 
MathiasS MathiasS skrev:
Klart du fixar det.

Men först behöver vi säkerställa att du erhåller avtalsenliga arbetsvillkor och marknadsmässig ersättning från mor och far. Hur ser förhandlingspositionen ut? Antar att det finns en risk att du hotas med avhysning om arbetet inte utförs, det är förstås en försvårande omständighet.
👊🤣👍
 
Kör e
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Tack för alla bra synpunkter. Vi skippar tätskiktet. Golvvärme är inte efterfrågat nog och det blir rätt dyrt att värma upp den oisolerade grunden.
Jag ska kolla närmare på rören!
Kör el-golvvärme, det kompenserar den till skjutande fukten under de kalla och varmaste tiderna och mer komfort på vintern gå på den toan. Golvvärmen behöver inte var på under varma säsonger! 👍😊
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Regler gäller ju knappast ett dass i källaren, blir inga fuktskador ändå, det är ju oisolerad betong överallt. När eventuell läcka är åtgärdad torkar betongen upp utan skador.
Fler och billigare wc stol alternativ.
Bila upp runt gjutjärn, essa med röd/plaströr! 👍😊
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
S Seka70 skrev:
Fler och billigare wc stol alternativ.
Bila upp runt gjutjärn, essa med röd/plaströr! 👍😊
Ja det skulle väl vara av den anledningen då. Men det finns även ”offsetanslutningar”.
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Tack för alla bra synpunkter. Vi skippar tätskiktet. Golvvärme är inte efterfrågat nog och det blir rätt dyrt att värma upp den oisolerade grunden.
Jag ska kolla närmare på rören! (y)
Som någon annan nämnde i tråden.

Det ser ut som att avloppsröret till toaletten är lite väl nära väggen.

Om jag minns det rätt vill rörmokarna gärna ha 120 mm från färdig vägg till centrum avloppsrör. (Folk får gärna rätta mig här!)

Jag gjorde ett badrum till min bror som gymnasieprojekt.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja just ja, det var bara toa. Ja det är ur fuktsynpunkt säkrare att skippa tätskikt.
Måste vara tätskikt o allt måste ändå följa säker vatten. Dokumentation blir viktigt för att ha för försäkringsbolag ifall nåt händer o inte certifierat även om man faktiskt får göra detta själv.
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
Fredrik72727254567654 Fredrik72727254567654 skrev:
Måste vara tätskikt o allt måste ändå följa säker vatten. Dokumentation blir viktigt för att ha för försäkringsbolag ifall nåt händer o inte certifierat även om man faktiskt får göra detta själv.
Källa på det?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V ViktorEmil skrev:
Som någon annan nämnde i tråden.

Det ser ut som att avloppsröret till toaletten är lite väl nära väggen.

Om jag minns det rätt vill rörmokarna gärna ha 120 mm från färdig vägg till centrum avloppsrör. (Folk får gärna rätta mig här!)

Jag gjorde ett badrum till min bror som gymnasieprojekt.
60mm från färdig vägg till rörets kant.
Enligt braschregler från GVK :)
 
  • Gilla
Mikael Helenius och 3 till
  • Laddar…
A
Fredrik72727254567654 Fredrik72727254567654 skrev:
Måste vara tätskikt o allt måste ändå följa säker vatten. Dokumentation blir viktigt för att ha för försäkringsbolag ifall nåt händer o inte certifierat även om man faktiskt får göra detta själv.
Kan du utveckla vilka skador som kan inträffa?

I mina ögon är det nära nog foolproof utan tätskikt i toalett i källare med oisolerad platta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Haha vilket jäkla engagemang! När man läser tråden från start till nu så är det jäkligt många experter som vill komma till tals med olika infallsvinklar!
Som att ha femtielva extrafarsor som ska lära en hur man gör. Älskar’t!!
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 10 till
  • Laddar…
Katt-65
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Klart du fixar det där! Skitbra gjort av dig att ta dig an det! Du kommer lära dig massor! Nu kanske jag vågar, också!
Heja heja!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är betongen fuktig? Du måste börja med att kolla fukthalten i golv och väggar. Ni kanske måste klä ytterväggarna med Platonmatta först. Som jag förstår det så är det i en källare. Det går inte att få ett vettigt svar här på forumet, men det är intressant läsning 🙂. Du måste kolla med reglerna i säker vatten. Det går också att prata med försäkringsbolaget, de brukar ha en avdelning som har bra koll på regelverket.
 
Fredrik72727254567654 Fredrik72727254567654 skrev:
Måste vara tätskikt o allt måste ändå följa säker vatten. Dokumentation blir viktigt för att ha för försäkringsbolag ifall nåt händer o inte certifierat även om man faktiskt får göra detta själv.
Visa gärna vart detta krav på tätskikt finns. Säker Vatten handlar om rörinstallationer och nämner inget om tätskikt.
De regler som är applicerbara är BBV och där står det:

Duschhörna avbildad i sektion, visar vattentätning, isolering och konstruktion mot markfukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Platonmatta på väggarna hjälper mot uppträdande fukt på oisolerad betongplatta hur?

Självklart måste man dränera om kåken innan man renoverar en toalett, troligen måste även taket och elen bytas också 😉
 
  • Haha
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.